امیل لحود

«امیل لحود» تأکید کرد که وقتی قاسم سلیمانی پس از پیروزی‌ها در عراق و سوریه با مقاومت فلسطین تماس می‌گیرد و برای هرگونه کمکی اعلام آمادگی می‌کند، اسرائیل مجبور است در محاسباتش بازنگری کند.

به گزارش مشرق، «امیل لحود» رئیس‌جمهور سابق لبنان در گفتگو با شبکه جهانی الکوثر در قالب برنامه «لقاء خاص» بر اهمیت وجود عزم و اراده برای شکست دادن دشمن تاکید کرد و گفت شکست اسرائیل در لبنان به جهانیان ثابت کرد وقتی یک گروه مصمم که خود را برحق می‌داند تصمیم به مقاومت بگیرد، دشمن هر چقدر هم قوی باشد شکست می‌خورد. به همین ترتیب کشور کوچک لبنان توانست دو بار بر اسرائیل غلبه کند.

مقاومت به دنبال انتقام جویی نیست

رئیس جمهور سابق لبنان با اشاره به حوادث سال 2000 و عقب نشینی نظامیان رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان گفت: ما از قبل مطلع بودیم که اسرائیلی‌ها قصد عقب نشینی دارند. آنها ساعت 5 صبح فرار کردند و من شخصا ساعت هشت و نیم صبح همان روز در منطقه بودم و به مردم مناطق آزاد شده که تحت تاثیر تبلیغات نگران بودند هدف انتقام جویی قرار گیرند اطمینان دادم که نیروهای مقاومت افراد شرافتمندی هستند و کسی به دنبال انتقام گرفتن نیست.

مقاومت لبنان تکمیل کننده ارتش است

امیل لحود با تاکید بر مخالفتش با جمع آوری سلاح مقاومت پس از فرار اشغالگران از جنوب لبنان درباره علت مخالفت خود گفت: تفاوت ارتش با نیروهای مقاومت این است که ارتش یک نیروی نظامی منظم است که محل استقرار آن و سلاح هایش مشخص است از این رو هدف قرار دادن آن آسان است ولی هدف قرار دادن مقاومت آسان نیست زیرا محل استقرار خاصی ندارد. آمریکایی‌ها چنین تجربه‌ای را با ویت کنگ‌ها در جنگ ویتنام داشتند که در یک لحظه ظاهر می‌شدند و ضربه می‌زدند و فرار می‌کردند. این گونه مبارزه بود که موجب شکست آمریکایی‌ها در ویتنام شد. از نظر من سلاح مقاومت باید در دست نیروهای مقاومت لبنان باقی بماند زیرا جنبش مقاومت کامل کننده ارتش لبنان است.

وجود دو میلیون آواره، خطری برای لبنان است

رئیس جمهور سابق لبنان درباره توطئه‌هایی که برای لبنان تدارک دیده شده است هشدار داد و گفت: اسرائیل اگر بار دیگر بخواهد وارد جنگ با لبنان شود مثل سال‌های 2000 و 2006 شکست خواهد خورد به همین علت آنها به دنبال برنامه بسیار خطرناکتری هستند. آنها به دنبال فتنه‌گری در لبنان از طریق حضور دو میلیون خارجی در این کشور هستند. کسانی که به عنوان آواره سوری در لبنان به سر می‌برند گذرنامه و شناسنامه ندارند و نمی‌دانیم واقعا از کجا آمده‌اند و به کجا وابسته هستند. بسیاری از آنها ممکن است از قفقاز یا از منطقه دیگری آمده باشند و ماموریت آنها تخریب لبنان باشد.

تصمیم ترامپ درباره قدس ناشی از مشکلات داخلی است

امیل لحود تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را درباره قدس پیش از هر چیز ناشی از مشکلات داخلی دولت آمریکا دانست و گفت رئیس جمهور آمریکا با این کار به دنبال فرار از مشکلات است. او می‌خواهد ناکامی در داخل را با کسب موفقیت در خارج جبران کند علاوه بر این که دولت آمریکا به شدت تحت تاثیر لابی صهیونیستی قرار دارد.

رئیس جمهور سابق لبنان خاطرنشان کرد: قدس مکانی مقدس برای مسلمانان و مسیحیان و یهودیان است و قدس صرفا بخاطر این که ترامپ چنین تصمیمی گرفته متعلق به صهیونیست ها نمی‌شود. تظاهراتی که علیه این تصمیم ترامپ برگزار شد خیلی مهم است ولی اگر این اعتراضات با اقدامی عملی همراه نشود، فایده‌ای نخواهد داشت. لبنانی‌ها مقاومت عملی در برابر اسرائیل را آغاز کردند و سپس دیگران از جمله رئیس جمهور سوریه از آنان حمایت کردند.

حمایت از قدس نیازمند اقدام عملی است

لحود افزود: من نمی‌گویم کشورهای عربی و اسلامی جنگ به راه بیندازند بلکه می‌گویم کمترین کار ممکن را انجام دهند. مثلا، در واکنش به اقدام ترامپ که قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرده است آنها هم یکصدا قدس را به عنوان پایتخت فلسطین اعلام کنند. یا این کشورها می‌توانند به جای سخنرانی‌های فریبنده بگویند اگر آمریکا از تصمیم خود عدول نکند ما پول‌هایمان را از آمریکا خارج می‌کنیم.

امیل لحود موضع‌گیری شرافتمندانه و شجاعانه وزیر امور خارجه لبنان و سخنانش در حمایت از قدس و فلسطین در نشست اتحادیه عرب را ناشی از قدرت مقاوت در لبنان دانست و گفت همه عرب‌ها می بایست این گونه موضع گیری می‌کردند. تاکید کردن بر صرف دیپلماسی و سر دادن این شعار که ما جنگ نمی‌خواهیم و صلح می‌خواهیم چه نتیجه‌ای دارد و آیا می‌تواند بازدارنده باشد؟ اردوغان می‌گوید ما همچنان به قدس وفاداریم. بسیار خوب، اما لازم است این سخنان با اقدامی عملی همراه باشد.

تروریستی دانستن حزب الله موجب قدرتمندتر شدن آن می‌شود

امیل لحود با اشاره به تصمیم اخیر اتحادیه عرب برای قرار دادن حزب الله در فهرست سازمان‌های تروریستی تاکید کرد این اقدام نه تنها موجب تضعیف جایگاه حزب الله در کشورهای عربی و اسلامی نمی‌شود بلکه موجب تقویت آن می‌شود. وی افزود اکنون همه عرب‌های واقعی را می‌توان در لبنان و سوریه و عراق و همچنین الجزایر خلاصه کرد که موضع‌گیری‌های شرافتمندانه‌ای دارند. بقیه کشورهای عربی با اسرائیل مراوده دارند. ما در لبنان و سوریه و عراق پیروز شدیم و آنها می‌خواهند آنچه را نتوانستند با جنگ به دست آورند با سیاست به دست آورند.

سیدحسن نصرالله مرد عمل است

امیل لحود با اشاره به سخنرانی اخیر سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در تجمع حامیان قدس در حومه جنوبی بیروت گفت من سیدحسن را می شناسم و او کسی است که وقتی حرفی می‌زند به آن عمل می‌کند. او مثل سیاستمداران عادی نیست. وقتی سید حسن نصرالله می گوید ما میلیونی راهی قدس می‌شویم و وقتی قاسم سلیمانی پس از پیروزی‌ها در عراق و سوریه با مقاومت فلسطین تماس می‌گیرد و برای هرگونه کمکی اعلام آمادگی می‌کند این مسئله موجب می‌شود اسرائیل در محاسباتش بازنگری کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • دانشجوی تاریخ IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
    24 0
    به نظر بنده دوره ریاست جمهوری ژنرال امیل لحود یکی از باافتخارترین دوران لبنان به شمار می رود. امیل لحود در دوره ریاست جمهوری خویش ارتباط بسیار خوب و نزدیکی با مرحوم حافظ اسد و فرزندش بشار اسد و مقاومت اسلامی لبنان و شخص سیدحسن نصرالله داشت. اثرات این نزدیکی را در سال 2000 دیدیم که صهیونیست ها مجبور شدند بدون گرفتن یک امتیاز خاک لبنان را ترک کنند و بزرگترین پیروزی تاریخ ملت های اسلامی و عربی علیه این رژیم جعلی تا آن سال رقم بخورد. وی در دوره ریاست جمهوری الیاس هراوی فرمانده ارتش بود و مثل هر وطن پرست لبنانی با هر دین و آیین، ازادی تمامی خاک لبنان از چنگال رژیم غاصب را ارزو داشت و تنها راه رسیدن به این هدف را حمایت از مقاومت اسلامی لبنان و نزدیکی به ایران و سوریه می دانست.
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
    0 0
    مردم سوریه همچون مسلمانان میانمار راهی جز مهاجرت نداشتن و جالب اینجاست که بشار اسد با دولت میانمار ابراز همدردی میکنه و علیه قطعنامه ضد میانمار رای میده.!
  • سید محمد مصطفوی IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
    0 0
    حاج قاسم الحق مالکشترزمانه ای و کیان ایرانی؛حاج قاسم نه تنها ایرانیان وطن پرست بلکه شیعه و جهان اسلام به وجود شما و سید پاکی ها سیدحسن نصرلله افتخار می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس