کد خبر 818317
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
کمیسیون تلفیق

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 گفت: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون دولت مجاز است برای اسناد خزانه اسلامی با حفظ قدرت خرید و با سررسید سه ساله 15 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت انتشار دهد.

به گزارش مشرق، علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 ظهر امروز در نشست خبری خود که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به مصوبات صبح امروز کمیسیون متبوعش اظهار داشت: طی یکی از مصوبات به دولت اجازه داده شد که اسناد خزانه‌داری اسلامی را با حفظ قدرت خرید و با سررسید سه ساله در حد پانزده هزار میلیارد تومان در موارد مختلفی مانند خرید محصولات استراتژیک کشاورزی،‌تادیه بدهی‌های سازمان بیمه سلامت و مطالبات تولیدکنندگان برق اوراق مشارکت انتشار دهد.

وی افزود: براساس مصوبه دیگر جلسه امروز کمیسیون دولت برای تسویه بدهی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی برای مطالبات قطعی ایجاد شده خود می‌تواند تا سقف 5 زهار میلیارد تومان اوراق مشارکت را به صورت جمعی - خرجی انتشار دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 همچنین تصریح کرد: با بررسی بند «ز» تبصره مربوط به اوراق مشارکت دولت مجاز شد تا سقف 10 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه را با سررسید کمتر از یکسال برای تخصیص اولویت‌دار توسط سازمان برنامه و بودجه اوراق را انتشار دهد.

یوسف‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه مهمترین بخش تأمین منابع مالی دولت که از منابع غیر از بودجه عمومی که همان انتشار اوراق مشارکت بود در جلسه امروز مورد بحث بسیار قرار گرفت، گفت: از آنجایی که موضوع انتشار اوراق مشارکت مورد انتقاد و بررسی جمع زیادی از کارشناسان اقتصادی، مراکز دانشگاهی، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها بود لذا کمیسیون تلفیق بودجه کمیته‌ای برای بررسی تبصره مربوط به این موضوع تشکیل داد تا میزان عددی اوراق مشارکت که توسط دولت پیشنهاد شده بود مشخص شده و مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: کمیته بررسی تبصره مربوط به اوراق مشارکت از ابعاد مختلف این مسئله را مورد بررسی قرار دادند و جمع‌بندی خود را به کمیسیون ارائه کرد که یکی از موارد مطرح شده از سوی کمیته این بود که دولت برای تأمین بودجه خود غیر از منابع عمومی باید از طرق مختلف اقدام کند از جمله انتشار اوراق، استغراض خارجی و همچنین استغراض از مردم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 در ادامه مطلب فوق افزود: 3 مورد ذکر شده روش قابل قبولی در جامعه است چرا که اگر بخواهیم زودتر تأمین منابع مالی کنیم این روش تورم را کنترل کرده و البته دولت روی روش سوم وقت گذاشته و آن را پیشنهاد داد.

یوسف‌نژاد با اشاره به مصوبات دیگر جلسه امروز کمیسیون متبوعش خاطرنشان کرد: براساس یکی از مصوبات، به دولت اجازه داده شد اوراق مشارکت را انتشار دهد که بخشی از آن مربوط به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی است و قسمتی از آن هم مربوط به شهرداری‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: طبق مصوبه مربوط به انتشار اوراق مشارکت، شرکت‌های دولتی وابسته به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، موسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری با تصویب هیأت امنای خود اجازه دارند تا سقف 7 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی-ریالی انتشار دهند.

وی در همین رابطه اضافه کرد: دولت هم تا سقف 26 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی-ریالی منتشر کرده و منابع این مبلغ هم صرف طرح‌های نیمه‌تمام، طرح ساماندهی دانشگاه‌ها و طرح‌های استانی خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 با اشاره به جزئیات دیگر مصوبات نشست صبح امروز کمیسیون خود یادآور شد: بر این اساس شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها نیز با تائید وزارت کشور تا سقف 8 هزار میلیارد تومان می‌توانند اوراق مالی-اسلامی را با تضمین شهرداری‌ها انتشار اوراق داشته باشند آن هم برای امور شهری که 50 درصد از این فعالیت‌ها مربوط به طرح‌های قطار شهری خواهد بود.

یوسف‌نژاد در بخش دیگری از نشست خود عنوان کرد: طبق مصوبه جلسه کمیسیون، دولت برای بازپرداخت اصل سود اوراق سر رسید شده سال 97 می‌تواند در حد 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را انتشار دهد.

«همچنین مصوبه دیگر کمیسیون عنوان می‌کند که وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی منابع خود را برای بازپرداخت سود و اوراق ارزی ریالی خود در حد 3 میلیارد دلار اوراق مشارکت انتشار دهد.»

وی ادامه داد: لازم به ذکر است اوراق اسنادی که در این مصوبات جلسه امروز داشتیم از پرداخت هرگونه مالیات معاف هستند. هرچند که این موضوع مخالف قانون برنامه بود اما با دو سوم رأی با آن موافقت شد.

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه اوراق ارزی و ریالی دولت نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: احتمالاً امروز در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه 97 بحث‌های درآمدی به اتمام رسیده و از فردا وارد بحث‌های هزینه‌ای در تبصره‌ها برای دفاع بودجه خواهیم شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 همچنین با اشاره به اینکه در پایان این بحث‌ها میزان درآمدهای پیشنهادی کمیسیون تلفیق تقریباً برای سال آینده مشخص می‌شوند عنوان کرد: تقریباً ما در کمیسیون تلفیق بیش از خواسته دولت در لایحه بودجه سال 97 کل کشور را به تصویب رساندیم و در جایی که حتی در شرایط خاص عددی از درآمدها را حذف کردیم در جای دیگر حتماً به عدد و ارقام دیگر افزوده شده است لذا تقریباً نظر دولت در ارتباط با بخش درآمدی تأمین شده است از جمله در مصوبه امروز که در بند (هـ) تبصره 5 در رابطه با انتشار اوراق مشارکت، پیشنهاد دولت 9 هزار و 500 میلیارد تومان بود که ما آن را با 15 هزار میلیارد تومان به تصویب رساندیم.

وی در بخش پایانی نشست خبری خود خاطرنشان کرد: ما همچنین برای بدهی‌های قطعی دولت هم افزایش درآمد داشتیم لذا در جلسه امروز کمیسیون تلفیق 6.5 هزار میلیارد تومان بیش از پیشنهاد دولت تصویب کردیم.

وی در خاتمه اعلام کرد که با توجه به مصوبات امروز کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 کل کشور در بندهای مربوط به انتشار اوراق مشارکت، مجلس به دولت این اجازه را داد تا سقف 76 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی و 3 میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی داشته باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس