امام جمعه بوشهر

امام جمعه بوشهر گفت: با توجه به جایگاه این استان در مبارزه با متجاوزان به عنوان پایتخت مبارزات ضد استعماری ایران انتخاب شده است.

به گزارش مشرق، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر امروز در کنگره ملی به شهادت سکوت،با موضوع نقش تاریخی دشتستان در مبارزه با استعمار انگلیس جایگاه استان بوشهر را در عرصه سیاسی و اقتصادی مهم دانست و اظهار داشت:استان بوشهر از نظر جغرافیای سیاسی جهان دارای یک موقعیت خاص استراتژیک است به گونه‌ای که دروازه ورود سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران تلقی می‌شده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر از رشادت‌های بوشهری‌ها در مقابله با استعمار پیر انگلیس در دو قرن اخیر خبرداد و گفت:استان بوشهر در دو قرن اخیر چهار بار مورد تهاجم استعمار پیر انگلیس قرار گرفته است تهاجمی که بر اساس معادلات سیاسی و اقتصادی دول استعمارگر با حکومت مرکزی بوده است.

امام جمعه بوشهر، منطقه دشتستان را در هندسه سیاسی استان بوشهر بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: دشتستان به تعبیری قلعه استان بوشهر است که تسخیرش تسلیم استان و دروازه ورود به جغرافیای مرکزی ایران است.

آیت الله صفایی بوشهری بیان کرد:در آخرین حمله انگلیس در سال ۱۳۳۳ به استان با حکم عالمان بزرگ، در این خطه شکستی بزرگ بر انگلیس تحمیل شد که دیگر جرات حمله نظامی به حوزه خلیج فارس را نکرد و شکست در استان بوشهر برای او یک عبرت جهانی شد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر از انتخاب این استان به عنوان پایتخت مبارزات ضد استعماری ایران خبرداد و گفت: با توجه به جایگاه این استان در مبارزه با متجاوزان به عنوان پایتخت مبارزات ضد استعماری ایران انتخاب شده است.

امام جمعه بوشهر  با تاکید بر جایگاه هویت یک قوم بیان کرد: واکاوی تاریخ و کشف تاریخ یک قوم ،شناسنامه یک قوم است و قومی که تاریخ خود را نمی‌داند دارای شناسنامه و هویت نیست.

فرماندار دشتستان هم گفت:سابقه سکونت گاهی این منطقه به بلندای تاریخ تمدن ایران باستان است.

ارسلان زارع افزود: آبادانی دشتستان به دوره ایلامی‌ها بازمی‌گردد و نشانه‌های متعددی از تاریخ کهن و باستانی این منطقه بخصوص متعلق به هخامنشی و ساسانی موجود است که گواه زندگی و هویت تاریخی درخشان مردم این دیار است.

وی بیان کرد: دشتستان در تحولات سیاسی و اجتماعی دو قرن اخیر به‌ویژه همه مراحلی که جنوب ایران مورد هجوم استعمار انگلیس، بریتانیا بوده نقش آفرین بوده است.

دبیر علمی کنگره ملی به شهادت سکوت،با موضوع نقش تاریخی دشتستان در مبارزه با استعمار انگلیس نیز  تصریح کرد:پس از ۱۰۰ سال از قیام مردم جنوب و مبارزات مردم دشتستان علیه استعمار این کنگره شکل گرفته است.

در این همایش مورخان و پژوهش گران ضمن ارائه مقالات خود از دلاوری مردان و زنان منطقه لرده دشتستان سخن گفتند.

در کنگره ملی به شهادت سکوت، با موضوع نقش تاریخی دشتستان در مبارزه با استعمار انگلیس از تندیس این کنگره رونمایی شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس