یهود

هزاران یهودی با برگزاری راهپیمایی های اعتراض آمیز خواستار بازنگری رئیس جمهوری آمریکا در تصمیمات خود مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و اعلام این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل شدند.

سرویس جهان مشرق - تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا به انتقال سفارت کشور متبوعش از شهر «تل آویو» به قدس اشغالی و اعلام این شهر به عنوان مرکز و پایتخت رژیم صهیونیستی است، تنها با اعتراض  و مخالفت های مسلمانان و بخشی از میسیحیان و آزادگان جهان مواجه نشده، بلکه مخالفت هایی را بین جامعه یهودیان به راه اندخته و آنها رو در روی یکدیگر قرار است.

در این راستا خبرگزاری های مختلف جهان از شب چهارشنبه گذشته که ترامپ تصمیم خود را اعلام کرد، اخبار و تصاویر و فیلم های مختلف و متعددی را از اعتراض این گروه از یهودیان منتشر کرده اند.

هم اکنون حدود یک هفته از اعلام تصمیم ترامپ می گذرد و طی این 7 روز که سراسر منطقه و جهان اسلام را اعتراضات و مخالفت های مردمی در قبال این اقدام فرا گرفته است، این گروه از یهودیان نیز اعتراضات مستمر و متوالی خود را در نقاط مختلف جهان و همچنین در شهرهای مختلف سرزمین های اشغالی دنبال کرده اند.

اغلب این معارضان و مخالفان عضو جنبش یهودی موسوم به «ناتوری کارتا» هستند. این جنبش اگرچه از دهه 30 قرن گذشته میلادی توسط شماری از یهودیان مجاری و لیتوانیایی که به فلسطین مهاجرت کرده بودند، تاسیس شد،‌ اما فعالیت گسترده آن از اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه میلادی قرن گذشته هم زمان با اعلام تاسیس رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی شروع شد، چون رهبران این جنبش خیلی زود دریافتند،‌ جنبش صهیونیستم و رژیم غاصب نشات گرفته از آن، سرابی بیش نبوده و تمام وعده های رهبران این جنبش دروغ محض است.

اعضای جنبش ناتوری کارتا، جنبش صهیونیسم و رهبران این جنبش را  یهودی نمی داند، بلکه معتقدند، جنبش صهیونیسم و رهبران و اعضای این آن، استثمارگرانی هستند که «یهودیت» و «یهودیان» را در راستای اهداف ‌اشان به خدمت گرفته‌ اند.

جنبش ناتوری کارتا بر این باور است که یک یهودی واقعی اجازه غصب اراضی دیگران از جمله خاک فلسطینیان را ندارد و این یکی از مهمترین اصول و باورهای اعتقادی ناتوری کارتاهاست.

ناتوری کارتا در لغت از دو واژه آرامی «ناتوری» و «کارتا» تشکیل شده است. «ناتوری» Neturei به معنای نگهبانان و «کارتا» به معنای معبد یا شهر است، لذا ناتوری کارتا معنای «نگهبانان شهر» را می دهد.

جنبش ناتوری کارتا از مخالفان سرسخت جنبش صهیونیسم و تاسیس رژیم صهیونیستی به دست این جنبش است. به باور آنها تاسیس دولتی یهودی و گرد آوردن یهودیان پراکنده در چهار گوشه جهان در این سرزمین پشت کردن و نادیده گرفتن آشکار خواست و اراده الهی است که مشیت اش بر آوارگی و جدایی قوم یهود از سرزمین اشان (دیاسپورا) قرار گرفته است.

اعضای این جنبش خود را نگهبانان شهر می نامند که در اینجا منظور از شهر، شهر بیت المقدس است و به گفته آنان،‌ به دنبال حفظ حریم قدسی و معنوی این شهر و سرزمین فلسطین هستند.

همان گونه که گفته شد، پس از اعلام تصمیم ترامپ، اعضای این جنبش در نقاط مختلف جهان اعتراض های گسترده ای را در مخالفت با این تصمیم ترامپ و در حمایت از ملت فلسطین آغاز کرده اند.

در این راستا، روزنامه «هاآرتص» چاپ سرزمین های اشغالی گزارش داد،‌ در روزهای گذشته بیش از 100 استاد یهودی از سراسر آمریکای شمالی با امضای بیانیه ‌ای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ و نیز صدور فرمان انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت المقدس را محکوم کردند.

این اساتید یهودی در این بیانیه اعتراضی از دولت آمریکا خواستار اقدام سریع برای حل تنش ایجاد شده در پی این اقدام ترامپ شده اند و به سیاست های تبعیض آمیز رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان اعتراض کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس