کد خبر 82236
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵

سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اشاره به تخلف وزارت صنعت در واردات میوه اظهار داشت: ظرف ۵ روز آینده مجدداً وزیر جهاد کشاورزی طی یک ابلاغیه جدید به وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ممنوعیت واردات میوه تاکید می‌کند.

به گزارش مشرق، عیسی جعفری در گفت‌وگو با فارس، در خصوص جلسه عصر دیروز این کمیسیون اظهار داشت: این جلسه راجع به واردات میوه و با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، گمرک و بازرسی کل کشور برگزار شد.
وی با بیان اینکه در بحث واردات میوه، وزارت جهاد کشاورزی مدعی است که طی نامه مکتوب ممنوعیت واردات میوه را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌ تصریح کرد: این در حالیست که طبق نظر وزارت صنعت، در نامه وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات به طور قطعی نیامده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: برداشت نمایندگان این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای قانون تعلل کرده و متاسفانه شاهد واردات بی‌رویه میوه بودیم به طوری که در سال 89 حدود یک میلیون تن میوه به ارزش 621 میلیون دلار وارد کشور شده است.
جعفری با اشاره به اینکه حدود 1.5 سال از اجرای مصوبه قانونی ممنوعیت واردات میوه گذشته خاطر نشان کرد: با فرض اینکه سال گذشته مصوبه به دست وزارت صنعت نرسیده باشد در 7 ماهه ابتدای امسال حدود 496 هزار تن میوه وارد کشور شده است.
وی گفت: در جلسه اعلام کردیم که این بی‌توجهی به قانون به تولید کننده آسیب می‌زند و سود آن به جیب کشورهای خارجی و وارد کنندگان می‌رود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: در بررسی انجام شده، مشخص شد قانون بهره‌وری محصولات کشاورزی رعایت نشده است.
جعفری اظهار داشت: برای رفع این مشکل مقرر شد ظرف ۵ روز آینده مجدداً وزیر جهاد کشاورزی طی یک ابلاغیه جدید و به طور کاملاً‌ شفاف و روشن به وزارت صنعت، معدن وتجارت بر ممنوعیت واردات میوه تاکید کند.
وی ادامه داد: همچنین گزارشی از سوی کمیسیون کشاورزی در خصوص این موضوع آماده و در صحن علنی قرائت شود و چنانچه مجلس در جمع‌بندی صحن علنی به این تشخیص برسد ممکن است این تخلف برای برخورد قانونی به مراجع قضایی ارجاع شود.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن بیان اینکه تخلف وزارت صنعت در زمینه واردات میوه محرز شده در خصوص دلیل این اقدام اظهار داشت: وزارت صنعت مدعی است که نامه وزارت کشاروزی در این خصوص شفاف نبوده اما نامه‌هایی که در کمیسیون قرائت شد به این نتیجه رسیدیم که تعلل ازجانب وزارت صنعت بوده است.
جعفری میزان واردات میوه در سال 79 را 2 هزار و نهصد تن دانست و افزود: این رقم در سال 89 به 988 هزار تن رسیده است.
وی ارزش این میزان وارد است را در سال 79 حدود 190 میلیون دلار و در سال 89 را 621 میلیون دلار دانست.
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: صادر کننده مجوز واردات میوه طبق قانون، وزارت جهاد کشاورزی است این در حالیست که از سال گذشته طبق اعلام  این وزارتخانه واردات میوه به کشور ممنوع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس