یمن

تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن از دو روز پیش وارد هزاره دوم خود شده است، این در حالی است که جنگی که عربستان قرار بود یک هفته ای نتایج آن را یکسره کند.

سرویس جهان مشرق - تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن از دو روز پیش وارد هزاره دوم خود شده است، این در حالی است که جنگی که عربستان قرار بود یک هفته ای نتایج آن را یکسره کند، نه تنها هیچ شاخصی از پیروزی این کشور را نشان نمی دهد، بلکه شاخص‌های سیاسی و میدانی نشان می‌دهد که عربستان و امارات برای جبران شکست‌های خود وارد مرحله جدیدی از تنش‌آفرینی و جنایت های بیشتر ضد ملت یمن شده اند.

ائتلاف به ظاهر بین المللی حمله به یمن  از ۲۵ مارس سال ۲۰۱۵ این حمله را آغاز کرده، اما هر اندازه که جنایت‌های این ائتلاف در یمن افزایش پیدا کرده ، انزوای بین‌المللی آنها و فشار افکار عمومی نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. البته با وجود این فشارها، چتر حمایتی آمریکا و کشورهای اروپایی که از دلارهای نفتی سعودی- اماراتی تغذیه می شوند، همچنان فضای لازم برای ادامه جنایت‌های متجاوزان در یمن را فراهم آورده است.

طی دو سال گذشته علاوه بر انفجارها و صدای موشک ها و زوزه راکت ها، جنایت رژیم سعودی با محاصره شدید گذرگاه‌های زمینی و هوایی و دریایی یمن ، به صورت آرام و بدون سروصدا اقدام به کشتار صدها هزار یمنی با ابزار بیماری و قحطی کرده است. متجاوزان تلاش دارند شریان‌های حیاتی را از این کشور عربی که حتی پیش از جنگ نیز فقیرترین کشور عربی به شمار می‌رفت، قطع کنند.

تاکنون در نتیجه حملات مستقیم ائتلاف‌ متجاوز به یمن بیش از ۱۳۶۰۳ یمنی به شهادت رسیدند که ۲۸۸۷ نفر از آنها کودک هستند. سازمان‌های بین‌المللی گرچه جنایت‌های صورت گرفته در یمن را در سطح جنایت‌های جنگی توصیف می‌کنند، اما هیچ اقدام عملی برای توقف فوری این جنگ از خود نشان نمی‌دهند. فرودگاه‌ها و بندرهای یمن و دیگر گذرگاه‌های ورود و خروج این کشور ارائه کمک‌های انسانی و غذا و دارو بسته است. این در حالی است که یمن در نتیجه فقدان زیرساخت‌های موجود، ۹۰% از کالاهای اساسی خود را وارد می کند.

تراژدی اوضاع بهداشتی در یمن

گرسنگی و قحطی ، یگانه مشکل مردم و کودکان یمنی نیست و آنها به دلیل تخریب گسترده زیرساختهای کشورشان ، ازجمله تصفیه خانه های آب، به بیماریهای مسری و کشنده ای مانند وبا و دیفتری مبتلا شده اند. روزنامه انگلیسی گاردین چند ماه پیش نوشت : « نابودی زیرساخت‌ های یمن توسط بمب افکن‌های عربستان ، بدان معنا است که ۱۴.۵ میلیون نفر از جمعیت این کشور که ۸ میلیون تن از آنها  کودکان هستند ، به آب تمیز و بهداشتی دسترسی ندارند و انتظار می‌رود تعداد مبتلایان به بیماری وبا در این کشور تا پایان سال جاری میلادی به ۶۰۰ هزار نفر برسد.» البته این آمار اکنون بسیار افزایش یافته است .

جولان جنگنده‌های پیشرفته آمریکایی تحت نظر سعودی ‌ها در حالی در یمن دنبال می شود که ۱۷.۸ میلیون یمنی از فقدان امنیت غذایی رنج می‌برند و این موضوع قربانیان زیادی از آنها گرفته است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از وزارت حقوق بشر در صنعا بیش از ۲۴۷ هزار نفر قربانی وبایی شده اند که در نتیجه فقدان مسایل بهداشتی به علت این حمله بار دیگر شیوع پیدا کرده است. بیماری در استان‌های مختلف یمن در حال تشدید بوده و به یکی از عوامل مهم مرگ و میر یمنی ها تبدیل شده است.

شیوع بیماری‌های مختلف در این کشور در حالی است که بخش بهداشتی یمن در نتیجه بمباران بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها کاملاً از هم فروپاشیده و بیشتر مراکز بهداشتی فعالیت خود را در نتیجه فقدان دارو متوقف کرده اند. در حملات رژیم سعودی به یمن بالغ بر ۳۰۱ درمانگاه و بیمارستان هدف حملات مستقیم موشکی قرار گرفته‌اند و مراکزی که از موشک باران سعودی ها در امان بوده‌اند ، در نتیجه فقدان دارو و ملزومات پزشکی و فقدان کادر درمانی متخصص قادر به ارائه خدمات بهداشتی به مردم یمن نیستند.

تازه ترین بیماری که دامن‌گیر مردم این کشور شده، دیفتری است که شیوع آن از چند هفته پیش گزارش شده است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که تاکنون ۳۴ نفر در نتیجه این بیماری جان خود را از دست داده و ۲۸۳ نفر نیز در ۱۵ استان از ۲۳ استان کشور دچار این بیماری شده اند. سازمان ملل متحد هشدار داده است که در صورتی که ائتلاف متجاوز به یمن مانع از ورود واکسن و دارو به داخل یمن شود، دست کم یک میلیون نفر در معرض تهدید این بیماری خواهند بود.

دیفتری بیماری است که درنتیجه التهاب شدید دستگاه تنفسی به وجود می‌آید که باعث آسیب دیدن حلق و بینی و احیانا شش های تنفسی می شود. باکتری تولید شده در نتیجه این بیماری می‌تواند عضلات قلب و بافت‌های دیگر بدن را تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری از طریق دستگاه تنفسی قابل سرایت است و می‌تواند تمامی گروه‌های سنی به ویژه کودکان بین۵ تا ۱۴ ساله را در معرض تهدید قرار دهد.

دیفتری در بسیاری از کشورهای جهان ریشه‌کن شده است. این بیماری تا حد زیادی به فراموشی سپرده شده بود. حتی در یمن نیز آخرین قربانیان این بیماری مربوط به سال ۱۹۹۲ بودند. اما تشدید دامنه جنگ در این کشور و فقدان زیرساخت‌های بهداشتی و مراقبت‌های پزشکی باعث شده این بیماری فراموش‌شده بار دیگر در عرصه این کشور ظاهر شود. نیفو زاگاریا نماینده سازمان بهداشت جهانی در یمن می‌گوید که این یک شوک است که کودکان یمن در نتیجه بیماری قدیمی که مداوای بسیار ساده ای دارد، جان خود را از دست می‌دهند. او با اشاره به جلوگیری ائتلاف متجاوز به یمن از ورود کمک های بهداشتی به این کشور گفت که متأسفانه یمنی‌ها در حالی می‌میرند که درمان این بیماری در چند ساعت امکان پذیر است.

۱۱۰ سازمان انسان‌دوستانه داخلی و بین‌المللی در گزارش مشترکی که ماه گذشته تحت عنوان "سند نیازمندی‌های انسانی در یمن در سال ۲۰۱۸" منتشر کردند، توضیح می‌دهند که اوضاع انسانی در یمن بدتر از هر زمان گذشته است و تعداد نیازمندان به کمک‌های انسانی فوری طی سه ماهه گذشته  از ۲۰ میلیون نفر به ۲۲ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. حملات گسترده ضد غیرنظامیان و زیرساخت‌های یمن بعلاوه چالش‌های اقتصادی و محاصره شدید این کشور در شیوع بیماری دیفتری نقش دارند و پیش از آن نیز باعث ایجاد بیماری وبا در یمن شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی پنج شنبه هفته گذشته اعلام کرد که تعداد مبتلایان به بیماری وبا به حدود یک میلیون نفر رسیده است که ۲۲۲۵ نفر از آن ها از اکتبر گذشته جان خود را از دست داده اند. مقامات صنعا گزارش می‌دهند که ائتلاف متجاوز به یمن از وبا به عنوان سلاح بیولوژیک ضد این کشور استفاده می کند. آنها تأکید دارند که عربستان از طریق مسموم کردن آب‌های زیرزمینی با انتشار گاز کیمتریل در ابرها باعث تشدید این بیماری در یمن شده و با موشک باران منابع ذخیره آب شرب شهروندان و مخازن حفاری و جستجوی آب شیرین، عمدا دسترسی مردم به آب آشامیدنی بهداشتی را از آن ها گرفته است. در حال حاضر بیش از ۵۲۴ مخزن و شبکه آب‌رسانی و صدها چاه آب شیرین هدف موشک باران سعودی آمریکایی قرار گرفته اند که این موضوع باعث شده ۸۵% ساکنان یمن از نعمت آب آشامیدنی سالم محروم باشند.

علاوه بر بیماری‌های دیفتری و وبا، سایر بیماری‌های مسری نظیر مالاریا، حسبه، سل، التهابات تنفسی شدید، مننژیت ، سیاه زخم و تب دنگی و ... در این کشور رواج پیدا کرده است. این در حالی است که وزارت بهداشت یمن گزارش می‌دهد که جان بیش از ۵ هزار نفر از بیماران کلیوی و ۱۲۰ هزار از مبتلایان به مرض قند در نتیجه فقدان دارو و مراقبت‌های بهداشتی در معرض خطر قرار دارد.

 فاجعه انسانی در یمن

سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود در رابطه با اوضاع یمن می نویسد که در هر ده دقیقه ، یک کودک به دلیل سوء تغذیه و بیماری جان می دهد و از هر ده کودک ، هشت نفر دچار سوء تغذیه هستند. بر اساس این گزارش ۱۴۰۰ کودک در جریان بمبارانها کشته و ۲۱۴۰ کودک نیز زخمی شده‌اند. سازمان ملل تاکید می کند که ۲.۲ میلیون کودک یمنی ، دچار سوء تغذیه هستند.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز در بیانیه ای اعلام کرد که بیش از ۴۰۰ هزار کودک یمنی به دلیل سوء تغذیه شدید با خطر مرگ مواجه هستند. همچنین حدود دو میلیون کودک نیز از سوء تغذیه شدید رنج می برند و تقریباً دو میلیون کودک از تحصیل ، محروم و نزدیک به یک میلیون کودک یمنی در مناطق مختلف این کشور آواره شده اند.

به گزارش یونیسف، ارتش سعودی فقط در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۲۳ هزار نوزاد و ۲۷۳ مادر را کشته است. این سازمان، ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان را مسئول فاجعه بزرگ و اوضاع انسانی  نابسامان در یمن عنوان کرده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ، اواسط نوامبر گذشته در نامه ای به هیات نمایندگی عربستان در این سازمان تصریح کرد : «محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی ، مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به یمنی‌هاست. » وی در این نامه از بی‌ توجهی سعودی‌ها به درخواست‌های مکرر سازمان ملل برای توقف محاصره یمن انتقاد و تأکید کرد که باید قبل از هرگونه مذاکره بین سازمان ملل متحد و ائتلاف سعودی ، بنادر یمن بازگشایی شود.

سازمان ملل متحد و برنامه جهانی غذا نیز گزارش داده اند که در حال حاضر، حدود ۶۰ درصد از ساکنان یمن از گرسنگی رنج می برند و از ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ تاکنون به دلیل وضعیت فاجعه بار غذایی ، حدود ۱۷ میلیون یمنی با وضعیت اورژانسی و بحران مواجهند. این گزارش با استناد به تحلیل ۶۹ کارشناس یمنی و سازمان ملل متحد و یونیسف و دیگر نهادهای غیردولتی ، اضافه می کند : حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یمنی در مرحله سوم یا مرحله بحرانی و بیش از شش ملیون و ۸۰۰ هزار نفر در مرحله چهارم ، یعنی مرحله اورژانسی قرار دارند.» بر اساس این گزارش، در حال حاضر از مجموع ۲۲ استان یمن، ۲۰ استان این کشور از گرسنگی و قحطی رنج می برند و استان های "لَحِج، تَعز، أبین، صَعده، حجه، حدیده و شبوه" که در اختیار انصارالله هستند ، در وضعیت اضطراری قراردارند. مفهوم این شرایط ، آن است که رژیم سعودی که در جنگ رو در رو با مبارزین یمنی درمانده شده، ناجوانمردانه مرتکب قتل عام مردمی می‌شود که در منطقه تحت کنترل مخالفانش هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    16 1
    چرا میترسید وهابی ها
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
      0 1
      فکر کنم یه چند وقت دیگه باید منتظر خیلی وقایع باشیم. تمام برنامه انگلستان و واشنگتن حمله عربستان به ایران است که تا کنون با همت حوثی ها اجرا نشده و عرستان فعلا ترس دارند حالا تاکی معلوم نیست
  • قریشی IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    36 1
    خدا ذلیل کنه این نهادهای بین المللی رو. به بهانه ی آزادی حق دارن ایران رو تحریم کنن. اما سعودی لعین هر قدر زن و بچه بکشن عیب نداره. نمی دونم کدوم نادانی میخواد خیاله این وهابیون نجاست رو از موشک های ما راحت کنه. سیاست مدار هم انقدر رذل.
  • ارمین IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    22 1
    تنها راه پایان جنایات وهابیای کثیف موشک باران ریاض است
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    38 1
    لعنت خدا بر آل سعود دنیا دوست.
  • رضا IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    24 1
    خدایا انتقام این مظلومان را از این حاکمان ظالم سعودی بگیر!
  • طاهری IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    10 1
    عربستان اونجا مردم رو بیچاره کرده؛ مرگ بر آل سقوط
  • ابو مصطفی IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    4 0
    رسول خدا (ص) فرمودند: كسی كه صبح كند و اهمیتی به كارهای مسلمانان ندهد او از آنان نیست و كسی كه صدای مردی بشنود كه فریاد كمك خواهی از مسلمانان را سر دهد و پاسخش را ندهد مسلمان نیست. جمهوری اسلامی ایران باید با کمک به مردم مظلوم یمن حق بودن خود را ثابت کند، چه کمک بهداشتی و غذایی و چه کمک نظامی، به هر قیمتی که شده باید به مردم مظلوم یمن کمک کرد، در غیر این صورت ما مسلمان نیستیم! وای بر مسلمانی که به فکر باقی مسلمانان نیست!
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    1 0
    احمق تر ازترامپ وهیلی دراین دنیا فقط خود ایندو هستند.110میلیارددلارسلاح وموشک به سعودی می فروشند واز ایران میخواهند موشک نداشته باشد .دیکتاتورها رامجهز به سلاح کشتار جمعی میکنند ولی هیچکس حق ندارد از انبارهای موشکی وسلاحهائی کشتار جمعی آنان بازدید کندواز ایرا ن میخواهندهمه اسرار نظامی خود را دراختیار آنان بگذارد
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    0 0
    خدا لعنت کنه آمریکا انگلیس و اسراییل و تمام دشمنان داخلی را ولی همشون بدانند که نابودی در انتطارشان است . چوب خدا صدا نداره ولی یه لحظه همشون کن فیکن میکنه ان شا اله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس