کد خبر 821246
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۱
نفتکش

بررسی حوادث نفتکش‌ها در ۱۶ سال اخیر نشان می دهد در طول این سالها شاهد ۳۶ حادثه در زمینه حمل و نقل نفت و فرآورده های نفتی بودیم که ربودن نفتکش‌ها در صدر این حوادث جای دارد.

به گزارش مشرق، روز گذشته نفتکش ایرانی سانچی که به دلیل برخوردبا یک کشتی فله بر چینی آتش گرفته بود بعد از ۹ روز شعله ور بودن در دریای چین غرق شد و ۲۹ خدمه این نفکتش برای همیشه در آنجا مدفون شدند.

این حادثه تلخ که به قربانی شدن ۳۲ خدمه نفتکش انجامید خبرنگار فارس را به مرور حوادث نفتکش‌ها در ۱۶ سال اخیر واداشت تا ارزیابی از حوادث نفتکش‌ها در بیش از یک دهه اخیر به دست دهد.

قابل توجه آن که بررسی‌ها نشان ‌می‌دهد در طول سال های ۸۰ تا ۸۳ حادثه قابل توجهی در حوزه حمل و نقل دریایی نفت خام و میعانات و فراورده های نفتی رخ نداده است، هرچند همانطور که گفته شد بازه زمانی این گزارش مربوط به سال های ۸۰ تا کنون است، اما خالی از لطف نبود که گذری  هرچند کوتاه نیز به جنگ نفتکش‌ها که در طول تاریخ به عنوان بزرگترین حادثه نفتی جهان شناخته می‌شود داشته باشیم.

*جنگ نفتکش‌ها

جنگ نفت‌کش‌ها به مجموعه عملیات نظامی بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ در خلیج در طول جنگ ایران و عراق اطلاق شد که طرفین درگیر جنگ و نیروی دریایی آمریکا علیه کشتی‌های تجاری و نظامی یکدیگر به کار بستند. هدف عراق از به‌راه انداختن این جنگ جلوگیری از صادرات نفت ایران بود، اما در این کار شکست خورد. آمریکا نیز در این جنگ عملیاتی را در راستای ضربه زدن به ایران و کمک به پیروزی عراق انجام داد. کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیز سعی کردند با در انزوا قرار دادن اقتصادی و سیاسی ایران، به کشور فشار وارد آورند.

این نبرد در ۸ اوت ۱۹۸۸ با اعلام آتش‌بس دوجانبه خاتمه یافت، در حالی که پس از نبردهای دریایی جنگ جهانی دوم، دومین نبرد بزرگ دریایی قرن بیستم به‌شمار می‌رفت که آمریکا در آن درگیر شده‌ بود. در پایان این نبرد، ایران و عراق هر کدام به دلایل مخصوص به خود نتوانستند به طرف مقابل ضربه کاری وارد نمایند. ایران به دلیل نداشتن هواپیماهای کافی و عراق نیز به دلیل ضعف مهارتی خلبانانش. وحشت خلبانان عراقی از رویارویی با سامانه‌های پدافند هوایی ایران موجب می‌شد که آنها از ارتفاع بالاتری اقدام به بمباران نمایند که به دلیل نداشتن مهارت و آموزش کافی، بیشتر بمب‌ها و موشک‌ها به هدف اصابت نمی‌کرد و این موضوع قدرت حملات هوایی عراق را کاهش داده بود. در این نبرد بین ۴۱۱ تا ۵۴۳ کشتی از انواع گوناگون مورد حمله قرار گرفتند.

در ادامه این گزارش می‌توان حوادثی که از سال ۸۳ تاکنون در جهان برای نفتکش‌ها رخ داده است را به اجمال در جدول زیر ملاحظه کرد.

آمار این حوادث براساس آنچه که رسانه های داخلی به طور مستقل و یا به نقل از دیگر رسانه های خارجی منتشر کرده اند به دست آمده است.

*حوادث نفتکشها از سال ۸۳ تاکنون

جدول حوادث نفتکش های جهان در ۱۳ سال اخیر

همانطور که مشاهده می شود بیشترین حوادث نفتکش ها مربوط به ربودن آنها توسط دزدان دریایی و پس از آن برخورد نفتکشها بایکدیگر و یا برخورد نفتکش ها با قایق و کشتی های تجاری قرار دارد.

همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده می شود متاسفانه اکثرا در برخورد و آتش سوزی نفتکشها جان خدمه نفتکش به خطر افتاده است که غالبا آنها جان خود را در این حوادث از دست داده اند که بیشترین تعداد جانباختگان در این حوادث مربوط به نفتکش سانچی است که ۳۲ خدمه آن در دم جان باختند.

نمودار فوق نشان می دهد در ۵۰ درصد حوادث برخورد کارکنان و خدمه نفتکش ها جان خود را از دست داده اند.

*ایران رکورد دار حوادث نفتکشها

اما نکته حائز اهمیت تعداد حوادثی است که برای نفتکشهای ایرانی در طول این چند سال رخ داده است تقریبا ۳۱ درصد از کل این حوادث را در جهان شامل می شود نمودار زیر نشان می دهد حوادثی که برای نفتکش های ایرانی رخ داده نسبت به کل این حوادث رقم قابل توجهی است.

این گزارش تصریح می کند قطعا حادثه نفتکش سانچی آخرین حادثه در تاریخ دریانوردی جهان نخواهد بود که قطعا باید مسئولان مربوطه فکری در خصوص تامین امنیت نفتکشهای ایران کنند تا آماری که اکنون به ضرر ایران نشان می دهد اصلاح شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس