کد خبر 812141
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۵
دانش‌آموز

سیستم آموزشی کانادا باور دارد، مشق شب کودکان دبستانی و تمام دانش‌آموزانی که در پایه تحصیلی یک تا ۶ تحصیل می‌کنند، باید متفاوت با بقیه پایه‌های تحصیلی باشد.

به گزارش مشرق، از نظر سازمان آموزش و پرورش آمریکا، استاندارد مشق شب برای دانش‌آموزان تنها ۱۰ دقیقه است؛ دانش‌آموزان هنگ‌کنگی صاحب بیشترین مشق شب در میان دانش‌آموزان جهان هستند؛ دانش‌آموزان انگلیسی نیز به حدی مشق شب می‌نویسند که دیگر تکلیف در خانه از حالت سرگرم‌کننده خارج و خسته‌کننده می‌شود و در نهایت دانش‌آموزان سنگاپوری نیز روزانه ۳ ساعت بعد از مدرسه را برای نوشتن مشق شب اختصاص می‌دهند. 

*مشق شب به تناسب نیازهای دانش‌آموز

سیستم آموزشی کانادا باور دارد مشق شب کودکان دبستانی و تمام دانش‌آموزانی که در پایه تحصیلی یک تا ۶ تحصیل می‌کنند، باید متفاوت با بقیه پایه‌های تحصیلی باشد و آنها در این سن چون سال‌های اولیه آموزشی را می‌گذرانند، باید به فراخور نیازهای آموزشی‌شان مشق شب دریافت کنند و در واقع تکالیف به «تناسب نیازهای منحصر به هر کودک» باشد. 

*دریافت مشق شب به صورت فعالیت‌های تعاملی

کارشناسان آموزش و پرورش باور دارند، پایه‌های دبستان باید تکلیف را به صورت خواندن شعر، بازی کردن و فعالیت‌های تعاملی مانند ساختن کاردستی دریافت کنند و آن هم در خانه؛ با جذاب کردن کلاس‌های درس، کودکان این فعالیت‌ها را در مدرسه و در کنار دوستانشان انجام خواهند داد. 

*ظرفیت دانش‌آموزان دبستانی تعیین‌کننده میزان مشق شب

هیأت مدیره سازمان آموزش و پرورش کانادا می‌گوید: «میزان مشق شب دانش‌آموزان دبستانی باید به اندازه ظرفیت و توانایی آنها باشد؛ پس نمی‌توان به یک اندازه مشق شب برای همه آنها توصیه کرد». 

*نیاز دانش‌آموزان سرلوحه کار معلمان

والدین کانادایی با ابراز خوشحالی از آنچه که معلمان برای مشق شب به دانش‌آموزان می‌دهند، می‌گویند: «میزان تکلیف در خانه فرزندانمان اصلاً مقدار و زمان مشخصی ندارد؛ سیستم آموزشی گذشته تغییر کرده است و الان هر دانش‌آموز ابتدایی براساس آنچه که نیاز دارد، مشق شب دریافت می‌کند؛ ممکن است یک دانش‌آموز طی یک روز اصلاً مشق شب نداشته باشد و تکالیفش به همان فعالیت‌های تعاملی با دوستانش در زمان مدرسه ختم شود».

*مطالعه شبانه کلاس اول تا سوم دبستان جایگزین مشق شب

هیأت مدیره آموزش و پرورش توصیه کرده بود، در پایه اول تا سوم تحصیلی، کودکان به هیچ وجه مشق شب دریافت نکنند و به جای آن شبی ۱۵ دقیقه روخوانی تمرین کنند؛ کارآمدی توصیه هیأت مدیره منجر به عملی شدن آن شد و این رویه اکنون در تمام مدارس ابتدایی کانادا در حال اجرا است. 

*ممنوعیت مشق شب نوشتنی برای دور ماندن دانش‌آموزان ابتدایی از استرس

سازمان آموزش و پرورش کانادا، انجام هرگونه تکلیف نوشتنی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی را منع کرده است تا آنها را از استرس در امان نگه دارد و سعی کنند که ضمن شروع دوران مدرسه، روحیه کودکانه آنها دچار آسیب نشود. 

*بهبود عملکرد دانش‌آموزان ابتدایی علت ممنوع شدن نوشتن مشق شب

سخنگوی هیأت مدیره سازمان آموزش و پرورش کانادا گفت: هدف از ممنوعیت نوشتن مشق شب، کاهش فشار بر روی والدین و بهبود عملکرد دانش‌آموزان در دوره ابتدایی است تا آنها هر آنچه را که در سر کلاس درس می‌آموزند، با دل و جان باشد و با تمرین کردن آموخته‌ها بعد از ساعت درسی، بدانند که هدف معلمان یادگیری هر چه بهتر آنها است. 

*عدم اثبات تأثیر مثبت تکالیف تکمیلی بر موفقیت دانش‌آموزان ابتدایی

مطالعات دانشگاه تورنتو در سال ۲۰۰۸ نشان داد، والدین نسبت به تکالیف تکمیلی فرزندان دوره ابتدایی خود و آنچه که مشق شب نام می‌گیرد، مطمئن نیستند و چه بسا باور دارند این نوع تکالیف می‌تواند به یادگیری آنها آسیب بزند و آنها را از مدرسه و آموزش دلزده کند؛ نتیجه این مطالعات و پژوهش‌ها در سال‌های بعدی منجر به حذف مشق شب برای دانش‌آموزان ابتدایی کانادا شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    0 0
    نه به زمان ما که معلمها دیوانه وار مشق می دادند و نه به اینها و الان که اینطور بچه ها را لوس می کنند. مطالعه شبانه دیگر چیست؟ تا زور مشق نباشد هیسچ بچه ای درس نمی خواند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس