کتاب خط مرزی - کراپ‌شده

مجموعه داستان «خط مرزی» با محوریت جنگ و حواشی آن به قلم سیدحسین موسوی‌نیا توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مجموعه داستان «خط مرزی»، به قلم سیدحسین موسوی‌نیا، در انتشارات شهرستان ادب منتشر شد.

هفت داستان این مجموعه به جنگ و خانواده‌های درگیر با آن، چه در دوران دفاع مقدس و چه پس از آن، می‌پردازند.

«خط مرزی» با قصه «دیدگاه» آغاز می‌شود که ماجرایی را در جبهه عراق روایت می‌کند. «روزی روزگاری پدر» قصه زندگی خانواده یکی از جانبازان اعصاب و روان است و «کنسروهای خونی»، «گل یخ»، «دست‌های سرگردان» و «قنات» به دیگر رخدادهای مربوط به جنگ تحمیلی از جمله فتح خرمشهر و شهدای غواص و خط‌شکنان عملیات کربلای چهار می‌پردازند.

در بخشی از داستان «قنات» چنین می‌خوانیم: «خیابان‌ها از طرفی که می‌رسند به بهارستان، بسته‌ جمعیت‌اند. او، پالرزان، روی پل چوبی که می‌رسد دست به کمر می‌گیرد و دو طرف را نگاه می‌کند. با خودش می‌گوید انگار آدم‌ها وقتی روی یک بلندی می‌ایستند اولین فکری که به ذهن‌شان می‌رسد پریدن است. روی پل کمی به جلو خم می‌شود...»

همچنین در پشت جلد کتاب آمده است: «امروز غروب می‌آیند داوطلب‌ها را ببرند خط. نگفته بودند عملیات، اما این‌طور پیچیده است. پتو را کنار می‌زنم. احساس گنگی دارم، احساس مار وقتی بخواهد پوست بیاندازد...»

بلوغ و انتخاب از بن‌مایه‌های اصلی «خط مرزی» است. موسوی‌نیا شخصیت‌هایی را آفریده است که در بزنگاه‌هایی سرنوشت‌ساز، باید دست به انتخاب بزنند. نویسنده کوشیده است از نگاه کلیشه‌ای به دفاع مقدس دور بماند و فضاهایی متفاوت را واکاود تا نگاهی نو به این واقعه مهم تاریخ معاصر کشور بیاندازد. او این مجموعه را به «دلاوران و رزمندگان جبهه‌ی حق که در بزنگاه‌ها راه فلاح را برگزیدند» تقدیم کرده است.

سیدحسین موسوی‌نیا، متولد 1365 در شهرری، فارغ‌التحصیل مهندسی برق است و تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی ادامه داده است. او نوشتن را از سال 1383 آغاز کرده است و موفق شده است در جشنواره‌های مختلف جوایزی را کسب کند. «خط مرزی» نخستین کتاب مستقل اوست اما پیش از این، در کتاب‌هایی چون «خاطره ظفر» (انتشارات سوره مهر)، «عطر عربی» و «کجا بودی الیاس؟»، داستان‌هایی را منتشر کرده است. موسوی‌نیا در حال حاضر مشغول نگارش پژوهشی در حوزه ادبیات دینی است که در قالب کتاب به بازار خواهد آمد.

«خط مرزی» را انتشارات شهرستان ادب، در 128 صفحه و به قیمت 11 هزار تومان منتشر کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس