شهيد ري شهري از جمله پيشکسوتان جهاد و شهادت در جبهه هاي نور بود که با شروع تجاوز دشمن به ميهن عزيزمان، بلادرنگ به جبهه شتافت و در «گروه بلالي» که متشکل از بچه ها ي اهواز بود در دفاع از «شهرعاشقان شهادت» سوسنگرد قهرمان و آزاد سازي آن مشارکت داشت.

مشرق-- سردار سرفراز سپاه اسلام، شهيد والامقام مرتضي (ايرج) ري شهري در سال 59 در سن 18 سالگي به عضويت نهاد مقدس سپاه درآمد تا به همراه سبزپوشان پاسدار بهتر بتواند از انقلاب اسلامي حفاظت و حراست نمايد.
وي از جمله پيشکسوتان جهاد و شهادت در جبهه هاي نور بود که با شروع تجاوز دشمن به ميهن عزيزمان، بلادرنگ به جبهه شتافت و در «گروه بلالي» که متشکل از بچه ها ي اهواز بود در دفاع از «شهرعاشقان شهادت» سوسنگرد قهرمان و آزاد سازي آن از چنگ صداميان کافر مشارکتي فعال داشت. در همان ابتدا با توجه به ويژگي ها و شايستگي هاي برجسته اش به فرماندهي دسته منصوب و در عمليات هاي شبيخون به مواضع دشمن متجاوز فعالانه حضور پيدا مي کرد.
شهيد ري شهري پس از آزاد سازي سوسنگرد، در عمليات هاي مختلف اين منطقه از جمله امام مهدي(عج)، امام علي (ع)، شهيد مدني و شهيد چمران که بمنظور انهدام نيروهاي دشمن و آزادي بخشهايي از ميهن عزيزمان صورت پذيرفت در مسئوليت هاي مختلف از جمله شناسايي مواضع دشمن جهت انجام عمليات رزمندگان که يک اقدام مهم و بسيار برجسته به شمار مي رفت، فعاليتي بسيار برجسته و خستگي ناپذير داشت. شهيد ري شهري در عمليات طريق القدس <<فتح بستان>> بعنوان فرمانده دسته شرکت نمود که براي اولين بار مجروح گرديد. هوش و ذکاوت و شجاعت ري شهري سبب شده بود که فرماندهان عليرغم سن کم وي، همواره روي او حساب باز کرده و مسئوليت هاي مهم و خطيري را به وي واگذار نمايند. ري شهري با تشکيل تيپ بيت المقدس به اين تيپ رفته و با عهده دار شدن فرماندهي گردان، شجاعانه بعنوان گردان خط شکن در عمليات بيت المقدس شرکت و در آزاد سازي خرمشهر نقش بسزايي داشت.
در عمليات والفجر مقدماتي بعنوان فرمانده گردان صف از لشگر ولي عصر(عج) تلاشهاي وافري نمود و در تنگناهاي آن عمليات سنگ صبور رزمندگان اسلام بود. ري شهري در ديگر عملياتهاي ظفرمند رزمندگان اسلام منجمله بدر، خيبر، کربلاي 4و5 و آزاد سازي فاو در کنار ساير رزمنگان نقش بسيار موثري در موفقيت ها و پيروزي هاي درخشان لشگر 7 حضرت وليعصر(عج) بويژه در فرماندهي گردانهاي صف و ايثار داشت و اين افتخار بزرگ را پيدا نمود تا پايان دفاع مقدس، کسوت جهاد في سبيل الله را بر تن داشته باشد. شهيد عزيزمان بارها مجروح شد. در عمليات کربلاي 5 شيميايي گرديد، به دفعات تا مرز شهادت پيش رفت اما سعادت و افتخار شهادت و پيوستن به دوستان شهيدش مقدر نگرديد و همچنان در آرزوي شيرين آن باقي ماند.
در دوران پس از دفاع مقدس در مسئوليتها و ماموريتهاي مختلف سازندگي کشور از طرف قرارگاه بازسازي خاتم الانبياء (ص) سپاه اقدامات بسيار موثري را از خود برجاي گذاشت. از لحاظ اخلاقي چهره بسيار دوست داشتني بودو روابط خود را با ديگران و بويژه افراد زيرمجموعه بر پايه برادري بنيان مي گذاشت.
ري شهري پس از دوران دفاع مقدس و در ادامه راه دوستان شهيدش، در مقاطع و صحنه هاي مختلف در دفاع از نظام و ولايت امر مسلمين سر از پاي نشناخته و همت جدي خود را در اين مهم بکار مي گرفت.
اطاعت از ولايت فقيه را همواره دراولويت برنامه ها و فعاليت هاي خود داشت و همواره هر توصيه و يا دستوري از معظم له را بدون کوچکترين دغدغه و حرفي پذيرا بوده و به آن عمل مي کرد. در راهپيمايي و ممناسبت هاي مختلف سياسي و مذهبي مشارکتي فعال و بموقع داشته و شرکت در نماز جمعه بهمراه خانواده در هر هفته جزو برنامه هاي وي بود، وحتي نزد برخي دوستان به «مرد نماز جمعه» مشهور شده بود. در انجام احکام و وظايف شرعي ومستحبات بسيار مقيد بوده بطوريکه علي رغم حضورش در جبهه بعضي مواقع در ماه رمضان جهت روزه گرفتن به شهر آمده و با خواندن نماز ظهر به جبهه مراجعت مي نمود. در رعايت و صرفه جويي در اموال بيت المال زبانزد دوستان و همکاران خود و اهل احتياط و حساسيت زياد در استفاده از ان بود.
شهيد بزرگوار و عزيزمان که طي 24 سال اخير دردها و مشکلات ناشي از جراحات شيميايي و ترکش ها را تحمل کرده بود در 5/1 سال اخير بر اثر اين جراحت ها بارها روانه بيمارستان گرديد و بستري شد. سرانجام در اولين ساعات بامداد پنج شنبه يکم مهر ماه همزمان با هفته دفاع مقدس جسم رنجور و نحيف او پس از سالها مقاومت، تاب تحمل در برابر آلام و جراحتها را بر نياورده و روح بلند وي که چندين دهه بي صبرانه و عاشقانه منتظر پيوستن به ارواح مقدس سالار شهيدان(ع) و دوستان شهيدش بود، از کالبد جسم رها و در رضوان الهي جاي گرفت.
پيشکسوتان جهاد و شهادت در جبهه سوسنگرد (از سراسر کشور) و نيز عشاير غيور عرب دشت آزادگان ياد و خاطره رشادت ها و دلاور مردي هاي اين شهيد عزيز را فراموش نکرده و گرامي خواهد داشت.
بدينوسيله از مردم شهيد پرور تهران و رزمندگان دوران پر افتخار دفاع مقدس دعوت مي شود در مراسمي که بمنظور بزرگداشت و پاسداشت مقام جهاد و شهادت اين شهيد عزيز برگزار مي شود، شرکت فرمايند.

زمان: شنبه 10 مهرماه 89 ساعت 16 الي 30/17

مکان: تهران – ميني سيتي - شهرک شهيد محلاتي – مسجد اميرالمومنين(ع)


مجمع پيشکسوتان جهاد و شهادت در جبهه سوسنگرد




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس