رونامه

روزنامه دولت مدعی شده است که اکثریت مردم به حسن روحانی رأی دادند تا نشان دهند تنها اقتصاد، دغدغه آنان نیست.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** دولت در کنترل هزینه‌های جاری خود موفق نبوده است

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:

«شواهدی از ناکارآمدی در عملکرد دولت در جاهای مختلف وجود دارد. مثلاً واقعیت این است که ما در سال‌های اخیر نتوانسته‌ایم این دولت را قانع کنیم که به هزینه‌های جاری خود لگام زده و این هزینه‌ها را کنترل کند. ایراد دیگری که می‌توان گرفت اینکه به نظر می‌رسد دولت در چابک سازی بدنه اجرایی خود هنوز هم ضعف دارد و باید در این زمینه‌ها فکری اساسی کند. همچنین به نظر می‌رسد که آقای روحانی طی شش، هفت ماه گذشته از جنبه اتصال و ارتباط با بدنه اجتماعی رأی خود، مشکلاتی بر سر راهش به وجود آمده و به نظر می‌رسد دولت نتوانسته این ارتباط را حفظ کند».

گفتنی است هزینه‌های جاری دولت یازدهم در ۴ سال ۳ برابر شد و بیش از ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.  این مساله نشانه فربه‌تر شدن حجم دولت و هزینه‌های آن به موازات کم رنگ شدن بودجه‌های عمرانی و حمایت از تولید و رونق اقتصادی است.

در حقیقت خرج‌کرد دولت روحانی در ردیف هزینه‌های جاری در مقایسه با دولت دهم بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است.

 متأسفانه در سال‌های اخیر، سهم بودجه عمرانی از سفره بودجه کل کشور کمتر شده است، به گونه‌ای که در سال گذشته، سهم بودجه عمرانی به ۱۲ درصد از کل بودجه کشور رسید؛ اما از همین ۱۲ درصد نیز تنها ۷۴ درصد آن به عمران کشور تخصیص یافت.

** آقای زیباکلام! جهت اطلاع، اصلاح طلبان شورای شهر اول را به انحلال کشیدند

در روزهای اخیر، رسانه‌های اصلاح طلب موج جدیدی از تخریب کارنامه اجرایی قالیباف را کلید زده‌اند.

قالیباف در شهرداری تهران کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت.  به همین دلیل اصلاح طلبان در پی آن هستند تا بی عملی و کارنامه ضعیف خود را با تخریب مدیریت اجرایی قالیباف به نوعی جبران کنند.

در همین رابطه «صادق زیباکلام» در سرمقاله امروز روزنامه شرق نوشت: 

«پاسخ‌گویی درباره وضعیت نگران‌کننده‌ای که شهرداری پایتخت امروز پیدا کرده بر عهده آنانی است که در انتخابات شورای شهر دوم، به صندوق رأی پشت کردند و  این نهاد حیاتی را دو دستی به اصولگرایان پیشکش کردند».

گفتنی است پس از اختلافات شدید در میان اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر اول و حواشی متعدد و فساد گسترده اقتصادی شهرداران اصلاح طلب منتخب این شورا، شورای شهر اول در نهایت توسط وزارت کشور دولت اصلاحات منحل شد.

گویا آقای زیباکلام از حواشی گسترده شورای شهر اول بی خبر است و یا احساس می‌کند که افکار عمومی فراموشی گرفته است.

** عارف: فحش خوری را یک اصل می دانم

«محمد رضا عارف» عضو فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:

«ما نمی‌خواهیم با شعار رأی بخریم. ما انتظار داریم جامعه براساس شناخت افراد، توانایی آنها، کارایی آنها و نقش‌آفرینی‌شان رأی دهد. مطمئن باشید بنده هرگز حرکتی در مجلس با نگاه به آینده خودم، نخواهم کرد. فراکسیون امید با ارائه کارنامه قابل قبول در انتخابات بعدی جایگاه خود را حفظ و ارتقا خواهد بخشید.»

عارف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:

«ما نمی‌خواهیم مسائل درون‌تشکیلاتی را خیلی مطرح کنیم. انسجام برای ما خیلی مهم است. برای اینکه انسجام حفظ شود، سکوت، تحمل، سعه صدر و بعضاً فحش خوری را یک اصل می‌دانیم.

عارف تاکید کرده است که «ما نمی‌خواهیم با شعار رأی بخریم، ما انتظار داریم جامعه براساس شناخت افراد، توانایی آنها، کارایی آنها و نقش آفرینی‌شان رأی دهد». این در حالی است که اصلاح طلبان بارها اعلام کرده‌اند که لیست امید برای شورای شهر پنجم و همچنین لیست امید برای مجلس شورای اسلامی دهم با زدو بند بسته شده و آن را «لیست رانتی» نامیدند.

گفتنی است اولین بار «فاطمه دانشور» عضو شورای شهر چهارم، خبر «لیست فروشی» شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر پیشنهاد ۲ میلیارد تومانی برای گنجاندن نام وی در لیست اصلاح‌طلبان را رسانه‌ای کرد. پس از آن روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، خبر لیست‌فروشی اصلاح‌طلبان در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران را تأیید و تصریح کرد که دبیرکل حزب کارگزاران در این خصوص نقشی کلیدی داشته است.

موضوع لیست رانتی و شائبه دخیل بودن پول‌های کثیف در کارنامه اصلاح طلبان مسبوق به سابقه است. پیش از این نیز در انتخابات مجلس دهم «الهه کولایی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب که با وجود سوابق کاری و داشتن چهره‌ای سرشناس در جریان اصلاحات از فهرست امید در مجلس شورای اسلامی جامانده بود در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «آنا» اعلام کرد: «همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تأثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم».

** مردم به روحانی رأی دادند تا نشان دهند تنها اقتصاد، دغدغه آنان نیست

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:

«در انتخابات اخیر ریاست جمهوری که همین ۸ ماه پیش برگزار شد، به رغم طرح وعده‌های دلفریب اقتصادی تحت عنوان یارانه چند برابری، کارانه و تقسیم بندی جامعه به ۴ درصدی و ۹۶ درصدی از سوی رقبای اصولگرای روحانی، اکثریت مردم به حسن روحانی رأی دادند تا نشان دهند تنها اقتصاد، دغدغه آنان نیست. از سوی دیگر حتی افرادی که دغدغه اقتصادی داشتند نیز برنامه‌های اقتصادی روحانی را قابل قبول‌تر از برنامه‌های ارائه شده از سوی رقیبان وی دانستند».

گفتنی است دولت یازدهم که ظاهراً چندان مایل نبود پرداخت یارانه را به شکل قبلی آن ادامه دهد، با تبلیغات گسترده از مردم خواست داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف بدهند؛ اما به دلایلی از جمله اوضاع بد اقتصادی جامعه و عملکرد مسئولان دولت، بیش از ۹۰ درصد از مردم از یارانه‌های نقدی صرف نظر نکردند. اتفاقی که باید آن را بزرگترین شکست دولت یازدهم در حوزه اقتصادی و در نظرسنجی از مردم دانست. 

از سوی دیگر، دولتی که تمام همت خود را صرف حذف یارانه بگیران کرده بود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ تصمیم به افزایش سه برابری یارانه برخی اقشار ضعیف گرفت! و این نشان دهنده این است که از شب‌هایی که پرداخت ۴۵ هزار تومان یارانه به مردم "عزا" و "مصیبت عظما" نامیده شد تا شب انتخابات که یارانه‌های قطع شده وصل شد، فاصله‌ای است به اندازه توهین به شعور مردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
    16 0
    این اصلاح طلبان استاد حرف مفت تهوع آورند که هم به زیان دنیا و هم به زیان آخرتند ؟؟؟؟؟؟؟
  • پویا IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
    19 0
    درست میگه کسانی که به روحانی رای دادند دغدغه اقتصاد ندارند ، دغدغه فروش مملکت را دارند
  • حامد IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸
    12 0
    اون اکثریت که گفته منظورش 23 میلیون نفر است. از 85 میلیون نفر ایرانی. اما قطعا از این 23 میلیون نفر هم بسیاری برای وعده های معیشت و اقتصاد به روحانی رأی دادند. پس اون تعداد که دغدغه اقتصادی نداشتند اقلیت هستند نه اکثریت
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    9 0
    البته این روزنامه اشتباه کرده است چون مردم به روحانی رای دادند چون اساسا دغدغه اقتصادی ندارند. تنها هدف آن برگزاری کنسرت و ربنای شجریان و از این دست اهداف پوشالی بود.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    3 0
    دولت بی تدبیر پر خرج کم کار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس