سلیمی نمین

عباس سلیمی‌نمین گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار باید وارد صحنه‌هایی شود که دیگران کمتر به لحاظ علمی و سیاسی جرأت می‌کنند وارد این عرصه‌ها شوند.

به گزارش مشرق، عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران که داوری بخش تاریخ معاصر هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار را هم برعهده داشت، گفت: آثار امسال جشنواره عمار به لحاظ ساختاری، هنری و پیام رسانی از جهش قابل توجهی برخوردار بود. در واقع شاهد نوآوری در سبک، موضوع و سوژه آثار ارسال شده به دبیرخانه این رویداد سینمایی بودیم.

انتقال تجربیات با استفاده از ابزار هنر

وی افزود: تمامی این موارد به ما ثابت می کند که برای انتقال تجربیات خود به نسل های آینده باید استفاده شایسته‌ای از ابزار هنر ببریم. زیرا در گذشته بهره چندانی از این ابزار در جهت درک تاریخ نبردیم و اصولا تاریخ را در آثار مکتوب دنبال می کردیم.

با تولید آثار تاریخی خلاء مطالعه جبران‌پذیر است

داور هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار ادامه داد: امروز شاهد هستیم که هنرمندان جوان کشور وارد عرصه تاریخ شدند و توانمندی شایسته ای را نیز از خود به نمایش گذاشتند. با توجه به این موضوع به این وسیله می توانیم تا حدودی خلاء و ضعف مطالعه در سطح جامعه را جبران کنیم.

تاثیر عمیق آثار هنری تاریخی در اذهان مخاطب

سلیمی نمین خاطرنشان کرد: عرضه تاریخ در قالب آثار هنری به مخاطبان آسان تر بوده و خیلی بهتر و عمیق‌تر در ذهن آنها جای می‌گیرد. به دنبال این موضوع نیز شاهد تاثیرات مثبت این اقدام در اذهان مردم جامعه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ضرورت پرداختن به تاریخ معاصر کشور از این جهت بسیار  بااهمیت است که اگر ملتی از تجربیات تاریخی خود استفاده نکند در ورطه تکرار قرار می‌گیرد. از این روی ضرورت درس گرفتن از این تجربه بسیار لازم و واجب است.

داور هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار یادآور شد: دلیل دیگر توجه ما به تاریخ افزایش فهم و درک خود از موضوعات مختلف است. در این زمینه به افرادی باتجربه گفته می شود که از معلومات و تجربیات خود به خوبی و به موقع استفاده می کنند.

توجه به تاریخ مانع فرصت‌سازی برای بیگانگان 

سلیمی نمین اظهار داشت: توجه به تاریخ یک ضرورت محسوب می شود و باید به موضوعاتی بپردازیم که جعل شده باشند. اگر توجه لازم را به تاریخ نداشته باشیم دیگران بخصوص بیگانگانی که بیشتر از ما به اهمیت تاریخ باور دارند از این فرصت بر علیه ما استفاده می کنند و برای ما تاریخ می نویسند.

وی عنوان کرد: اگر در مسیر تبیین تاریخ گام برنداریم و بر فرصت ها و تهدیدهای گذشته خود مسلط نشویم موقعیت های بسیار مهمی را از دست خواهیم داد. بنابر این باید به موضوعاتی در تاریخ اولویت بدهیم که دیگران به آن ورود کرده و دست آوردهایی نیز به دست آورده اند.

داور هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار تصریح کرد: زمانی که دشمن در تاریخ ما سرمایه گذاری کند و ما هم نتایج آن را بپذیریم، اطلاعاتی کاملا اشتباه از تاریخ به دست می آوریم که این موضوع برای ما فاجعه محسوب می شود.

در بخش تاریخ باستان کاری نکردیم

سلیمی نمین خاطرنشان کرد: در بخش تاریخ باستان کاری نکرده ایم و با توجه به این موضوع، شاهد هستیم معارضین و قدرت هایی که قصد تسلط بر کشور داشتند در این حوزه از تاریخ کشور ورود پیدا کردند. زیرا آنها به درستی اهمیت و جایگاه این حوزه را درک کردند و به همین منظور اعزام مستشرق به کشورهای مختلف را در دستور کار خود قرار داند که این حضور آنها موجب شده دستشان در تاریخ نگاری باز شود.

هدایت برای تولید آثار خوب در جشنواره عمار

وی اضافه کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار اگر می خواهد در مسیر درست قرار بگیرد، باید علاوه بر تشویق آثار خوب، هدایت برای تولید آثار خوب را نیز در دستور کار خود قرار بدهد. با توجه به این موضوع، فقدان اتاق فکر در این جشنواره مشاهده می شود.

داور هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: با توجه به رویکرد جشنواره مردمی فیلم عمار در سینمای ایران آینده این رویداد فرهنگی و سینمایی را خوب و درخشان ارزیابی می کنم. البته این وضعیت در شرایطی است که به سمت عمق یابی حرکت کند. زیرا در این صورت قطعا آینده بهتری در انتظارش خواهد بود.

جشنواره عمار باید از کارشناسان برجسته بهره ببرد

سلیمی نمین اظهار داشت: جشنواره مردمی فیلم عمار باید فکر و اندیشه خود را ارتقاء بدهد و از کارشناسان برجسته در این زمینه استفاده کند. البته این موضوع بسته به انتخاب مسئولان برگزاری این جشنواره دارد که چه عملکردی داشته باشند.

وی عنوان کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار باید وارد صحنه هایی شود که دیگران کمتر به لحاظ علمی و سیاسی جرات می کنند وارد این عرصه ها شوند.

جرأت سازندگان «قائم مقام» قابل تحسین است

داور هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار تصریح کرد: مستند «قائم مقام» یکی از آثار برجسته ای بود که امسال در قالب هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار به نمایش درآمد. کمتر هنرمندی جرات می کرد وارد این عرصه از تاریخ شود چون این حوزه از تاریخ، بسیار پیچیده و سخت است.

سلیمی نمین خاطرنشان کرد: مستند «تختگاه هیچکس» را هم که در هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار حضور داشت اثری دیدم که در گذشته کمتر کسی جرات ورود به آن را داشت اما امروز به آن ورود پیدا کردند.

وی در پایان گفت: این مستندها، آثاری هستند که جشنواره مردمی فیلم عمار با کمک آنها باید تجربه بسیار خوبی را کسب کند. در حقیقت می توانیم وارد مسائل سخت و دشوار تاریخی شویم و خوب به نتیجه برسیم. البته این موضوع در شرایطی امکان پذیر است که به خوبی به هنرمندی که در این عرصه فعالیت می کند در جهت دستیابی به اسناد و بهره مندی از کارشناسان برجسته کمک کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس