کد خبر 810205
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
برنج

دبیر انجمن برنج گفت: هم اکنون هر کیلو برنج ایرانی که پیش از این رقمی بین 12 تا 16 هزار تومان در بازار مصرف به فروش می‌رسید، به رقمی حدود 10 هزار و 500تومان کاهش یافته است

به گزارش مشرق، جمیل علیزاده شایق در مورد آخرین وضعیت بازار برنج در کشور و قیمت آن خاطرنشان کرد: با توجه به این که تنظیم بازار محصولات کشاورزی طی دو سال اخیر با مصوبه مجلس برعهده وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است، نباید بخش‌های دیگر در این امر وارد شوند.

وی ادامه داد: اگرچه ممکن است، برخی کارشناسان نظرات مخالف یا موافقی داشته باشند، اما وزارت جهاد کشاورزی امسال کاملاً با بخش کشاورزی هماهنگ بود که برآورد کند، چقدر تولید برنج داخلی است و چقدر کسری آن از محل واردات تامین شود.

علیزاده شایق به مصرف سرانه برنج در کشور اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف برنج طبق برآوردهای هر ساله بین 36 تا 37 کیلوگرم است که در مجموع 3 میلیون تن مصرف سالانه کشور برآورد می‌شود. با توجه به اینکه ما در برخی مزارع برنج کشت دوم را هم داشتیم تا 2 میلیون و 300 هزار تن برنج داخلی تولید شد و در نهایت باید 700 هزار تن برنج از طریق واردات تامین می‌شد که تا یک میلیون تن هم می‌توان برای آن درنظر گرفت.

علیزاده شایق به آمار واردات برنج در 6 ماهه ابتدایی سال 96 اشاره کرد و افزود: رقمی معادل یک میلیون و 60 هزار تن برنج وارد کشور شده که بیش از این رقم نیاز به واردات نبود و آمار واردات نگران کننده می‌شد.

دبیر انجمن برنج ایران به صراحت گفت که دخالت وزارت بازرگانی برای اعلام زمان واردات برنج سبب شد که تنظیم بازار به هم بریزد، چرا که همه وارد کنندگان به دنبال ثبت سفارش رفتند و بی‌نظمی ایجاد شد. در حالی که این وزارتخانه مسئولیتی در حوزه تنظیم بازار نداشت و این حرکت همه چیز را برهم زد.

علیزاده شایق همچنین به کاهش قدرت خرید مردم هم اشاره‌ کرد و گفت: وضعیت اقتصادی خانواده ایرانی سال به سال بدتر شده است، تا جایی که همه به سمت برنج ارزان‌تر می‌روند و در عین حال به جای خرید حجم زیادی از برنج هر خانواده رقم‌های 20 تا 30 کیلوگرم برنج خریداری می‌کند که در کاهش تقاضا تاثیر به سزایی دارد.

وی گفت: نتیجه این می‌شود که برنج ایرانی روی دست ما بماند و باید اکنون فکری به حال برنج مازاد ایرانی بکنیم.

دبیر انجمن برنج ایران تصریح کرد: کار را به جایی رساندند که آقای حجتی نامه‌ای نوشت که جلوی واردات برنج را بگیرند و کمیسیون کشاورزی مجلس هم با ارائه اطلاعاتی به مقام معظم رهبری باعث شد که این مساله به پایان رسیده تا بتواند آرامش بازار را برقرار کند.

طی چند سال گذشته برای جلوگیری از واردات بی‌رویه برنج خارجی و عدم توازن عرضه و تقاضا هر ساله از ابتدای مرداد ماه تا پایان آبان ماه که فصل برداشت برنج محسوب می‌شود، واردات برنج و ثبت سفارش آن ممنوع اعلام می‌شد، اما امسال ظاهرا با ورود وزارت بازرگانی برای در دست گرفتن تنظیم بازار برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی قانونی تنظیم بازار محصولات کشاورزی بر هم خورده است.

هم اکنون هر کیلو برنج ایرانی که پیش از این رقمی بین 12 تا 16 هزار تومان در بازار مصرف به فروش می‌رسید، به رقمی حدود 10 هزار و 500تومان کاهش یافته است که اگرچه ممکن است خوشحالی مصرف کننده را برای کاهش قیمت در پی داشته باشد، اما داد تولیدکنندگان این محصول را در آورده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس