فریدون اصفهانیان

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: علی خسروی که می‌گوید تمایلی به حضور در داوری ندارد به من پیشنهاد داد که او را عضو کمیته کنم و می‌گفت زبان بُرنده این کمیته خواهد شد.

به گزارش مشرق، فریدون اصفهانیان در مورد انتقادهایی که برخی افراد از جمله حسن نوشه‌ور از نحوه قضاوت داوران در هفته هجدهم لیگ برتر داشتند، گفت: من به حسن نوشه‌ور داور سابق بین‌المللی فوتبال ایران ارادت خاصی دارم و با خود او هم تماس گرفتم و گفتم که در مورد کارشناسی‌اش دقیق عمل نکرده است. نوشه‌ور به من گفت من مطالعه داشته‌ام و قوانین را به طور دقیق تا سال گذشته می‌خوانده‌ام، البته او مدتی است که از داوری دور بوده و قرار شد که فیلم‌ها و نسخه‌های جدید قوانین را به او تحویل دهم و نوشه‌ور هم به من گفت اگر در تشخیصم اشتباه کرده باشم این شجاعت را دارم که در رسانه‌ها این مسئله را بیان کنم.

اصفهانیان تصریح کرد: در قوانین داوری فقط زمانی که دست به توپ بخورد و یا حالت بدن بازیکن غیرطبیعی باشد هند پنالتی رخ داده است و اگر توپ با دست برخورد کند هندی اتفاق نمی‌افتد ضمن اینکه ممکن است گاهی اوقات توپ کمانه کند و به طور غیرمنتظره به دست بازیکن یا مدافع برخورد کند که آن هم پنالتی نیست، حرکت دست به سمت توپ می‌تواند پنالتی باشد اما متأسفانه به بهانه این خطاها کلاس داوری نیم‌فصل فدراسیون فوتبال را زیر سئوال برده‌اند و می‌گویند آموزش هندبال داده‌اید که اصلاً اینگونه نبوده است. کلاس داوری کیش یکی از بهترین کلاس‌های داوری بوده که به آموزش داوران بسیار کمک کرده است اما متأسفانه برخی از آقایان از روی غرض‌ورزی صحبت می‌کنند نه صحبت کارشناسی.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال با اشاره به صحبت‌های علی خسروی عنوان کرد: علی خسروی که می‌گوید تمایلی به حضور در کمیته و کارگروه داوران ندارد به خود من گفت آقای اصفهانیان من را به کمیته داوران بیاورید تا زبان بُرنده شما در این کمیته شوم، من هم به او گفتم دست شما درد نکند اگر نیاز بود از وجود شما استفاده می‌کنیم اما اکنون می‌گوید فشار هواداران فوتبال روی کارشناسان داوری زیاد است، آیا فشار تماشاگران فقط روی این آقا است؟! بعد از یک طرف می‌گوید من می‌خواهم نظرات مردم را بیان کنم و تمایلی به نظارت ندارم، او هرطور می‌خواهد تصمیم بگیرد.

وی افزود: آقای خسروی زمانی که کمک داور بین‌المللی فوتبال بود در داخل ایران به عنوان داور وسط فعالیت می‌کرد در واقع خود او نگذاشت داوران تهرانی رشد کنند و به کمک داوران تهرانی هم ستم کرد زیرا در مسابقات بین‌المللی کمک داور بین‌المللی بود و در داخل ایران به عنوان داور فعالیت می‌کرد، این آقا بهتر است راجع به این مسائل بگوید نه اینکه مدام بگوید که ما حق داوران تهرانی را ضایع کردیم.

وی با اشاره به سهم قضاوت داوران تهرانی در لیگ برتر و لیگ یک گفت: طبق آماری که ما داریم حدود ۲۵ درصد از داوران تهرانی در لیگ برتر و حدود ۱۸ درصد داوران تهرانی در لیگ یک قضاوت کرده‌اند در واقع ۴۲ درصد بازی‌ها در لیگ برتر و لیگ یک را داوران تهرانی قضاوت کرده‌اند و ۵۸ درصد باقیمانده سهم داوران در کل استان‌ها بوده است که در واقع به ۳۱ استان شاید ۲ درصد هم قضاوت نرسد، در بخش نظارت هم سهم ناظران تهرانی ۳۵ درصد در لیگ برتر و ۳۰ درصد در لیگ یک بوده است، مجموع نظارت‌ تهرانی‌ها هم ۶۵ درصد بوده است.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال در مورد آنالیز خودش از قضاوت‌های هفته هجدهم لیگ برتر گفت: ما فیلم بازی‌ها را به دقت آنالیز کردیم و گزارش ناظران را هم مورد ارزیابی و بررسی قرار دادیم، هیچ مشکل خاصی در هفته هجدهم شاهد نبودیم، در بازی فولاد و سیاه‌جامگان، پارس جنوبی‌جم و سپاهان، تراکتورسازی و استقلال، سپیدرود و گسترش فولاد، ذوب‌آهن و پیکان و حتی بازی پرسپولیس و نفت تهران هم هیچ مشکل داوری گزارش نشده است، فقط در یک بازی که آن هم مسابقه پدیده و صنعت نفت بود یک صحنه مشکوک به پنالتی رخ داد که پشت محوطه جریمه خطایی روی بازیکن رخ داده که این خطا به داخل محوطه جریمه کشیده شده است و آن صحنه هم پنالتی نبوده.

وی در مورد برخورد توپ به دست مدافع نفت تهران در بازی با پرسپولیس گفت: توپ قبل از برخورد به دست مدافع نفت به پای بازیکن خورد و کمانه کرده است و پنالتی در این بازی رخ نداده است، در دقایق پایانی مسابقه هم که مهاجم پرسپولیس و مدافع نفت برای تصاحب توپ تلاش کردند پنالتی‌ای رخ نداد.

اصفهانیان در مورد اعتراض برانکو به اشتباهات داوری علیه پرسپولیس اظهارداشت: هم برانکو و هم تمام مربیانی که در فوتبال ایران حضور دارند برای ما بسیار قابل احترام هستند اما من از مربیان می‌خواهم که فیلم مسابقات را آنالیز کنند و بلافاصله بعد از بازی و فقط به خاطر یک صحنه داوری‌ها را زیر سئوال نبرند، گاهی اوقات فاصله یک مربی از یک صحنه بیش از ۳۰ متر است، به هر حال ما همواره در کمیته داوران در تلاش هستیم که میزان اشتباهات داوری را کم کنیم؛ برای مثال می‌گویم در بازی استقلال و تراکتورسازی برای انتخاب یک داور مناسب بارها بحث و بررسی و آنالیز انجام دادیم که داوری این مسابقه سخت را قضاوت کند که مشکلی از نظر داوری نداشته باشیم، گاهی اوقات البته اشتباه هم پیش می‌آید ما نمی‌گوییم فارغ از اشتباه هستیم اما باید نقاط قوت کمیته داوران هم دیده شود. در گذشته فقط ۳-۴ داور برای پرسپولیس و استقلال سوت می‌زدند اما اکنون ۱۵ داور بازی‌های پرسپولیس و استقلال را سوت می‌زنند. ما جوانگرایی کرده‌ایم، درصد اشتباهات داوری در نیم‌فصل اول فصل گذشته ۱۹ درصد بوده و این درصد اشتباهات در نیم‌فصل اول امسال به ۶.۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    47 0
    تمام كارشناسي هاي سعيد مظفري زاده به سود پرسپوليسه وخسروي هم كه با كميته داوران مشكل داره ..اما سعيد مظفري زاده هميشه پرسپوليس رو طلبكار كرده
  • م.الف IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    0 38
    آقای اصفهانیان درهمین بازی پرسپولیس نفت توپ کمانه کرد و به دست محمد انصاری خورد ولی داور ی که شما ازش طرفداری میکنی خطای هند گرفت.کمی منصفانه قضاوت کن.!!! دست نصرتی کاملا باز بوده وجلوی حرکت توپ روگرفته .اگر همین صحنه را داور هند میگرفت شما اولین کسی بودی که ازشجاعت داور تقدیر میکردی.ضمنا نظرت درمورد ضربه سر نصرتی به صورت خلیل زاده چیه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس