کد خبر 809776
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
شاهرخ سبک دست

عضو سابق هیأت مدیره باشگاه استقلال گفت: از حضورم در این باشگاه ضرر مالی کردم چرا که یک نیم فصل کل درآمد باشگاه استقلال با هزینه شخصی اداره شد در صورتیکه هیچ برگشتی هم نداشت.

به گزارش مشرق، شاهرخ سبک‌دست در گفت‌وگو با رادیو تهران، در خصوص اینکه بعضی افراد سابقه حضور در فوتبال را ندارند، به باشگاه بزرگ می‌آیند و وقتی که می‌روند بدهی‌های زیادی به جای می‌گذارند، آیا با این سبک کار در باشگاه‌ها موافق هستید یا خیر؟ اظهار داشت: به هر حال تیم‌های مثل استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی تیم‌های پرطرفدار ایران کاملاً شرایط و پتانسیل متفاوتی نسبت به سایر تیم‌ها دارند و می‌توانند به راحتی در بخش درآمدزایی خودکفا باشند و خیلی از مشکلات مالی خود را برطرف کنند. به هر حال تغییرات مدیریتی و اینکه اعضای هیأت مدیره هرسال تغییر می‌کنند یکی از نکاتی است که مشکلات زیادی را برای این باشگاه‌ها بر جای می‌گذارد.

وی در ادامه در خصوص اینکه زمانی که در استقلال بودید چقدر سعی کردید در بحث درآمدزایی موفق باشید، بیان کرد: تفاوتی که بین باشگاه‌های ایرانی با باشگاه‌های اروپایی وجود دارد این است که باشگاه‌های اروپایی در بحث درآمدزایی برنامه‌های دراز مدت دارند اما در باشگاه‌های ایران تغییرات مدیریتی بسیار چشمگیر است و پی‌درپی افراد جابجا می‌شوند و اگر برنامه‌ای هم داشته باشند افراد جدیدی که وارد می‌شوند ممکن است تغییراتی در برنامه‌ها ایجاد کنند، هرکسی افکار خودش را دارد، یکی دوست دارد در بحث پایه سرمایه‌گذاری کند، یکی دوست دارد بازیکن خارجی جذب کند و با سرمربی خارجی برای هدایت تیم مذاکره کند، مدیر دیگری هم با سرمربی ایرانی مذاکره می‌کند.

سبک‌دست در ادامه تأکید کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد وقتی باشگاهی با یک اسپانسری قرارداد می‌بندد باید دراز مدت باشد و برنامه‌ریزی‌های متعددی داشته باشد. برای مثال وقتی سامانه همراه اول شکل گرفت به جای اینکه امسال اسپانسر عوض شود و یک اپراتور دیگری جایگزین شود می‌شد با یک برنامه‌ریزی ۱۰ سال با اپراتور همراه اول و سامانه‌ای که در اختیار هواداران قرار گرفته بود، باشگاه درآمدزایی کند. به نظرم باید اسپانسرها حفظ شوند، برنامه‌ریزی‌ها متعدد باشد تا درآمدزایی باشگاه‌ها مشخص شود.

عضو سابق هیأت مدیره باشگاه استقلال در مورد اینکه خیلی از افراد ثروتمند وارد باشگاه می‌شوند و هزینه‌های زیادی می‌کنند اما خروجی‌ ندارند، گفت: وقتی که باشگاه‌های بزرگ به مشکلات مالی برمی‌خورند به فکر این هستند که در لحظه مشکلات خود را حل کنند و به دنبال این نیستند که برنامه‌ریزی بلند مدتی برای سرمایه‌گذاری داشته باشند حتی فردی که ثروتمند است و دوست دارد برای باشگاهی سرمایه‌گذاری کند نگه دارند و به دنبال این باشند تا مشکلات باشگاه را با یک برنامه‌ریزی بلند مدت در آینده کمتر کنند. باشگاه‌ها باید برای حل مشکلاتشان مثبت فکر کنند. فقط این نباشد که یک فردی در لحظه سرمایه‌گذاری کند تا مشکل باشگاه‌ها در آن زمان حل شود، به فکر درآمدزایی باشند، از هوادار و امکاناتی که در اختیار دارند می‌توانند به بهترین نحو استفاده کنند برای همین است که فردی می‌آید ۵ میلیارد یا ۱۰ میلیارد هزینه می‌کند و هیچ برگشتی مالی برای فرد و باشگاه ندارد.

وی در ادامه تأکید کرد: من فکر می‌کنم کسانی که در باشگاه‌ها سرمایه‌گذار هستند یک غرور ملی دارند و عاشق فوتبال هستند. باشگاه‌ها بیش از ۵۰ درصد پتانسیل این را دارند که خودشان درآمدزایی کنند، می‌توانند بهترین امکانات را برای بازیکنان فراهم کنند، به نظرم باید با یک برنامه‌ریزی ساختار را درست کنیم تا به جای اینکه هرسال بدهی افزایش پیدا کند با درآمدزایی این مشکل برطرف شود و دیگر باشگاه‌ها در زمان‌های حساس بدهی‌های ۱۰۰ میلیاردی نداشته باشند. به نظرم اسپانسرها نقش بسیار زیادی دارند تا بتوانند در بخش بدهی باشگاه‌ها کمک کنند و حتی می‌توانند با پولی که از اسپانسر به دست می‌آید در بحث درآمدزایی فوتبال پایه و خیلی از مشکلات باشگاه‌ها حل شود. در سال فکر می‌کنم ۵۰ تا ۶۰ میلیارد بودجه به باشگاه‌ها داده می‌شود اما باز با مشکل تغییرات هیأت مدیره و مدیرعامل باعث می‌شود که فرد جدید برنامه گذشته را قبول نکند و یا آن را بررسی کند و یا آن را تغییر دهد.

وی در خصوص اینکه زمانی که در استقلال بود چقدر باشگاه در بحث درآمدزایی موفق بود؟ اظهار داشت: زمانی که ما در باشگاه فعالیت می‌کردیم اپراتورها و اسپانسرها نقش بسیار زیادی در بحث درآمدزایی داشتند. ما حتی برنامه‌ریزی کرده بودیم که تا ۵ سال آینده چه کارهایی برای باشگاه انجام دهیم، هزینه‌های میلیاردی شد بابت بدهی‌های گذشته و حتی سعی کردیم که برنامه‌هایی که داشتیم را به نحو احسن اجرا کنیم.

سبک‌دست در مورد اینکه آیا زمانی که در استقلال بودید ضرر کردید یا خیر، گفت: بله ضرر کردیم چرا که یک نیم فصل کل درآمد باشگاه استقلال با هزینه شخصی اداره شد در صورتیکه هیچ برگشتی هم نداشت. 

وی در ادامه در خصوص اینکه آیا عدم شفاف‌سازی باعث شده است تا باشگاه‌ها در ادامه با مشکلات مالی مواجه شوند، گفت: وقتی که تغییرات زیادی در هیأت مدیره به وجود می‌آید مطمئناً مشکلاتی را در پی خواهد داشت، هیچ ارتباطی بین اعضای هیأت مدیره قبلی و جدید وجود ندارد چرا که ممکن است هیأت مدیره جدید هیچ‌یک از برنامه‌های گذشته را قبول نکنند یا ممکن است بررسی کنند اما وقتی که مسئولین نظارتی ورود می‌کنند و مشخص شود که چه هزینه‌هایی برای باشگاه شده و اعداد و ارقامی که اعلام می‌کنند کاملاً دقیق است ولی ممکن است هیأت مدیره جدید مصوبه هیأت مدیره قدیم را اجرا نکند و همین مصوبه ۳ سال دیگر اجرا شود و باعث شود ۵ میلیارد بدهی به وجود آید و این اتفاق‌هاست که باعث می‌شود که بگوییم عدم شفاف‌سازی باعث شده باشگاه‌ها بدهی داشته باشند.

سبک‌دست در خصوص اینکه چه شد از استقلال جدا شدید و آیا اختلاف نظرهایی بین اعضای هیأت مدیره بود یا خیر، گفت: ما یک برنامه‌ای را به باشگاه‌ها ارائه می‌دهیم و مثلاً می‌گوییم ۲۰ میلیارد طبق زمان مشخص پرداخت خواهیم کرد. اما باشگاه‌ها دوست دارند طی زمان کوتاه هزینه‌ها پرداخت شود، برای مثال من ممکن است به باشگاه بیایم و سرمربی تیم را اخراج کنم و سرمربی جدید به باشگاه اضافه کنم، حالا این سرمربی جدید پیش‌پرداخت می‌خواهد. به طور مثال همین الان باشگاه استقلال یک هزینه‌های پیش‌بینی نشده روی دست باشگاه گذاشت از قبیل اسکان و... به همین دلیل من به عنوان اسپانسر تعهدات پرداختی‌ام برای مثال برج ۱۰ است اما با توجه به این تصمیمات مدیریتی ممکن است به ما بگویند که برج ۹ پرداختی داشته باشیم. یک جایی با توجه به اینکه شرایط مالی خوب است این موضوع شدنی است و پرداخت‌ها انجام می‌شود اما یک زمانی شرایط خوب نیست و نمی‌شود پرداختی انجام شود، این اختلاف نظرهایی را بوجود می‌آورد و با توجه به هزینه‌های پیش‌بینی نشده و اینکه باشگاه پس‌اندازی ندارد گاهاً به دنبال این است که درآمدهای سال آینده‌اش هم از الان از اسپانسر بگیرد و بتواند یکسری از مشکلات حال حاضر خود را حل کند. 

وی در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر ایرانسل هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند اما اپراتور قبلی که هزینه کرده بود پس چه شد؟! برای مثال ممکن است همراه اول برای ۲ ماه آینده پول داشته باشد اما ایرانسل می‌گوید من همین الان پول دارم، با توجه به مشکلات مالی باشگاه‌ها باعث می‌شود که اختلاف نظرهایی بین اسپانسر وجود داشته باشد. 

سبک‌دست در خصوص اینکه حضور افراد ثروتمند و کسانی که سابقه مدیریتی ندارند چقدر در افزایش قرارداد بازیکنان تاثیرگذار هستند، گفت: ما در مسائل فنی و کمیته‌های اجرایی دخالت نمی‌کنیم، باشگاه به ما می‌گوید بودجه می‌خواهیم و ما هم تأمین می‌کنیم، قطعاً درآمدهای باشگاه بالا برود توقع بازیکنان بالا خواهد رفت، وقتی می‌گوییم اپراتور ۵۰ میلیارد به باشگاه داده مطمئناً باعث می‌شود که بازیکن به دنبال قرارداد بیشتری باشد، اما این دلیل بر این نمی‌شود چون پول هست باید هزینه زیادی به بازیکن داده شود، من می‌گویم باید مدیریت شود، پس‌انداز کرد، صرفه‌جویی کرد تا در آینده به مشکل نخوریم و کارهایی انجام شود که درآمدزا باشند. چرا نباید باشگاه‌هایی مقل استقلال و پرسپولیس ورزشگاه اختصاصی و یا ساختمان بزرگ داشته باشند؟ چرا نباید سهام وابسته به خودشان را داشته باشند؟ مثلاً ما می‌توانیم ۱۰ میلیارد بودجه باشگاه را در بورس سرمایه‌گذاری کنیم، خیلی از باشگاه‌های اروپایی تولیدات خودشان را دارند و باشگاه‌های ایرانی می‌توانند از تولیداتشان درآمدزایی کنند.

وی در ادامه گفت: یک هیأت مدیره قوی متشکل از افرادی است که ارتباط‌های خوبی داشته باشند. برنامه‌های خوبی در بحث درآمدزایی داشته باشند اگر قرار است یک اسپانسر یا شرکتی با باشگاه کار بکند باید همه همکاری داشته باشند تا در بحث اقتصادی موفق باشند.

عضو سابق هیأت رئیسه باشگاه استقلال در پایان در خصوص اینکه آیا به فوتبال برمی‌گردید یا خیر، گفت: ما به فوتبال علاقه‌مند هستیم اما دوست داریم در بحث پایه‌ها فعالیت کنیم و به دنبال این هستیم که کارهای بزرگی در بحث پایه انجام دهیم. ما با مشورت با دوستان به دنبال این هستیم که هزینه‌هایی را برای بحث پایه در نظر بگیریم تا بتوانیم کارهای بزرگی انجام بدهیم. خیلی از جوانان با استعداد داریم که دیده نمی‌شوند و خیلی از افراد هستند که با سیاست‌های نادرست باشگاه از بین می‌روند، باید با یک برنامه‌ریزی دقیق به دنبال این باشیم که در بحث پایه موفق ظاهر شویم، حتی بازیکنی وجود دارد که حتی ستاره هم هست ولی دیده نمی‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس