تکواندو

تکواندو ایران در حالی در سال ۲۰۱۷ در چهار مرحله مسابقات گرندپری شرکت کرد که ملی‌پوشان ما به شکست سریالی در مقابل برخی رقبای خود عادت کردند.

به گزارش مشرق، با پایان مسابقات فینال گرندپری در "آبیجان" ساحل عاج، پرونده یکساله حضور نمایندگان تکواندو کشورمان در مسابقات گرندپری در سال 2017 بسته شد تا با بررسی عملکرد نمایندگان کشورمان در این مسابقات ارزیابی دقیق‌تری از شرایط آنها به دست بیاوریم. شاگردان مهدی بی‌باک بعد از پایان مسابقات جهانی موجو در چهار مرحله مسابقات گرندپری در کشورهای روسیه، مراکش، انگلیس و ساحل عاج  حضور و در مجموع از 15 فرصت کسب مدال به 2 مدال نقره( آرمین هادی‌پور و فرزان عاشورزاده) و سه برنز(کاظمی، عاشورزاده و مردانی) دست پیدا کردند که این نتایج به هیچ عنوان دستاورد قابل قبولی برای تکواندو ایران نبوده است.

 

این در شرایطی است که فرزان عاشورزاده، آرمین هادی‌پور، ابوالفضل یعقوبی و سجاد مردانی در سه مرحله و محمد کاظمی و میرهاشم حسینی در دو مرحله از چهار مرحله این مسابقات به روی شیاپچانگ رفتند. تنها فرزان عاشورزاده در میان نمایندگان ایران موفق به کسب دو مدال شد و یعقوبی وحسینی نیز دست خالی این مسابقات را ترک کردند تا سال 2017 تبدیل به تنها سالی در تاریخ مسابقات گرندپری شود که دست تکواندو ایران از رسیدن به خوشرنگترین مدال این مسابقات کوتاه مانده است.

فارغ از تلاش بی‌باک برای بازگشت برخی ستاره‌های تکواندو ایران به روزهای خوب اما نکته نگران کننده برای تکواندو کشورمان و کادرفنی تیم ملی، شکست‌های سریالی بازیکنان ما مقابل برخی رقبای خود است که نشان می دهد هیچ پیشرفتی در نحوه مبارزه این نفرات چه به لحاظ تکنیکی و چه به لحاظ فنی در یک سال گذشته صورت نگرفته است. سجاد مردانی باتجربه‌ترین بازیکن حال حاضر تیم ملی تکواندو ایران در یک سال و نیم گذشته وبا احتساب شکست در المپیک ریو سه بار مغلوب "ماهاما چو" از بریتانیا و دو بار مغلوب " کیو دون این" از کره‌جنوبی شده است و نه تنها در مبارزات متوالی بازی به بازی پیشرفتی نداشته است بلکه اختلاف امتیازاتش با رقبایش بیشتر نیز شده است.

در وزن دوم المپیک نیز ابوالفضل یعقوبی در سالیان اخیر دیگر به هیچ عنوان نشانی از پدیده سال‌های گذشته تکواندو ایران ندارد و به باخت مقابل " دائی هون لی" کره‌ای عادت کرده است. یعقوبی در دو مرحله آخر مسابقات گرندپری امسال با نتایج 25 بر 4 و 15 بر 11 مغلوب لی شد تا او نیز اعتماد به نفس پیروزی مقابل این حریف نامدار را از دست بدهد. میرهاشم حسینی نیز با حذف در دور نخست دو مرحله مسابقات گرندپری نشان داد با وجود کسب مدال نقره مسابقات جهانی موجو، همچنان راه درازی برای حضور در بین برترین‌های این وزن داشته است و بعد از کسب مدال جهانی پیشرفت آنچنانی نداشته است.

 فرزان عاشورزاده تنها تکواندوکار کشورمان است که بعد از دو شکست مقابل "میخائل آرتومونو" از روسیه در مسابقات جهانی موجو و مرحله سوم مسابقات گرندپری در لندن، در نیمه‌نهایی مسابقات فینال گرندپری موفق به شکست این حریف شد تا تبدیل به تنها عضو تیم ملی تکواندو باشد که تحت هدایت کادرفنی جدید تیم ملی بالاخره راه پیروزی مقابل یکی از رقبای مستقیم خود را پیدا کرده باشد. هر چند "آرتومونو"علاوه بر دو پیروزی مقابل عاشورزاده، در مرحله اول و سوم این مسابقات نیز مقابل آرمین هادی‌پور به پیروزی دست یافت تا به نظر برسد یا کادرفنی تیم ملی تحلیل و ارزیابی دقیقی روی رقبای ملی‌پوشان انجام نمی‌دهد و یا اینکه از لحاظ روحی و روانی نتوانستند بازیکنان خود را تشنه انتقام از رقبای خود کنند.

در همین وزن " تای هون کیم" کره‌‌ای نیز مقابل هر سه نماینده ما در رنکینگ المپیک پیروز شده است تا به خوبی مشخص شود در صورت عدم تغییرات تاکتیکی و روحی بازیکنان که نیازمند کار بیشتر کادرفنی است، در سالیان آینده نیز مشکل خواهیم داشت.این نماینده کره ابتدا در فینال مسابقات جهانی مقابل هادی‌پور به برتری دست یافت و در ادامه در مرحله اول گرندپری از سد محمد کاظمی گذشت و در نهایت با شکست عاشورزاده در فینال ساحل عاج، سه‌گانه خود را مقابل نمایندگان ما تکمیل کرد.

عملکرد بازیکنان ما در چهار مرحله مسابقات گرندپری نشان می‌دهد که آنها تنها در صورتی موفق به کسب مدال می‌شوند که مقابل رقبای مستقیم یا به عبارتی حریفانی که با آنها دچار مشکل هستند، قرار نگرفته و با توجه به قرعه  با رقبای دیگر مبارزه کنند. همانطور که اشاره شد نکته نا امیدکننده این است که تکواندوکاران ایران بعد از باخت‌های اول خود مقابل این رقبا نه تنها در مبارزات بعدی از تجربیات گذشته استفاده نمی‌کنند بلکه در بیشتر مواقع خود را از پیش باخته می‌دانند و با اختلاف بالا و بدون تلاش خاصی نتیجه را واگذار می‌کنند.

در گذشته تکواندوکاران ایرانی به سختکوشی و عدم تسلیم ناپذیری در تکواندو دنیا مشهور بودند اما به نظر می‌رسد در حال حاضر برخی بازیکنان ما با مشخص شدن رویارویی با رقبایی که چندین بار مقابل آنها مغلوب شدند، خود را از پیش بازنده می‌داند و فقط برای رفع تکلیف در میدان حاضر می‌شوند. مهدی بی‌باک بعد از مسابقات جهانی موجو کره‌جنوبی در تحلیلی منطقی به زمان کم آماده‌سازی برای مسابقات جهانی اشاره کرد اما حالا با گذشت حدود یکسال دیگر از او توقع می‌رود با برطرف کردن نقاط ضعف ملی‌پوشان در هر زمینه شاهد تداوم شکست‌های ملی‌پوشان مقابل رقبای همیشگی آنها نباشیم.

باید به مهدی بی‌باک متذکر شد که به نظر می‌رسد بازیکنان ما به شکست در مقابل برخی رقبای خود عادت کردند و دل خوش کردن به کسب مدال در مسابقات گرندپری بدون عدم رویارویی با این رقیبان حاصلی برای تکواندو ما نخواهد داشت و تنها باعث گول زدن خودمان خواهد شد. قطعا نتیجه  مهمترین معیار موفقیت یا عدم موفقیت یک ورزشکار یا مربی خواهد بود اما تیم ملی در یکسال گذشته نه در نتیجه‌گیری توفیقی آنچنانی داشته و نه در برطرف کردن ضعف‌های خود توفیقی بزرگی به دست آورده است.

سرمربی با اخلاق تیم ملی تکواندو با احیای فرزان عاشورزاده در این مدت نشان داده است توانایی تغییر شرایط را دارد و بهتر است  اگر در خصوص توانایی‌های برخی بازیکنان به این باور رسیده است که تغییر آنچنانی نخواهند کرد با خود صادقانه رفتار کند و به صرف حضور آنها در رنکینگ، زمان خود را برای تغییرات ترکیب تیم ملی از دست ندهد. قطعا بی‌باک که تجربه حضور در المپیک را در رزومه مربیگری خود دارد به خوبی می‌داند حتی در صورت کسب 4 سهمیه المپیک توکیو با حضور بازیکنان در تورنمنت‌های مختلف، اگر در نهایت با نتیجه‌گیری در المپیک همراه نشود یک ناکامی در پرونده او ثبت خواهد شد. پس بهتر است به جای سرمایه‌گذاری روی بازیکنان با درصد نوسان زیاد و نتایج تکراری در گرندپری توجه بیشتری به بازیکنانی با آتیه داشته باشد و با کسب امتیازات آنها در تورنمنت‌های دیگر شرایط حضور آنها را در گرندپری فراهم ودر نهایت خروجی قابل قبولی در المپیک توکیو داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس