حسن روحانی

رئیس‌جمهور روحانی در دو انتخابات گذشته وعده‌های مختلف و البته بزرگی را به مردم داد که به نظر می‌رسد هم‌اکنون یوم‌الحساب این وعده‌ها فرا رسیده است.

سرویس سیاست مشرق- پیر و جوان ایرانی می‌دانند که رئیس‌جمهور روحانی با ۲ راهبرد عمده پا به عرصه انتخابات‌های ریاست جمهوری گذاشت...

اول، بزرگنمایی مشکلات اقتصادی کشور و گره زدن آنها به چیزی به نام «تحریم» و دوم، دادن «وعده‌های اقتصادی» به مردم.

در طول این ۶ سال اما مخاطبان روحانی همچنان درگیر همان وعده‌ها و گره‌زنی‌ها هستند.

مردم نمی‌دانند تکلیف شعارهای روحانی چه شد و چه کسی درباره آنها پاسخگوست؟

مردم حالا کسانی را در بدنه دولت می‌بینند که گویی بی‌اعتنا به آن وعده‌ها و شعارها حتی تندتر از منتقدان پرشور، لب به انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت گشوده‌اند بی‌آنکه به نقش خود در کارنامه اقتصادی دولت اشاره کنند!

اما آن وعده‌ها چه بود و روحانی در گوش مردم چه چیزهایی را زمزمه کرد که توانست دو دوره بر منصب ریاست‌جمهوری ایران تکیه بزند!؟

و از همه مهمتر اینکه فرجام آن وعده‌ها به کجا رسید!؟

*همه قول‌های مهمی که روحانی به مردم داد/ از حل ۱۰۰ روزه مشکلات تا بهبود دائمی محیط کسب‌وکار و سهام عدالت ۱۰ میلیونی!

ما در این گزارش تلاش کرده‌ایم تا رئوس عمده وعده‌هایی که آقای روحانی در انتخابات‌های ۹۲ و ۹۶ به مردم داد را بیان کنیم.

شاید یکی از ابتدایی‌ترین نتایج بازخوانی آن شعارهای پرطمطراق، ایجاد عزمی عمیق‌تر در دولت محترم باشد که به وعده‌های خود به مردم عمل کند و یا اینکه درباره آنها توضیحات قانع‌کننده‌ای را به افکار عمومی بدهد.

وعده‌های مهم روحانی در انتخابات سال ۹۲:

۱_ در ماه‌های ابتدای آغاز به کار دولت «تدبیر و امید» موانع از سر راه تولید برداشته می‌شود.

۲_ شعار من «نجات اقتصاد ایران» است.

۳_ برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌هاست.

۴_ اساس سیاست من بالا بردن ثروت ملی و رونق تولید و اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار و توزیع عادلانه ثروت است.

۵_ کلید من، کلید تدبیر است و هر قفلی را باز می‌کند و تمام مشکلات قابل حل است و برای آن‌ها برنامه دارم.

۶_ ما باید اقتصاد کشور را از شرایط فعلی نجات دهیم.

۷_ اولین قدم در دولت تدبیر و امید بهبود دائمی محیط کسب‌وکار است که در کوتاه‌مدت بسته‌های تشویقی ویژه‌ای را برای حرکت اقتصادی در جامعه در نظر گرفته شده است.

۸_ دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آن‌چنان مردم را از درآمد سرشار کنند که اصلاً به یارانه ۴۵ هزار تومانی نیازی نداشته باشند.

۹_ در حوزه مسائل اقتصادی زمینه‌ای فراهم خواهد شد که گرانی و تورم مهار شده و از طرفی کسب‌وکار آحاد جامعه به‌ویژه جوانان و بانوان نیز فراهم شود.

۱۰_ به جوانان می‌گویم من علاقه‌ای ندارم برای پیروزی در انتخابات جشن بگیرم بلکه دوست دارم زمانی که غمی بر چهره کارگر ندیدم جشن بگیرم. آن روز که ایران در جایگاه غرور و افتخار در جهان بود جشن بگیرم. آن روزی که مردم ما احساس رضایت کردند روز جشن ما خواهد بود.

۱۱_ باید در تمام‌ امور اقتصادی با کارشناسان، تولیدکنندگان، کشاورزان، صنعتگران و کارآفرینان مشورت کنیم و من حتی وزیرم را با مشورت مردم انتخاب خواهم کرد.

۱۲_ من از همان روزهای آغازین زمستان ۸ سال قبل وضع نابهنجار کشور، فقر و گرانی را پیش‌بینی می‌کردم و ناامیدی نسل جوان و سرنوشت‌ساز امروزمان را می‌دیدم.

۱۳_ در برنامه من علاوه بر برنامه‌های میان‌مدت برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و امور فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و ۱۰۰  روزه وجود دارد. ما می‌توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور به وجود آوریم و در آن تحول اقتصادی با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی مشکل دارند این معضلات را حل کنیم. [۱]

*اهمّ وعده‌های روحانی در انتخابات ۹۶

وعده‌های روحانی در انتخابات سال ۹۲ عملی شدند یا نشدند یا اینکه با شدت و ضعف تحقق یافتند یک مسئله است و شعارهای جدید روحانی در انتخابات ۹۶؛ یک مسئله دیگر...

او در انتخابات اخیر هم وعده‌هایی به مردم داد که افکار عمومی هنوز منتظر یک گزارش مشخص و اقناعی درباره آنها هستند و مایلند میزان تحققشان را بدانند.

آن وعده‌ها از این قرارند:

۱۴_ طرح کارورزی در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم اجرا می شود.

۱۵_ در میانه سال ۹۶ و در ۱۰۰ روز اول شروع به کار دولت دوازدهم، میزان درآمدی را به عنوان حداقل وضعیت رفاه خانوارها متناسب با مناطق مختلف جغرافیایی تعریف و اعلام می‌کنیم. خانواده‌هایی که درآمد کمتر از این میزان داشتند با ثبت نام در سایت معرفی شده و  پس از راستی آزمایی آن به آنها مابه التفاوت حقوق تا میزان استاندارد پرداخت می‌شود که از این طریق نیز فقر در کشور از بین می‌رود.

۱۶_ مبارزه با ریشه فساد خواهد بود.

۱۷_ ایجاد سالانه ۹۵۰ هزار شغل ثابت و پایدار

۱۸_  میدان دادن به جوانان و ایجاد کابینه‌ای جوان‌تر

۱۹_  لغو همه تحریم‌های غیرهسته‌ای

۲۰_ پرداخت یارانه ۷۰۰ هزار تومانی به نیازمندان

۲۱_ از شهریور ۱۳۹۶ هر فرد تحت پوشش کمیته امداد مالک ۱۰ میلیون تومان سهام در کارخانه های کشور خواهد بود و بقیه جمعیت بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان سهام بهترین کارخانه‌ها را خواهند داشت و در سود کارخانه‌ها مشارکت خواهند کرد.[۲] [۳] [۴]

*از لزوم توضیح به مردم درباره فرجام وعده‌ها تا احتمال نیاز به «شجاعت عذرخواهی»

اگرچه مردم باید درباره میزان تحقق هر یک از این شعارها و یا اهتمام دولت به آنها طی ۵ سال گذشته قضاوت کنند اما به نظر می‌رسد انتظار پاسخگویی از دولت محترم نیز انتظار بیجایی نباشد.

چه اینکه مردم نه تنها از برخی تناقضات خسته‌اند که از برخی دروغ‌ها هم خسته‌اند و اغتشاشات اخیر و فتنه اقتصادی که بخشی از آن به بهانه کم‌کاری‌های دولت محترم در عرصه اقتصاد و ... بوقوع پیوست نیز جان مردم ایران را آزرد.

شاید این اشاره ضروری باشد که مردم حالا تناقضاتی را از زبان بلندپایه‌ترین مقام دولتی درباره «عبور از رکود» شنیده‌اند، پس از ۵ سال می‌شنوند که عبارت «خزانه خالیست» گِرا دادن به دشمن بوده و یا در کمال تعجب از یک مقام دولتی اینطور می‌شنوند که سهام عدالت یعنی توزیع پول میان گداها! همان سهام عدالتی که جهانگیری وعده ۱۰ میلیون تومانی‌اش را به قشرهایی از مردم داده بود...

مرهم این آلام نیز چیزی غیر از توضیحات دقیق دولت آقای روحانی در زمینه میزان تحقق هریک از این وعده‌ها و شعارها و چرایی عدم تحقق کثیری از آنها نیست.

توضیحاتی که به نظر می‌رسد در بخش‌هایی از آن نیز به ظهور ژن «شجاعت عذرخواهی» در دولت محترم و در شخص آقای روحانی نیاز باشد.

**مشرق بزودی درباره وعده‌های رییس جمهور در انتخابات بیشتر خواهد نوشت.

***

1_http://tn.ai/110968

2_ mshrgh.ir/727722

3_ mshrgh.ir/728354

4_ mshrgh.ir/730335

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    4 35
    روحانی محبوب قلب ها
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    9 0
    مطمئن باشید خواهد گفت، ملت ایران ما از دولت نهم و دهم یک خرابه تحویل گرفتیم و هشت سال فرصت کمی بود برای ویرانی های دولت قبل از ما. اینها خیلی ماشاء الله اعتماد به نفس دارند.
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    13 3
    هر کس این ۵ سال داخل ایران بوده می فهمه جواب رییس جمهور چی هست
  • IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    9 3
    این روحانی چی میگه؟!!! ..بعد میندازه گردن یکی دیگه...!!! بدجور داره تو این خوشخوابی انقلابیون میتازونه... عجب اعجوبه ایه...
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    11 0
    انکار کرد اونهمه اعتراضات ملت برای گرانی و بیکاری را .. این کیه واقعا ؟ روحانی تسلیم معتریضین نشد ولی پیگیر خاسته های اغتشاشگران شد... نمیگم کسی از آزادی یا اینجور خاسته ها بدش میاد.. این خاسته تمام ملتهاست... ولی روحانی با این اهرم همیشه از زیر جواب دادن در میره... مردم کم کم میشناسنش.. حتی اونایی که بهش تعصب داشتن...
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    8 4
    چرا مثلا بخش خودروسازی را به سپاه واگذار نمیکنن تا انقلابی عمل کنه؟
  • US ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    34 4
    روحانی بزرگترین
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      2 0
      ادامه شو حداقل نقطه چین می کردی ادامه هم داشت آخه
  • سید IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    10 0
    با کم و کسری ناسزا و توهین به مخالفین و منتقدانش، یوم الحساب را هم به خوبی و خوشی برگزار می کند!! رو که نیست!
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    3 14
    فیلتر تلگرام که توسط حسن السلطنه صدراعظم قاجار فیلتر شده بود رفع شد توسط پرزیدنت روحانی این کافی نیست ؟
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    8 0
    البته احتمالا یک بازی دیگه راه میندازند توسط علی مطهری یا صادقی (وکیل الدوله ها ) تا مردم مشکلات و وعده ها و خواسته ها یادشون بره
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    5 2
    واقعا، کارورزی چی شد؟ البته مشرق، اگر دیگران هم در انتخابات برنده میشدن، همین میشد، شرایطی که الان ایران داره، وحشتناکه! فساد مسئولین، چیزی نیست که براحتی بشه حذفش کرد. نمونش هم در زمان احمدینژاد، که خودش هیچ پولی غارت نکرد، ولی مدیرهاش بعضا خوب چپاول کردن.
  • مهدی IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    3 0
    خخخخخخخخ اسمشونو گذاشتنددولت راستگویان .دراین چندسال به غیر..چیزی تحویل مردم ندادند.راستی فکر کنم خداوند احمدی نژاد فقط خلق کرد که روحانی مشکلاتشو بندازه گردن اون وگرنه...
  • حسن تبریزی IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    5 0
    هم اکنون ریشه بحران ، رکود بی سابقه ، گرانی ، بیکاری ، ورشکستگی تولید و اعتراضات اخیر ، شخص حسن روحانی است و باید مواخذه شود. نباید ریشه و هدف را گم کنیم . هدف اصلی اعتراضات مردمی که توسط منافقان و دشمنان ایران دزدیده و به اغتشاش کشیده شد انتقاد از دولت بود نه نظام .....حسن روحانی نماد خسارت
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    6 0
    چنا ن رونق اقتصادی ایجاد کنم ونون چنان درامد سرشار در اختیارشان بزارم مردم خودشان .......پشیمان بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس