کمیته ملی المپیک

در حالی آیین‌نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک به اعضای مجمع ابلاغ شده که تفاوت‌هایی در یکی از بندهای مهم نسبت به اساسنامه دیده می‌شود.

به گزارش مشرق، آیین‌نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک در حالی روز چهارشنبه به اعضای مجمع ابلاغ شد که به نظر می‌رسد این یکی از مهمترین بندهای این آیین‌نامه تضادهایی با اساسنامه کمیته ملی المپیک دارد.

مهمترین موضوع در انتخابات کمیته که مربوط به اعضای مجمع بوده، حضور نماینده فدراسیون در غیاب رئیس فدراسیون است که در این مورد خاص تناقضی بین آیین‌نامه انتخاباتی کمیته و اساسنامه مصوب که انتخابات طبق آن برگزار می‌شود، وجود دارد.

ماده 5 اساسنامه کمیته که به ترکیب اعضای مجمع اشاره دارد، می‌گوید: پ- رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیئت رئیسه هر فدراسیون ملی عضو فدراسیون های بین المللی که رشته یا رشته های ورزشی تحت پوشش آنها. بر مبنای آخرین تصمیمات کمیته بین المللی المپیک در برنامه بازی های المپیک قرار می گیرند.
ت- رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیئت رئیسه فدراسیون های ملی عضو فدراسیون­های بین المللی که رشته یا رشته ­های ورزشی تحت پوشش آنها در برنامه بازی های المپیک نبوده ولی در برنامه بازیهای آسیایی قرار می گیرند.
ث‌- رئیس و در صورت غیبت رئیس، نماینده منتخب هیات رئیسه فدراسیون‌های ملی که رشته یا رشته­ های ورزشی تحت پوشش آنها، ریشه در فرهنگ غنی ایران دارند.

با اشاره به اینکه در آیین‌نامه و همین طور اساسنامه کمیته اشاره شده سرپرست فدراسیون‌ها اجازه حضور در مجمع را ندارند، اما موضوع نماینده فدراسیون در آیین‌نامه به گونه‌ای دیگر مطرح شده است. تبصره‌ای که در دوره قبلی انتخابات نیز جنجال‌برانگیز شد و از سوی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) هم مورد تایید قرار نگرفت.

اگرچه اعضای هیات اجرایی این بند جنجالی را به گونه‌ای دیگر تلطیف کردند اما بازهم ایراداتی به این موضوع مطرح است. در آیین‌نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک آمده است: نمایندگی‌های فدراسیون مربوطه اساسا برعهده رئیس فدراسیون است و سرپرست نمی‌تواند به عنوان عضو دارای حق رای در جلسه مجمع شرکت کند. این صورت عضو هیات رئیسه با شرایط مذکور (1- داشتن صورتجلسه رسمی مجمع عمومی انتخاباتی فدراسیون مبنی بر انتخاب فرد مذکور به عنوان عضو هیات رئیسه و 2- صورتجلسه رسمی هیات رئیسه فدراسیون مبنی بر معرفی فرد جایگزین می‌باشد) می‌تواند به عنوان نماینده فدراسیون در مجمع کمیته حضور داشته و دارای حق رای است.

البته یکی از اعضای هیات اجرایی در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد هیچ تناقضی بین آیین‌نامه و اساسنامه وجود ندارد و آنچه در آیین‌نامه ذکر شده تاکید کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) بوده هر چند از این نامه‌های ارسالی هیچ وقت رونمایی نشد. با توجه به اینکه آیین‌نامه به صراحت اعلام کرده نماینده فدراسیون باید در زمان انتخابات توسط مجمع معرفی شود، به دلیل تفویض اختیارات به رئیس فدراسیون در زمان مجمع، به جز فدراسیون فوتبال هیچ فدراسیونی نمی‌تواند نماینده معرفی کند و در صورت عدم حضور رئیس، فدراسیون‌ها نمی‌توانند نماینده‌ای برای انتخابات داشته باشند.

نکته مهم دیگر در آیین‌نامه انتخابات مربوط به تایید صلاحیت‌هاست. در آیین نامه آمده است: عدم دریافت نظریه مراجع ذیصلاح در رابطه با احراز صلاحیت عمومی کاندیداها طی مدت اعلام شده به منزله تایید صلاحیت تلقی می‌شود.

کمیته 5 نفری مسئول بررسی شرایط نامزدها را برعهده دارد که شامل دبیر کل، مشاور حقوقی کمیته، مدیر حراست کمیته و 2 عضو هیات اجرایی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس