محمد علی نجفی

نجفی در حالی ادعا می‌کند که در زمان مدیریت بحران در تهران حضور داشته است که مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران با کنایه به شهردار مردم تهران را در شب زلزله بی‌کس و تنها خواند.

سرویس سیاست مشرق- در شبی که زلزله ۵.۲ ریشتری تهران و البرز را لرزاند و باعث هراس مردم شد، بهم‌ریختگی و عدم مدیریت بحران و حوادث به چشم می‌خورد. هنوزمشخص نیست که شهردار تهران تا دو روز بعد از واقعه کجا بوده است و اخبار ضدو نقیضی درباره حضور وی در تهران به گوش رسید. [۱]

اما خود محمد علی نجفی در گفتگوی تلفنی که با شبکه پنج سیما انجام داد بیان داشت که در بطن مدیریت بحران شهر تهران حضور دارد و مستقیما به امور رسیدگی می‌کند. این ادعای نجفی درحالی است که نه در عکس‌هایی که ازجلسه مدیریت بحران منتشر شد و نه در هیچ کجای دیگر حتی صفحه اینستاگرام و تلگرام آقای شهردار تصویری از حضور وی در جلسه مدیریت بحران و سوله‌های بحران به چشم نمی‌خورد. این در شرایطی است که اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم در جلسه حضور داشته و هم پس از آن در حاشیه جلسه با خبرنگاران صحبت کرده اما هیچ خبرنگاری اثری از شهردار تهران ندیده است.  

عدم حضور شهردار در  میدان مدیریتی تا جایی به چشم آمد که بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی به دنبال نجفی می‌گذشتند و از عدم حضور وی در رسانه‌ها و محل سازمان مدیریت بحران تهران انتقاد کردند.

پست اینستاگرام شهردار تهران در زمان وقوع زلزله

شهردار در حالی ادعا می‌کند که در بطن جریان بوده و اوضاع را مدیریت کرده که احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در اینستاگرام خود درباره مشکلات ایجاد شده در پایتخت پس از وقوع زلزله چنین نوشت:

«تهران، آماده زلزله نبود. مردم و مسئولین نشان دادند که مهارت مواجهه با زلزله را ندارند. چون نابسامانی و آشفتگی بعد از زلزله‌ای که هیچ خسارتی نداشت، سیستم‌های ارتباطی تهران را مختل کرد. پ.ن: در پی حادثه چهارشنبه شب صد و هفده نفر مصدوم شدند که اکثر آنها هنگام فرار دچار شکستگی دست و پا شدند، ده‌ها هزار خودرو تا صبح روشن بودند و نزدیک به ده میلیون لیتر بنزین اضافی مصرف شد.»

فضای شهر در این زمان به‌گونه‌ای بود که روزنامه اصلاح‌طلب حامی شهردار نیز با تیتر «چقدر بی‌پناهیم» روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها ظاهر شد. البته این روزنامه تنها به فضای بحران زده و هراسناک شهر تهران اشاره کرد و از مدیریت شهردار تهران چیزی ننوشت اما آنرا فاجعه‌ای خواند که به زعم این روزنامه مهرتاییدی است بر بی پناهی پایتخت نشینانی که خود را در ماراتن مرگ یافته‌ و پا به فرار گذاشتند. البته این روزنامه روز بعد شهردار سابق را هدف قرار داد و در مطلبی سراغ فردی را گرفت که امروز مسئولیتی در تهران ندارد.

در همین راستا اعضای شورای شهر تهران نیز از شهردار تهران درخواست کردند که به شورا بیاید و درباره مدیریت بحران در این شب سخن بگوید اما بازهم از اینکه شهردار تهران در آن دو شب کجا بوده که اثری از وی در جلسات و رسانه‌ها نبوده است، سخنی به میان نیامده است.  

در همین رابطه، زهرا بهرام‌نژاد، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان اینکه از رییس شورا درخواست می‌شود با توجه به وقوع زمین لرزه از شهردار تهران که رییس ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز هست، دعوت کنند تا به منظور ارائه گزارش به صحن شورای شهر بیایند.

روزنامه آفتاب یزد با اینکه از فضای آشفته مدیریت بحران در شهر تهران نوشت اما به جای اینکه از نجفی سراغی بگیرد به سراغ شهردار پیشین تهران رفت

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر پایتخت با کنایه به محمدعلی نجفی شهردار تهران به دلیل غیبتش در این روزها در آخرین جلسه شورا گفت:

« تهران وضعیت بدی دارد و حالش خوب نیست؛ چرا که زمین آن می‌لرزد و هوای آن هم آلوده است و قیمت‌ها نیز روز به روز افزایش می‌یابد، صدها هزار نفر در ۲۹ آذر در پارک‌ها، خیابان‌ها و ماشین‌های‌شان خوابیدند، مردم نباید خودشان را تنها و بی‌کس احساس کنند.»[۲]

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مساله این بود که مسوولان شهری در کنارشان نبودند، گفت:

«مردم در آن زمان تکلیف‌شان مشخص نبود و خود را تنها احساس می‌کردند و این در حالی است که رسانه‌های رسمی نیز تکلیف نامشخصی داشتند و می‌دیدیم که به جای آگاهی سازی به تولید وحشت رو آورده بودند.»

با این حال بنا به درخواست اعضای شورای شهر تهران قرار بود که روز سه‌شنبه ۵ دی‌ماه نجفی در صحن شورا حضور یافته و به سئوالات شورای شهری‌ها درباره آن شب توضیح دهد اما در این روز هم از شهردار تهران خبری نشد تا اینکه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه قرار بود نجفی شهردار تهران امروز (سه‌شنبه ۵ دی‌ماه) برای ارائه گزارش در خصوص وضعیت زلزله تهران و مدیریت بحران به شورا بیاید اما کار اضطراری برایش پیش آمد، گفت: «روز یکشنبه و در جلسه آتی شهردار تهران برای تشریح مدیریت بحران در تهران به شورا می‌آید.»

به هر جهت باید دید که اعضای شورای شهر تهران که همواره نسبت به عملکرد شهردار گذشته خود را مسئول می‌بینند درباره ابهامات مدیریت شهردار تهران در شب زلزله چه واکنشی از خود نشان می‌دهند.


[۱] https://www.mashreghnews.ir/news/۸۱۲۵۲۳

[۲] https://www.isna.ir/news/۹۶۱۰۰۳۰۱۰۱۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • شاهرخ IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    65 9
    سلام وقتی مردم تهران قدر مدیر جهادی و پای کاری مثل قالیباف را ندانند امثال نجفی می آیند تا تغییرات مشخص شود.
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    49 6
    خلايق را هرچه لايق!! مردم نمك نشناس تهران حقشونه كه بدتر از اين جماعت بر سرشون مسلط بشن.
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      0 0
      تو خوبی و مدیر جهادیت
  • RU ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    7 36
    یعنی قالی باف میدونه که کی زلزله میشه؟
    • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      37 3
      قاليباف نمي دونه كي زلزله ميشه اما بر خلاف شهردار فعلي تهران اين را باور داشت كه درمواقع بروز حوادث و تلخيها در صحنه و دركنار مردم حضور داشته باشه و به وظيفه و مسئوليت خودش در قبال اعتمادي كه مردم بهش كردن ,در حد توانش عمل كنه.نه اينكه به زور از سفر هاي تفريحيش با خانواده اش جداش كنن و به تهران بيارنش تا مثلا" بحران را مديريت كنه!!
  • امین IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    39 1
    جالبه تا شش ماه پیش تو تهران اب میریخت رو زمین تمام فضای مجازی آکنده از فحش و نفرین به قالیباف بود.الان زمین و زمان مقصرن به جز شهرداری
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
      0 0
      چرا خودتو به ... میزنی؟ واقعا از وضع الان تهران که نتیجه شهرداری شهردار محبوبته راضی ای؟
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    11 1
    مرده شور زودتر این سیاست باز ها را یشوره که در همه جا از مردم طلبکارن و خودشان از هر عیبی مبرا
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    0 0
    خدا را شکر با رفتن قالیباف، فساد هم از شهرداری رفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس