مجیدرضا مصطفوی

اکثر هیات انتخاب «آستیگمات» را پسندیده‌اند. همه معتقدند این فیلم دربخش مسابقه بوده حضور داشته است. اما جالب این است که در انتها گفتندمی‌دانیم چه اتفاقی افتاد. نشد! اجازه ندادند! جمع‌بندی نشد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -  مجیدرضا مصطفوی هم یکی از کارگردانانی است که فیلمش به بخش مسابقه جشنواره راه نیافت. مصطفوی از نظر مساعد اعضای هیات انتخاب نسبت به فیلم «آستیگمات» سخن می‌گوید و عقیده دارد فیلم او در هیات انتخاب قربانی شده است.

کارگردان فیلم «آستیگمات» درباره حضور نداشتن این فیلم در بخش مسابقه جشنواره فجر به سینما سینما گفت: «تا این زمان روایت‌های مختلفی از هیات انتخاب شنیده‌ام. جالب این است که اکثر کسانی که در هیات انتخاب حضور داشته‌اند می گویند فیلم را پسندیده‌اند. همه می گویند این فیلم در لیستی که برای بخش مسابقه بوده حضور داشته و اکثرا اعتقاد داشتند «آستیگمات» از استانداردهای قابل قبولی برخوردار است. دوستان حتی به من اعلام کردند که این فیلم اکران و حضور موفقی در جشنواره های خارجی خواهد داشت. اما جالب این است که می گویند نمی دانیم چه اتفاقی افتاد. نشد! اجازه ندادند! جمع بندی نشد.»

او ادامه داد: «به هر حال این فیلم تا چند روز آینده برای منتقدان و اهالی رسانه به نمایش گذاشته خواهد شد. امیدوارم هیات انتخاب و مسئولان جشنواره تا انتها پای فیلم‌هایی که انتخاب کرده‌اند مقاومت کنند. تا یک ماه دیگر مشخص می شود که وضعیت فیلمها و آثاری که انتخاب شده‌اند در چه سطحی هستند. کسانی که فیلم من را دیده‌اند هیچ کدام از آشنایان من نیستند بلکه کسانی‌اند که سینما را می‌شناسند و نظرشان در جامعه سینمایی حائز اهمیت است.»

مصطفوی درباره اظهار نظر اعضای هیات انتخاب درباره فیلم ها گفت: «به شخصه با چهار نفر از اعضای هیات انتخاب صحبت کردم. می دانم که فیلم را دوست داشتند و رای قابل توجهی هم داشته است. اما اتفاقاتی این میان افتاده که در نوع خود عجیب و غریب بوده است. هر کسی که این فیلم را دیده از آن تعریف کرده است. چند روز است که در بهت به سر می‌برم. زیرا در این میان اتفاقاتی افتاده که باور کردنی نیست. جالب این که این چهار نفری که فعلا اسمی از آنها نمی‌برم به من گفته بودند «آستیگمات» در لیست آنان بوده است و همچنین تاکید کردند این فیلم اثری است که با مخاطب ارتباط وسیعی ایجاد خواهد کرد. اما در نهایت سخنشان این است که متاسفانه نشد! یعنی چی نشد؟ چه اتفاقی رخ داد که نشد؟ سئوال من را جواب بدهند. اگر این فیلم ضعیف بود می توانستند بگویند که ارزشی کیفی نداشت و نمی توانست حضور پیدا کند. اما این گونه نبوده است. چرا بازی می‌کنید. نگویید صبح سه رای داشت و شب دو رای!»

کارگردان «انارهای نارس» گفت: «زمانی که فیلم «انارهای نارس» را ساختم هیچگاه نگفتم فیلم خوبی ساختم، اما در مورد این فیلم بحث متفاوت است. فیلمی ساختم با معیارهای روز سینما با بازیگران مطرح که بتوانیم اکران خوبی داشته باشیم و مهمترین موضوع این که قصه خوبی را روایت کنیم. نکته جالب دیگر اینکه این چهار نفر به من گفتند که چه پیشرفت قابل قبولی نسب به فیلم قبلی داشته اید. دوستان هیات انتخاب عاشق فیلم بودن پس چه شد؟ هیات انتخاب اعلام می کرد از ابتدا حق انتخاب وسیع ندارند و دستشان در انتخاب فیلم‌ها بسته است. یعنی سهمیه‌بندی دارند. اگر بحث کیفی مهم است داستان باید گونه دیگری باشد. این روزها شنیده‌ام می گویند به گونه ای عمل کرده ایم که همه ژانرها در جشنواره حضور پیدا کنند. اصلا این حرف یعنی چی؟ جشنواره آسیاب به نوبت شده است. سال دیگر هم تعداد دیگری قربانی می شوند. این انتخاب‌های غیرشفاف فقط به سینما ضربه می‌زند. بسیاری از فیلمسازان به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر فیلم به جشنواره نباید داد و کار درستی هم هست. دوستانی که تجربه بیشتری دارند فیلم به جشنواره نمی‌دهند. این کسانی که فیلم نمی دهند ترسی از انتخاب نشدن ندارند از این واهمه دارند که هیات انتخاب فیلمشان را قربانی کنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس