تصاویر از لحظه شلیک موشک «برکان» یمنی ها

سوت موشک انصار الله در مسکو نیز شنیده شد، کرملین که دیروز از انتقال سفارت خود از صنعا در یمن به ریاض سخن گفته بود، بار دیگر فعالیت‌ها و تماس‌های موجود بین مسکو و انصار الله را از سرگرفت.

سرویس جهان مشرق - گرچه برخی سیگنال‌های داخلی از اصابت موشک شلیک شده توسط انصار الله یمن به کاخ الیمامه و سانسور شدید رسانه‌ای  در مورد این عملیات در این کشور حکایت دارد، اما فارغ از اینکه این موشک به هدف اصابت کرده یا توسط سامانه آمریکایی ضد موشک پاتریوت هدف قرار گرفته، موازنه قدرت را در معادلات نظامی جنگ یمن جابجا کرده است. موشک یمن حتی اگر کاخ الیمامه را در زمان جلسه سران سعودی تخریب نکرده باشد، هیبت سعودی ها و دست برتر نظامی این رژیم در معادلات هوایی را منهدم کرد.

دفتر وزارت خارجه آمریکا که پیش از این با نمایشی مضحک، تلاش داشت، موشک شلیک شده پیشین از یمن به ریاض را موشکی ایرانی نشان دهد، بار دیگر بلافاصله پس از شلیک موشک به هدفی راهبردی دفتر ریاض وارد عمل شد و این اقدام نیروهای انصار الله را محکوم کرده و خواستار راه حل سیاسی بحران یمن شود.

وزارت خارجه آمریکا توضیح نداد که طی سه سال گذشته که دست کم ۱۳ هزار غیر نظامی یمنی در حملات موشکی ائتلاف سعودی جان خود را از دست داده اند و بیش از ۲۲ هزار نفر دیگر نیز زخمی شده اند، چرا خواستار رسیدن به راه حل سیاسی نبوده است؟ آمریکا که به ادعای خودش موشک منهدم شده از یمن به ریاض را محکوم کرده است، توضیح نداده که چرا در مورد حملات موشکی ریاض به یمن که باعث تخریب ۱۵ فرودگاه، ۱۴بندر، ۸۸۳ مسیر و پل مواصلاتی، ۱۶۸۴ موسسه دولتی، ۸۹۹ مدرسه، بیش از ۴۰۹ هزار منزل آسیب دیده و منهدم شده و  ۶۷۴ مسجد شده، اقدام فوری در جهت راه حل سیاسی بحران انجام نداده است.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا در حالی نسبت به اوضاع انسانی پیچیده یمن ابراز نگرانی شدید کرده که متحد اصلی این کشور یعنی عربستان تمامی گذرگاه‌های یمن بجر بندر الحدیده را مسدود کرده و حتی از این بندر نیز جلوی ورود ۷ کشتی حامل مواد سوختی و دارویی را برای ملت یمن گرفته است.

شنیده شدن سوت موشک انصار الله در مسکو

سوت موشک انصار الله اما در مسکو نیز شنیده شد، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز گذشته از انتقال سفارت این کشور از صنعا در یمن به ریاض سخن گفت و اعلام کرد که فعالیت سفارت مسکو در صنعا، پایتخت یمن به حالت تعلیق درآمده و تمام کارکنان این سفارت به عربستان سعودی منتقل شده‌اند. این درحالیست که پس از حمله موشکی انصارالله به ریاض روسیه بار دیگر فعالیت‌ها و تماس‌های موجود بین مسکو و انصار الله را از طریق سفارت خود در صنعا از سرگرفت. مسکو اعلام کرده بود که حضور دیپلماتیک خود در یمن را معلق کرده و عناصر هیئت دیپلماتیک خود را به علت اوضاع انسانی موجود در صنعا پایتخت یمن به صورت موقت به ریاض منتقل خواهد کرد. همچنین سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که دفاتر سیاسی و دیپلماتیک خود در یمن را مسدود نخواهد کرد. این موضوع نشان می دهد که قدرت های بزرگ غربی که از سعودی ها در جنایت ضد ملت یمن حمایت می کنند، امیدی به نتیجه نظامی این جنگ و پیروزی سعودی ها در آن ندارند و تلاش خواهند کرد از طریق فشار دیپلماتیک دیکته های خود را به ملت یمن تحمیل کنند.

پیام موشک برکان ۲ مخابره شد

درست است که با وجود شنیده شدن صدای انفجار و دیده شدن دود در ریاض، مقامات آل سعود اعلام کردند که موشک برکان ۲ به هدف اصابت نکرده و سامانه ضد موشکی پاتریوت آن را منهدم کرده است، اما پیام این موشک به گوش طرف‌های مربوطه رسید. عملیات اخیر و همزمانی آن با نشست سران سعودی در کاخ الیمامه نشان داد که جنبش انصار الله علاوه بر در اختیار داشتن موشک‌های دقیق با برد لازم، ذخایر اطلاعاتی کافی برای هدف قرار دادن مراکز حساس و راهبردی عربستان در زمان های مناسب را دارد.

معادلات بازدارندگی جدید در جنگ یمن

انصار الله با شلیک موشک بالستیک خود به عمق عربستان سعودی که نشان از دقت هدف‌گیری موشک‌های این جریان دارد، معادله بازدارندگی جدیدی را ایجاد کرد که بنا به تعبیر رهبر انصار الله میزان برد این موشک ها گسترده و مستمر خواهد بود و دست برتر آن به مناطق دیگر نیز خواهد رسید.

در شرایطی که ائتلاف بین‌المللی متجاوز به یمن تلاش دارد با تشدید سیگنال‌های میدانی و سیاسی ، ضمن افزایش حملات موشکی خود ضد غیرنظامیان بی‌دفاع این کشور، به خیال خود انصار الله را به خاطر کشتن علی عبدالله صالح مزدور سعودی ها مجازات کند، اما موشک یمن به ریاض نشان داد که جنگ را در مرحله دفاعی پیچیده‌تری آغاز کرده و از معادله بازدارندگی جدیدی در روند مبارزه با متجاوزان خبر می‌دهد. موشک جدید نشان داد که هر نوع ماجراجویی جدید عربستان برای این کشور بدون هزینه نخواهد بود.

معادله بازدارندگی جدید نشان می‌دهد که پایداری ملت یمن در برابر تجاوز سعودی آمریکایی با پایان هزار روز اول متفاوت از قبل خواهد بود. این را می‌توان از بیانیه‌ای متوجه شد که جنبش الحوثی در خصوص عملیات موشکی خود ضد کاخ الیمامه منتشر کرده است. در این بیانیه آمده است که کاخ‌های رژیم آل سعود و تمامی تأسیسات نظامی و نفتی این رژیم در معرض هدف موشک‌های انصار الله قرار دارد.

نیروهای مقاومت یمنی تأکید کردند که چتر حمایتی آمریکا و نظام بین‌الملل از رژیم مجرم آل سعود نمی‌تواند جلوی ملت یمن برای ورود به این درگیری را بگیرد.

شانتاژ تبلیغاتی سعودی- آمریکایی تاثیری بر معادلات میدانی ندارد

در سایه معادلات جدید، تکرار ادعاهای تبلیغاتی سعودی آمریکایی ضد انصار الله و ایران طبیعی به نظر می‌رسد، اما همانطور که این شانتاژ تبلیغاتی در گذشته تأثیری بر روند موازنه میدانی جنگ نداشته، این بار نیز فاقد اعتبار خواهد بود. سعودی ها که در مهار قدرت نیروهای مقاومت یمن ناکام مانده اند، تلاش دارند، از طریق فشار بر ایران، انصار الله را مجبور به توقف حملات انتقام جویانه خود کنند. آنها در عین حال حملات موشکی خود ضد شهروندان بی گناه را نیز برای همین منظور دنبال می کنند، به عنوان مثال بر اساس آمارهای رسمی که رابرت کولفیل سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل مطرح کرده، تنها طی دو هفته گذشته ۱۳۶ غیر نظامی یمنی در حملات موشکی عربستان جان خود را از دست داده اند. البته قطعا این حملات نتیجه معکوس خواهد داشت.

پیش بینی می شود که مرحله آینده جنگ یمن، مرحله ای جدید از معادلات بازدارنده و جنگ موشکی مبتنی بر معادله "ریاض در برابر صنعا" باشد. عبدالملک الحوثی در سخنرانی اخیر خود از این معادلات پرده برداشت و گفت: شما صنعا را موشک باران کنید و ما نیز ریاض و ابو ظبی را موشک باران می کنیم. شما به کاخ ریاست جمهوری در صنعا حمله کنید و ما نیز موشک های بالستیک خود را به کاخ الیمامه در ریاض می‌فرستیم. شما تأسیسات حیاتی ما را موشک باران کنید و ما نیز با شما مقابله به مثل خواهیم کرد. هر اندازه که تجاوز شما افزایش پیدا کند ، صبر و ثبات و اراده ما نیز برای استفاده از تمامی ابزارهای دفاعی افزایش پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • علی IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    خدا با شماست ملت یمن مقاومت کنید و پوزه وهابی ها را به خاک مالید که پیروزی نزدیک است مرگ بر ال سعود و ال نهیان
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
      58 3
      موافقم
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    105 3
    دنیا قانون جنگله است قوی نباش له میشی افرین
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    6 24
    اون قطار که سوت میکشه . مجید
    • مجيد IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
      1 1
      كشتي هم سوت ميكشه و ديگ زودپزم سوت ميكشه خمپاره هم سوت مي كشه و مخ تو هم كه تاب ديدن پيروزي مظلومان يمن رو نداره سوت ميكشه حميد!!! اي ول به مشرق دمت گرم كه صداي مردم مظلوم يمن از هنجره طلايي تو خادج ميشه ،به اميد پيروزي بر خائن الحرمين و خادم العدوين .
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    69 7
    مرگ بر آل یهود
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    70 7
    مطمئن باشید به هدف خورده. اگر سپر موشکیشون موفق عمل کرده بود الان تو بوق و کرنا کرده بودن و باش کلی پز میدادن
    • محمد علی IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۱
      1 8
      دادند عزیزم شما که نه عکسی نه فیلمی از انفجار رو زمین دیدی داری حقایق انکار می کنی
  • حسین IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    33 4
    شلیک موشک بدون بالک قیام اااا... ببخشید برکان اچ 2 یعنی دومینوی پیروزی مظلومین عالم بر علیه مستکبرین عالم شروع شده است...بدا به حال کسانی که هنوز در خوابند...
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    58 5
    درود بر انصارالله سگ کش کافر ستیز
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    36 1
    الله سیز یار اولسون محو اولسون شیطان
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    55 2
    دست خدا با یمن است، ان شاء الله ظهور نزدیکه
  • US ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    36 1
    همزمان چند موشک رو باید با هم شلیک کنند روی هدف مورد نظر.
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    42 2
    یا فاطمه زهرا به داد محبانت برس
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    54 3
    آفرین عبدالمالک بدرالدین، خوب درخشیدی . پدرِ آل سعودِ لعین رو درآوردین. ادامه بدید
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    48 3
    واقعا خجالت اوره عربستان دومین قدرت کشورهای عربی است با یمن که از کمترین امکانات دفاعی بی بهرست شکست بخورد وایران را متهم به همکاری نظامی کند
  • ناصر IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    68 4
    امیدوارم نیروهای انصار اله همانند جنگ ۲۰۰۶حزب اله با اسراییل پیروز شوند اما سناریو بعد از جنگ چیست؟کشوری فعلا فقیر و با زیر ساخت هایی نابود شده اقتصادش را چه میشود؟
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    24 1
    انصارالله باید از سایتهای متحرک موشکی استفاده کند تا هدف قرار نگیرد
    • مجيد IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
      0 0
      چشم حتما منتظر نظر هاي تاكتيكي بعدي شما هستند لطفا صحنه نظرات رو ترك نكني كه نابود ميشيم .
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
    0 1
    مسکو باید ناوهایش را مامورشکستن محاصره دریایی یمن کند
    • مجيد IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
      0 0
      چشم روباه جوان هم منتظر انگور هاي باغ دهكدس .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس