کد خبر 811288
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۵
یادداشت نمایه

روزهای ابتدایی سال ۹۴ بود که سعودی‌ها در عملیاتی به نام عاصف الحزم(توفان قاطعیت) تجاوز به یمن را با حملات هوایی کلید زدند.

به گزارش مشرق، روزنامه «صبح نو» در سرمقاله خود نوشت:

عملیات نظامی کلاسیک برای خاموش کردن شعله‌ کوچک مقاومت در جنوب عربستان که رگه‌های ضدسعودی، ضدآمریکایی و ضداسرائیلی آن هم مشهود بود. سران سعودی شاید تصور نمی‌کردند این لشکرکشی نظامی، دو سال و اندی به طول انجامد. شاید تصور آنها این بود که به‌راحتی از پس یک گروه شبه‌نظامی متمایل به جبهه مقاومت در منطقه برآمده و یمن بخشی از عقبه استراتژیک آنها خواهد شد.

حالا حدود هزار روز از ابتدای تهاجم همه‌جانبه عربستان سعودی به یمن می‌گذرد اما نه تنها آن شعله کوچک خاموش نشده بلکه به مرور، قدرتمندتر هم شده و جلوی رقیب سعودی خود عرض اندام هم می‌کند. بالستیک یمنی‌ها روز گذشته هم دوباره آژیر قرمز را در ریاض پایتخت عربستان به صدا در آورد. گروهی شبه‌نظامی که قرار بود در مدت کوتاهی نسخه‌اش درهم پیچیده شود، حالا پایتخت سعودی‌ها را هم تهدید می‌کند.

اهمیت قدرت گرفتن یمنی‌ها وقتی مهم‌تر می‌شود که زمزمه‌های چند وقت اخیر درباره درخواست طرف سعودی از طرف ایرانی برای میانجیگری حل بحران را هم به یاد آوریم. انصارالله با تهدیدات موشکی و غیرموشکی اخیر خود طرف سعودی را به این موضع کشانده که باید آنها را جدی‌تر بگیرد. این قدرت در کنار خواست سعودی‌ها از ایران، پیام دیگری هم دارد.

مقاومت و کوتاه نیامدن طرف یمنی، امکان مذاکره به او و متحدانش داده است. مذاکره‌ای که اگر بخواهد صورت گیرد از موضع قدرت خواهد بود. واقعیت‌ این روزهای یمن، ایران و عربستان یک پیام مهم به افکار عمومی مخابره می‌کند. مذاکره در فضای بین‌الملل، پشتوانه می‌خواهد؛ پشتوانه‌ای از جنس قدرت، صلابت و ایستادگی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس