لیبی

فرودگاه موجود در شرق لیبی جدیدترین مرکز رو به توسعه توسط ارتش امارات است که به احتمال فراوان به عنوان پایگاه مقدم عملیات نیروهای اماراتی در این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، با اینکه جنگ داخلی در لیبی حدودا 3 سال قدمت دارد و از سال 2014 شدت گرفته، این کشور آفریقایی همچنان در بین اختلافات گروه های مختلف دست به دست می شود و به نوعی چند پاره شده است. نفوذ گروه های تروریستی مثل داعش، قاچاق سلاح و انسان، در کنار مشکلات شدید اقتصادی از جمله نتایج ملموس این جنگ است. اما در کنار درگیری های داخلی موجود در لیبی و دخالت های خارجی از طرف برخی از قدرتهای جهانی، پای برخی از بازیگران منطقه ای توسعه طلب دنیز به این جنگ باز شده و شواهد نشان دهنده احتمال افزایش روز افزون این دخالت رسمی است.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که هیچ کدام از کشورهای غربی و سازمانهای مشهور بین المللی، حتی نیم نگاهی به این رخدادها و دخالت ها ندارند و بدون اینکه متعرض کشورهای کوچک و متمول فعال در این آتش افروزی شوند، تمام سعی و تلاش خود را برای سرپوش گذاشتن بر جنایات ارتش سعودی و امارات در یمن معطوف کرده اند.

امارات؛ امیر نشینی کوچک با توهمات بزرگ

در سالهای اخیر امارات متحده عربی که کشوری کوچک در حاشیه جنوبی خلیج فارس محسوب می شود، ماجراجویی های نظامی خود را در منطقه شدیدا افزایش داده و در کنار بحث مشارکت گسترده در حمله نظامی به یمن، سال پیش تصاویر ماهواره ای از حضور نظامی گسترده امارات در کشور اریتره نیز پخش شد. طبق تصاویر سال گذشته، پایگاه بزرگی در آن سوی دریای سرخ در اریتره توسط امارات ایجاد و انواع هواپیماهای جنگی ، بالگرد و تانک ها در این کشور به دلایل خاص سیاسی و نظامی مستقر شده است.

جنگنده های اماراتی در اریتره

اما اماراتی ها به حضور نظامی در یمن و اریتره نیز اکتفا نکرده و لیبی را نیز صحنه دخالت نظامی خود قرار داده اند و سابقه این دخالت به زمانی بازمی گشت که تصاویری از حضور هواپیماهای شناسایی و تهاجمی سبک AT-802U به همراه پهپادهای مسلح اماراتی در فرودگاه Al Khadim در شرق این کشور افشا شد.

این واحدهای هوایی حملاتی را به چندین گروه مخالف دولت لیبی خصوصا در مناطق شرقی این کشور به انجام می رساندند اما نمی توان مطمئن بود که هدف اصلی از حضور این تجهیزات، صرفا این گروههای تروریستی باشند. از سوی دیگر، مدتی پیش باقی مانده یک گلوله هدایت لیزری توپخانه در این مناطق دیده شد که کارشناسان وب سایت نظامی جینز اعتقاد دارند توسط اماراتی ها شلیک شده و البته تا به امروز نشانه ای از حضور یگان های توپخانه ای امارات در لیبی گزارش نشده است. بر اساس این گزارش ها، اماراتی از پهپادهای سری S-100 برای نشانه گذاری این اهداف استفاده می کنن و به بهانه مقابله با گروههای تروریستی، کمیت و کیفیت دخالت خود را در لیبی توسعه می دهند.

اما تصاویر جدید ماهواره ای که از این فرودگاه نظامی بدست آمده نشانگر افزایش ساخت و ساز در این مکان است. نوع سازه های موجود در این فرودگاه نشان دهنده این مسئله است که این پایگاه آماده پذیرش جت های جنگی - احتمالا میراژهای 2000 یا اف 16 اماراتی- خواهد بود.  برای مدتی عملیات در لیبی بر عهده جنگنده های مصری بود اما افزایش درگیری ها در منطقه صحرای سینا باعث شده که ارتش این کشور بیشتر به عملیات در داخل جلب شود.

فرودگاهAl Khadim در لیبی - تاریخ تصویر: اواخر تابستان 2016 میلادی

فرودگاه Al Khadim در لیبی - تصویر مربوط به حدود یک ماه پیش - به تغییرات گسترده در این فرودگاه دقت کنید

به همین دلیل است که شاهد افزایش ساخت و ساز در فرودگاه مورد نظر هستیم که به احتمال فراوان به عنوان پایگاه مقدم عملیات نیروهای اماراتی در این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. آنچه امارات در لیبی به دنبال آن است شاید هنوز دقیقا مشخص نشده اما حضور مستقیم نظامی این کشور در دو منطقه آفریقایی به صورت هم زمان می تواند نشان دهنده تغییرات بسیار گسترده در نوع تفکر و عملکرد آنها در این منطقه باشد که مبتنی بر دخالت آشکار نظامی، بدون داشتن دغدغه فشارهای بین المللی یا اعتراضات کشورهای قدرتمند خارجی است.

میراژ 2000 اماراتی

اریتره یک کشور همسایه با دریای سرخ و تنگه مهم باب المندب است که هر روز بخش قابل توجهی از تجارت و انرژی جهان از این طریق به انجام می رسد و از اهمیت راهبردی برخوردار است. کشور لیبی نیز در منطقه شمال آفریقا و سواحل دریای مدیترانه قرار داد و در کنار موقعیت مهم جغرافیایی دارای منابع سرشار نفتی نیز است که می تواند برای هر گروه یا کشوری، هدفی مناسب باشد بخصوص کشورهایی چون امارات و عربستان.

در فضای فعلی منطقه خاورمیانه و با شکست های متعدد داعش در عراق و سوریه و تقریبا پایان پرونده نظامی آنها در این دو کشور، یکی از گزینه های مطرح شده برای انتقال نیروهای این گروهک تروریستی، لیبی است؛ مکانی که در حال حاضر فاقد دولت مرکزی و نیروهای مسلح مقتدر است و مشخصا گزینه ای مناسب برای تروریست ها محسوب می شود. هیولای داعشی که روزی با پول های همین شیوخ عربی در عراق و سوریه رشد کرد حالا در این دو کشور از بین رفته و در جای دیگری به دنبال سر برداشتن از زمین است و مشخصا چه بهانه ای بهتر از داعش برای حضور نظامی مستقیم در کشور نفت خیز لیبی؟

آنچه که مسلم است این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس به دنبال نفوذ گسترده در قاره سیاه است و نقاطی که برای این منظور توسط اماراتی ها انتخاب شده از جمله مناطق بسیار مهم و استراتژیک در آفریقا محسوب می شود که به نظر می رسد دستگاه دیپلماسی و اطلاعاتی کشور باید با  دقت بیشتری، تحرکات امارات در این بخش از جهان را زیر نظر داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • CA ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    مگه ما فضول هستیم بهتره به بدبختی های داخل کشور توجه بشه
    • AE ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      73 20
      شما به بدبختی های خود و کشور مورد علاقه که در ان سکونت دارید بپردازید
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      60 15
      شما سرتو بینداز تو کارخودت
    • علی IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      37 13
      عربستان و امارات هرکاری که دلشون بخواد دارن تو منطقه انجام میدن و ما هم به لطف دولت تسلیم و تعظیم ساکت نشسته ایم.
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      9 70
      عربستان و امارات ارتش های قدرتمندی دارند. باید از اونها بترسیم.
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      39 9
      تنها مرده های دفن شده در قبرستان هستند که نسبت به محیط خودش واکنش نشان نمی دهند و پاسخگوی کارهای انجام شده قبلی شان هستند.
    • حسن IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      34 5
      دنیای امروز دنیای مراقبت و هوشیاری است... چون ابزار دشمن هم ابزار مدرن امروز است
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      12 3
      9:45 تو بترسو بلرز! ایرانی اهل ترس نیست
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      26 3
      وای چقدر بدم میاد از آدم نفهم
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    18 91
    دمشون گرم نیروی هوایی امارات و عربستان جزو 10 نیروی برتر جهانه.بهتره ما هم یه پایگاه در اختیارشون بذاریم تا در مواقع لزوم خلا نیروی هوایی مدرن رو برامون پر کنن.
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      27 6
      10 نیروی برتر!!!! خخخخخخخخخخخ........... راستی از یمن چه خبر؟ یک هفته الان شده 150 هفته
    • حسن IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      21 5
      همینه توی یمن مثل ..... تو گل مونده
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      27 4
      00:49 ساقیتو عوض کن!
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    51 4
    امارات به عنوان دشمن مقاومت ، ارتشی بزرگ و قاره ایی به عنوان بازوی آمریکا و اسراییل فراهم کرده که اساس این ارتش یک اقتصاد قدرتمند با تنوع بالاست و این اقتصاد ، بخش زیادی از قدرت و تنوعش را از شلی ایران می گیرد مثلا در نبود مرکز تعمیرات ، سوخت رسانی و خدمات کشتی ها در جنوب قشم این موقعیت به اماراتی ها هدیه شده یا در نبود بندر کاوه و پل خلیج فارس ، بندر جبل علی به بندر هاب منطقه تبدیل شده که حتی ایران مجبوره سالانه گونی گونی پول تو امارات بریزد که کشتی های بزرگ به مقصد ایران اول به امارات بروند بعد به ایران بیان ! ایران هیچگونه مشوقی برای خروج تجارش از امارات نمی دهد ، همچنین سواحل طولانی ایران و جزایرش کلا دکورن درحالیکه این ها می توانند قطب کشاورزی و دامداری جهان باشند مثل زمین های نه چندان بزرگ آلمریا در جنوب اسپانیا که 60برابر کشاورزی ایران تولید دارند !!!! همچنین این خطوط و جزایر باید اکوتوریسم ، تاریخی ، درمانی و ... داشته باشند و ... درواقع درصدی از پتانسیل خط ساحلی و جزایر ایران آزاد شود خط ساحلی کوچولویی مثل امارات له می شود یعنی ایران ، غیرعمد و از سر بی لیاقتی یکسری مدیرانش خودش به اقتصاد امارات کمک های بزرگ می ده همین اقتصاد می شود گلوله علیه مقاومت ، این ها تا 30 سال پیش گوسفند بارلنج می کردن بیارن قشم برای چرا ! یا صید مروارید ! امروز در سایه شلی ایران قدرت گرفتن حداقل ایران می توانست بخش غیرنفتی این ها را در حداقل ممکن نگه دارد و ضربات بزرگ بزند که نکرده ، دلیل این شلی و به نوعی باج دادن را متوجه نمی شیم .
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    27 10
    امارات و عربستان عددی نیستند در ماجرای قطر هردو از ترکیه ترسیدند و نتونستند کاری بکنند
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      25 2
      حالا طورچیه هم همچین مالی نیست
  • علی IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    12 6
    پول داره این خیلی مهمه. وگرنه موقعیت امارات جوریه که مستقیم نمیتونه با هیچ کشوری‌درگیر شه الان اگه اغراق نشه بزرگترین سرمایه گذاری های دنیا تو این کشور انجام میشه شلیک یه گلوله میتونه همه چیرو بهم بزنه. ولی از یه چیز‌نگذریم خدایی تویمن نیروی زمینی امارات از عربستان بهتر عمل کرده
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      24 3
      در یمن امارت بهتر از عربستان عمل کرده است که شکی نیست. به خاطر این است که کنترل کردن و مهار و مدیریت یک گروهان به مراتب راحت تر از یک هنگ است. (لشکر را مثال نمی زنم چرا که سعودی ها در این حد نیستند و گروهان حداکثر واحد رزمی است که اماراتی ها می توانند داشته باشند)
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    32 5
    شهر که شلوغ شه
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    33 4
    اماراتی ها و عربستانی ها همواره دشمن ما هستند اما ما از دشمنمون یاد نگرفتیم که کشورمون رو آباد کنیم (در زمینه های زیادی دانشمندان ایرانی و روس واروپایی را استخدام کرده اند و بزودی دارای فضا پیما هم خواهند شد و پیشرفت های دیگر ...
  • AE ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    14 6
    بعد از چندین سال سفری مجددا به دبی داشتم و اتفاقا الان هم دبی هستم. حجم عظیم فعالیت های عمرانی اینجا و تاسیسات زیر بنایی ( پل , مترو , فرودگاه , پل ) با استانداردهای بسیار بالا خارق العاده هست. اصلا نمیتونم تصور کنم این حجم عظیم سرمایه گذاری خارجی چگونه جذب کشوری کوچک در همسایگی ایران شده. در ضمن مشرق جان ! گذشت اون زمانی که قدرت یک کشور به اندازه وسعتش بود !!!
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      84 5
      پیشنهاد می کنم همچنان در دبی بمانید تا زمانی که یکی از موشک های انصارالله یا ارتش یمن به دبی اصابت کند. فکر کنم بعد از آن باید دبی را شهر ارواح بنامید.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    6 3
    چه خوب حداقل نظرات کمی منطقی شده است. جالبه همچین کشورهایی اینقدر بلند پروازند که اصلا به کمبود جمعیت فکر نمی کنند و می خواهند مثل کشورهای قدرتمند دنیا نفوذ سیاسی خودشان را گسترش دهند.... نه می تونیم مشکل آلودگی هوا را حل کنیم نه مشکل کم آبی رو. همین امارات با برنامه ریزی درست مشکل کم آبی نداره و با هوای بیابانی و افتضاحش چقدر توریست جلب می کنه. ایکاش چهار تا آدم باهوش
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    9 7
    البت ایران هم از این به بعد همسایه با دریای سرخ و تنگه مهم باب المندب است
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    0 3
    بای که با دیدنت شاد شدیم
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    3 9
    بهترین راه این است که کشورهای لیبی و مصر با هم ادغام شوند.
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
      7 0
      عجب فکر بکر و پخته ای!البته پروژه ادغام آب دوغ خیار هم میتونه راه حل خوبی باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس