کد خبر 81024
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۲

بدن روزانه به مواد غذايي خاصي براي بقا و سلامت نياز دارد. مواد غذايي بخصوصي وجود دارندكه سلامت بدن را تضمين مي كنند و باعث افزايش طول عمر مي شوند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، برای آن که بتوانید بیشتر عمر کنید باید از موارد بسیاری پیروی کنید. یکی از این موارد تغذیه صحیح است ما به شما موادی را پیشنهاد میدهیم که میتوانید به کمک آن ها عمری طولانی تر داشته باشید.

شکلات و کاکائو:

شكلات تلخ از آن دسته از مواد غذايي است كه مصرف به اندازه آن تاثير مطلوبي بر سلامت سيستم قلبي- عروقي خواهد داشت.

كاكائو داراي تركيباتي به نام فلاوونوئيد است كه با كاهش فشار خون، بهبود شريان هاي عروقي، كاهش سطح كلسترول و گردش خون در بدن، سلامت سيستم قلبي- عروقي را تضمين مي كند.



شكلات هاي كاكائويي هرچه تيره تر باشند درصد غلظت كاكائو در آنها بيشتر و درصد وجود شكر در آنها كمتر است. مقدار مصرف متعادل شكلات هاي كاكائويي با اين مشخصه حدود 400 تا 450 ميلي گرم در روز است.

قهوه:

قهوه از آن دسته مواد غذايي است كه حاوي تركيباتي است كه نرخ ابتلابه سرطان پروستات را كاهش مي دهد. مصرف يك یا دو فنجان قهوه در طول روز 20 درصد خطر ابتلابه سرطان پروستات را كاهش مي دهد. اما مصرف بيش از اين مقدار توصيه نمي شود.



شاهی:

شاهي گياهي است كه هرچند ناشناخته اما تركيبات مفيد آن تاثير بسيار مطلوبي بر سلامت زنان دارد. شاهي از رشد سلول هاي سرطاني سينه جلوگيري كرده و روند خونرساني به بافت هاي سرطاني را متوقف مي كند.



علاوه بر اين شاهي، رشد سلول هاي سرطاني را كند و حتي آنها را ريشه كن مي كند، بنابراين اضافه كردن آن به سالاد يا استفاده از آن به عنوان سبزي در كنار موادغذايي توصيه مي شود.

خشکبار:

بيشتر انواع خشكبار به عنوان مواد غذايي قدرتمند شناخته شده اند، آجيل داراي اسيدهاي چرب اشباع نشده مانند امگا3 است كه كلسترول خون و خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد. دانه هاي روغني سرشار از آنتي اكسيدان هستند كه از ابتلابه سرطان جلوگيري مي كنند.



بادام و بادام زميني مقادير فراواني آنتي اكسيدان و ويتامين E  دارند اما در اين ميان گردو بيشتر از ساير دانه هاي روغني داراي آنتي اكسيدان و ويتامين E است. گردو از هر دو فاكتور كيفيت و كميت در داشتن آنتي اكسيدان برخوردار است. گردو با كاهش كلسترول خون به تناسب اندام نيز كمك مي كند.

روغن زیتون:

پزشكان هنوز علت دقيق تاثير مثبت روغن زيتون را بر سلامت قلب نيافته اند. شايد يك دليل آن وجود اسيدهاي روغني موجود در روغن زيتون است كه جذب چربي هاي اشباع شده را كاهش مي دهد.



طبق تحقیقات به عمل آمده بر روي بيش از 7هزار فرد 65 ساله كه روغن زيتون مصرف مي كردند، دانشمندان كاهش 41 درصدي در ابتلا به ايست قلبي و سكته را در آنان مشاهده كردند.

سیب:

سيب نيز از آن دسته مواد غذايي است كه بر سلامت قلب تاثيرگذار است. در يك تحقيق مقايسه اي بين زنان يائسه اي كه روزانه 75 گرم سيب خشك شده يا يك عدد سيب تازه در مقايسه با زناني كه انواع ديگري از ميوه ها را در طول روز مصرف مي كردند، انجام شد.



دانشمندان دريافتند زناني كه در طول روز سيب مصرف مي كردند با كاهش 23 درصدي در سطح كلسترل بد و افزايش 4 درصدي در سطح كلسترول مفيد خونشان مواجه شدند. علاوه بر اين كالري دريافتي شان نيز بسيار كم است و باعث افزايش وزن نخواهد شد.


غلات کامل:

تحقيقات جديد نشان داده اند غذاهايي كه سرشار از غلات كامل سبوس دار، مانند نان غلات كامل، برنج قهوه اي، آرد جو دوسر و... هستند توانايي خاصي در محافظت عروق كرونري قلب در برابر بيماري ها و كمك به بهبود سيستم گوارش دارند، علاوه بر اين با كنترل بهتر سطح قند خون، حساسيت انسوليني را نيز بهبود مي بخشد.



تحقيقي ديگر نيز نشان داد مصرف غلات كامل 16 تا 31درصد علائم ديابت نوع 2 را در مبتلايان كاهش مي دهد. علاوه بر اين غلات كامل ميزان كلسترول خون را كاهش داده وخطر ابتلابه بيماري هاي قلبي را نيز بهبود مي بخشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس