اکثر فيلم هاي روشنفکري و جشنواره اي با حمايت نهادها و مديران رسمي فرهنگي کشور ساخته مي شوند.

به گزرش خبرنگار فرهنگي مشرق، برنامه سينمايي "هفت" در برنامه جمعه شب اين هفته خود نشستي را با موضوع فيلم روي پرده "فاصله" برگزار کرد که در اين نشست، قدکچيان کارگردان، فراستي منتقد و جيراني مجري برنامه درباره اين فيلم به بحث پرداختند.
در انتهاي همين جلسه، زماني که بحث به مشکلات سينماي ايران و عدم وجود زمينه براي عرضه فيلم هاي داراي مخاطب و در عين حال غير سطحي به ميان آمد؛ قدکچيان با اشاره به دو طيف آثاري که فضاي سينماي ايران را براي آثار پر مخاطب و غير سطحي تنگ کرده اند؛ يعني فيلم هاي روشنفکري و سينماي سطحي و تجاري، گفت که اکثر فيلم هاي روشنفکري به سفارش دستگاه هاي رسمي ساخته مي شوند و حمايت هاي آنها را با خود دارند.
جيراني بلافاصله تاکيد کرد که البته از ميان اين سرمايه گذاري ها آثاري مانند؛ "نفس عميق" و "تنها دو بار زندگي مي کنيم" پيدا مي شوند. و فراستي راه حل را در حذف سوبسيد در سينماي ايران دانست که البته نبايد يکدفعه اين حذف صورت بگيرد.
در ادامه اين بحث قدکچيان ظهور سينماي تجارتي که شباهت به نمايش رو حوضي گذشته را دارد با ظهور و بروز فيلم هاي غير اخلاقي در سال هاي ميانه دهه 50 مقايسه کرد که در آن سال ها ضربات سنگيني را به سينماي ايران وارد کردند و تاکيد کرد که چنين فيلم هايي بايد حذف شود که بلافاصله جيراني واکنش نشان داد که نبايد سانسور به رسميت شناخته شود، که اگر نه گسترش پيدا خواهد کرد و در همين زمينه فراستي نظرش به قدکچيان نزديک تر بود که بايد اکران ها کنترل شود.
سينماي روشنفکري که بيش تر از همه به جاي مخاطب ايراني جشنواره ها خصوصا جشنواره هاي خارجي را هدف گرفته است در سال هاي اخير توانسته از ميان مديران فرهنگي حاميان خوبي را در دستگاه هاي فرهنگي کشور پيدا کند. فيلم هايي چون "زمستان است" که در فضايي بسيار تلخ و سياه ساخته شده حاصل دستگاه هاي فرهنگي رسمي کشور همچون حوزه هنري است. حتي دو فيلمي که جيراني مجري برنامه هفت به آن اشاره مي کند، نيز از همين جنس هستند. "تنها دو بار زندگي مي کنيم" که فيلم اول کارگردانش نيز به حساب مي آيد در فضايي تاريک ساخته شده، که حتي تاريکي فيزيکي پلان ها را هم شامل مي شود و روايت تلخ و تا حد زيادي غلو آميزي را از يک دانشجوي اخراجي پزشکي دارد که حالا اسلحه به دست گرفته تا عاملان اخراج و بعد زنداني شدنش را به قتل برساند. البته فيلم داراي اشارات تند و تمثيل گونه سياسي نيز هست.
اين درحالي است که آثار منتقد هنرمندان انقلاب اسلامي گاه در پس بسياري از سدها و موانع همين دستگاه ها از ساخته شدن باز مي مانند و زمينه براي ظهور هنرمندان تازه نفس انقلاب همچنان نا مناسب است. نمونه آن را مي شود در روند توليد "آژانس شيشه اي" ساخته ابراهيم حاتمي کيا مرور کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس