فروشگاه‌های ارزانی

فروشگاه‌های ارزانی با عنوان "۲۰۰۰ تومانی" مدتی است جای خود را در میان مغازه‌های شهر بازکرده‌اند، اگرچه این فروشگاه‌ها مشتریان پروپاقرص خود را دارند اما کیفیت محصولات آنها جای سئوال دارد.

به گزارش مشرق، چند سال است که فروشگاه‌هایی با نام" ۲۰۰۰ تومانی" در شهرهای کشور یکی پس از دیگری شروع به فعالیت می‌کنند. فروشگاه‌هایی که همه اجناس خود را با قیمت ثابت دوهزار تومان می‌فروشند. اجناسی که شاید از نظر ظاهر تفاوت چندانی با ظروف دیگر نداشته باشد.

عنوانی که برای این مغازه ها انتخاب شده، شاید و حتما هر خانمی را ترغیب به دیدن و خریدن می‌کند و این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که با وجود ظاهر یکسان چرا باید هزینه چند برابر پرداخت شود.

این ظروف پلاستیکی رنگی که در ابعاد و با کارایی مختلف و البته با قیمت پایین و ناچیز به مردم عرضه می‌شوند، اغلب دارای رنگ‌های کدر و مات هستند و در ساخت آنها از مواد و ترکیبات مرغوب و استانداردی با درجه کیفی بالایی استفاده نمی‌شود و به واسطه همین تولید نامطلوب است که این اجناس با قیمت ناچیز در سطح شهر توزیع می‌شود.

از آن‌جا که از این ظروف پلاستیکی در آشپزخانه‌ها و برای نگهداری موادغذایی استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد به برخی سئوالات ازجمله "کیفیت و بهداشتی بودن اجناس"، "نظارت سازمان‌های مرتبط " و" علت تفاوت قیمت‌ها" باید قبل از مصرف مورد توجه قرار بگیرد.

تولید محصولاتی با ضایعات بیمارستانی؟

در سال ۱۳۹۳ پیامی در گروه‌های اجتماعی و فضای مجازی ازجمله تلگرام و وایبر منتشر شد مبنی بر اینکه «فروشگاه‌های ظروف پلاستیکی به قیمت ۲ هزار تومان پلاستیک‌هایی می‌فروشند که ماده اولیه آن از ضایعات بیمارستانی است که به شدت نیز سرطان‌زا هستند». رسول دیناروند،  رئیس سازمان غذا و داروی وقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این‌باره گفت: نخستین‌بار است که این مسئله را می‌شنوم و چنین چیزی را بعید می‌دانم.

وی افزود: ضایعات بیمارستانی به صورت جداگانه جمع‌آوری می‌شود، یعنی شهرداری ضایعات بیمارستانی را با ضایعات دیگر مخلوط نمی‌کند، ضایعات عفونی هم که اصلاً وارد جمع‌آوری زباله نمی‌شود، بلکه جداگانه و از طریق زباله‌سوز امحا می‌شوند، بنابراین احتمال این مسئله بسیار ضعیف است.

با در نظر گرفتن این موضوع که از این ظروف برای نگهداری موادغذایی استفاده می‌شود و ارتباط مستقیم با تغذیه و سلامت و بهداشت مصرف‌کننده‌ها دارد، این سئوال مطرح است که آیا نیاز نیست نظارت بهداشتی بر روی عرضه این گونه کالاها صورت گیرد؟

طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این زمینه گفت: زباله‌های عفونی بیمارستانی پس از بی‌خطر شدن توسط دستگاه‌های مخصوص، جداگانه دفن می‌شود و به بازیافت نمی‌رسد.

وی افزود: من نمونه تولیدات را ندیده‌ام. اگر علامت استاندارد داشته باشد یا پروانه بهره‌برداری بهداشتی درج شده باشد مورد تایید است. گاهی این محصولات را در کارگاه‌های غیرمجاز تولید می‌کنند.

اجناس فروشگاه‌های "۲ هزار تومانی" از نظر بهداشتی مورد تأیید نیست

اما آیا علت این تفاوت قیمت چیست؟ چگونه است که ظروف با کارایی و ظاهری یکسان تفاوت قیمتی چند برابر دارند؟

نایب رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیک و ملامین اصفهان در این زمینه اظهار داشت: علت تفاوت قیمت در این فروشگاه‌ها با پلاسکوها ضخامت و کیفیت اجناس است.

جواد حاجی‌علیزاده  افزود: اجناسی که در این فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند، ازنظر ضخامت نازک‌تر و ازنظر مواد اولیه دارای ناخالصی هستند. البته در این فروشگاه‌ها اجناس درجه یک با ضخامت بسیار ظریف و نازک هم موجود است.

وی با بیان اینکه بیشتر این ظروف برای مصارف خوراکی بوده، تصریح کرد: برخی از این کالاها از نظر بهداشتی موردتأیید نیست و برای مصرف‌کننده ضرر دارند.

نایب رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیک و ملامین اصفهان گفت: اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات پلاستیک و ملامین نظارتی بر نوع اجناس درحال فروش این مغازه‌ها ندارد و تنها درصورتی بر این کالاها نظارت می‌شود که اداره بهداشت از اتحادیه درخواست داشته باشد.

مجوز اتحادیه برای بازگشایی فروشگاه‌های " ۲ هزار تومانی"

وی با بیان اینکه فروشگاه‌های " ۲ هزار تومانی" برای بازگشایی از اتحادیه مجوز دریافت می‌کنند، تصریح کرد: ۹۹ درصد از کالاهای عرضه شده در این فروشگاه‌ها ایرانی و تنها یک درصد این اجناس ساخت کشور چین هستند.

علیزاده با بیان اینکه استقبال مردم از این گروه از اجناس بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: با وجود فروش بسیار زیاد این گروه‌، مغازه‌داران پلاسکو اعتراضی در این زمینه نداشته و مشکلی برای آنها ایجاد نشده است.

علت تفاوت دو برابری قیمت‌ها چیست؟

هادی. ح یکی از فروشندگان ظروف پلاسکو در این زمینه بیان کرد: در حال حاضر این مورد برای مشتریان هم سئوال برانگیز است که چرا این تفاوت قیمت وجود دارد و اینکه چرا سبدی که ما ۴ هزار تومان می‌فروشیم در این نوع فروشگاه ها ۲۰۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، علت این تفاوت دو برابری چیست؟

وی با بیان اینکه در تولید این کالاها از مواد ضایعاتی و ناخالصی استفاده می‌شود، افزود: برای برخی از مردم کیفیت اجناس قابل تشخیص است ولی برخی فقط قیمت را درنظر گرفته و می‌گویند که چه فرقی می‌کند که این سبد است و آن هم سبد، چرا ۴ هزار تومانی را خریداری کنم، همان ۲ هزار تومانی را می‌خرم.

این فروشنده درباره قیمت‌های ارائه شده در پلاسکو ها تصریح کرد: مغازه‌های پلاسکو از اتحادیه مجوز دریافت می‌کنند و اتحادیه بر روی قیمت‌ها نظارت می‌کند.

۲ هزار به علاوه هزینه درمان

در حالیکه فروشندگان این نوع محصولات از فروش خود راضی هستند یکی از آنها در پاسخ به میزان فروش خود اظهار داشت: میزان فروش بسیار بالا است و خریداران زیادی داریم. این ظروف هیچ‌گونه مشکلی برای مصرف کننده ایجاد نمی‌کنند و خریداران از قیمت و نوع آنها رضایت کامل دارند.

به کارگیری آن‌ها علاوه بر تغییر طعم غذا، سلامتی و بهداشت خانواده‌ها را نیز به خطر می‌اندازد و در نهایت منجر به بروز بیماری‌های مختلف در بین مصرف‌کنندگان می‌شود.

اگر به قیمت پایین این ظروف هزینه درمان بیماری‌های پس از مصرف آنها را اضافه کنیم آیا ۲ هزار تومان به علاوه هزینه درمان باز هم شما را بر این عقیده نگاه می‌دارد که باز هم سبد، سبد است، چرا باید قیمتی ۲ برابر پرداخت کنم برای ظرفی که همان کارایی را دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس