کد خبر 808604
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵
زلزله

دو زمین لرزه ۶.۱ و ۶.۲ ریشتری طی ۱۰ روز در کرمان خواب را از چشم مردم ربوده است این در حالیست که با توجه به فعال بودن گسل هجدک هوشیاری مردم در ساعات پیش رو ضروری است.

به گزارش مشرق، زمین لرزه ۶.۲ ریشتری امروز کرمان به مراتب از زمین لرزه ۶.۱ ریشتری هفته گذشته بیشتر موجب هراس مردم شده است، مردم کرمان در حالی شب را آغاز کرده اند که اکثر مردم در خانه های مقاوم دور یکدیگر جمع شده اند، در سطح شهر کمتر می توان اثری از چادر یافت اما به وضوح می توان مردمی را که در خودروهای شخصی با پتو در انتظار تمام شدن شب هستند را دید.

پس لرزه های زمین لرزه ۶.۲ ریشتری کرمان از عدد ۷۰ هم گذشته است و زمین لرزه امروز زندگی مردم را بیش از زمین لرزه های گذشته تحت تاثیر قرار داده است. برخی از خانه های قدیمی شهر ترک خورده اند و تعدادی از مدارس در مناطق زلزله زده دچار خسارت شده اند.

تصاویر خسارات زمین لرزه در شهر راور، کرمان، زرند و روستاها و بخشهای اطراف دست به دست در گروه های تلگرامی می چرخد.

یک علامت تعجب در ستاد بحران کرمان

مردم کرمان چند دقیقه بعد از زمین لرزه امروز با ترافیک سنگین و هرج و مرج در رفت و آمد در معابر شهر مواجه شدند، به دلیل استفاده همزمان از تلفن های همراه شبکه با بار سنگین ترافیکی مواجه شد و امکان تماس میسر نشد و البته تجربه سالیان و موارد بحران زای گذشته در کرمان ثابت کرده این امر طبیعی است اما مردم با تعجب برخی از صحنه های برخورد با مدیران مخابرات کرمان را آن هم در اوج بحران برای یکدیگر ارسال می کنند!

کرمانی ها امشب در حالی شب را می گذرانند که دمای هوا به صورت ناگهانی با افت شدید مواجه شده است و طبق پیش بینی هواشناسی دمای هوا در مرکز زمین لرزه امشب به منفی ۱۰ درجه خواهد رسید.

خبرنگار ما که لحظاتی قبل از مرکز زمین لرزه یعنی روستای کزگ وضعیت موجود را مخابره می کرد مهمترین مشکل مردم را کمبود چادر و پتو و وسایل گرما زا اعلام کرد.

هم اکنون باد سرد برودت هوا در این منطقه را تشدید کرده است و مردم با آتش خود را گرم نگه می دارند. برخی از مردم در زمین لرزه ۱۰ روز قبل چادر دریافت کرده اند و برخی نیز هنوز متقاضی چادر هستند.

مردم از این بیم دارند که در روزهای پیش رو و آغاز بارشهای احتمالی انتهی هفته جاری را چگونه روزگار بگذارنند.

مردم در هوای سرد پتو و چادر می خواهند

پس لرزه های پی در پی در منطقه ادامه دارد و مردم از کمبود امکانات گلایه دارند و خواستار توزیع چادر و پتو هستند.

ترک خوردگی خانه ها که در زمین لرزه اول رخ داده بود در زمین لرزه ظهر امروز موجب تشدید خسارتها و ریزش ساختمانها شده است.

طبق مشاهده خبرنگار ما کمتر خانه قدیمی و فرسوده ای در منطقه وجود دارد که سرپا باشد و اکثر خانه های تازه ساز و مقاوم سازی شده هم دچار ترک خوردگی شده اند.

مردم به دلیل ادامه پس لرزه ها که عمق آنها حالا از ۱۰ کیلومتر به هفت و یا هشت کیلومتر رسیده است از قرار گرفتن در خانه ها هراس دارند و در معابر عمومی سرگردانند.

محمد یکی از این افراد است که سعی می کند با آتشی که روشن کرده خود را گرم نگه دارد، وی می گوید: در زمین لرزه هفته قبل تعداد محدودی چادر بین افرادی که به کلی خانه شان ویران شده بود توزیع شده است و من این سوال را دارم طبق چه منطقی دقیقا در کانون زمین لرزه ۶.۲ و ۶.۱ ریشتری بین مردمی که خانه هاشان ترک خورده و هر لحظه پس لرزه ها را تجربه می کنند چادر توزیع نشده است. حداقل باید اردوگاهی برای اسکان اضطراری مردم ایجاد می شد.

علی رضا یکی دیگر از مردم کزگ است که می گوید: در زمین لرزه امروز تمام سازه هایی که در زمین لرزه قبل ترک داشت فرو ریخته اند و سازه هایی که سالم بودند اکثرا ترک برداشته اند.

وی بیان کرد: هوا به شدت سرد شده و چگونه انتظار دارند ما فرزندانمان را در میان این زمین لرزه ها در خانه های ترک خورده بخوابانیم حتی خود ما هم از حضور در خانه ها هراس داریم.

زهرا هم می گوید: سرد است و چادر ها هم محدود هنوز چادری بین مردم توزیع نشده و افرادی که ۱۰ روز قبل چادر گرفتند امشب می توانند آسوده باشند هر چند هوا سرد است اما مطمئن هستند سقف روی سرشان خراب نمی شود.

وی بیان کرد: زمین لرزه امروز هم شدیدتر بود و هم مدتش بیشتر بود از مسئولان می خواهم فکری به حال مردم بکنند با این وضعیت نمی توان زمستان را طی کرد.

وی گفت: چگونه انتظار دارند ما مردم محروم روستا که سالها با خشکسالی دست و پنجه نرم کردیم بتوانیم خانه ها را در زمانی کوتاه و قبل از سردتر شدن هوا بسازیم مردم در اینجا به کانکس نیاز دارند.

این زن می گوید: اگر زمین لرزه امروز نبود شاید دیگر کسی یادی از مشکلات ما نمی کرد.

سرمای جان سوز کوهستان، تاریکی هوا، مردمان چادر نشین و پس لرزه های پی در پی را اگر در شهری با جمعیت نزدیک به یک میلیون نفر مثل کرمان که تنها ۵۰ کیلومتر با مرکز زمین لرزه فاصله دارد را در نظر بگیریم و از طرفی هرج و مرج ناگهانی صبح امروز را ببینیم باید نگران آینده شهر کرمان باشیم.

شهری که برای مقابله با زمین لرزه بار دیگر مدارس و دانشگاه هایش تعطیل شد، شهری که عمر متوسط ساختمانهایش بیش از ۵۰ سال است و مدتهاست سطح آبهای زیر زمینی اش بالا آمده است.

مدیران با تجربه زمین لرزه های سالهای قبل کرمان اکثرا تغییر کرده اند و شهر کانونهای متعدد بحرانی در زمان زمین لرزه دارد که می توان به بافت فرسوده در عمق شهر، حاشیه نشین ها و خانه های قدیمی پراکنده در شهر اشاره کرد.

مهمترین بیمارستان در قلب شهر کرمان هم با ساختمان قدیمی و فرسوده اش مدتهاست در انتظار تامین اعتبار و افتتاح ساختمان جدید است.

کرمان ۱۸ گسل اصلی دارد اما زمین لرزه های بزرگ استان همیشه متاثر از گسله های گم نامی بوده که کمتر کسی به فعال شدنشان فکر می کرده است.

از مردم کرمان خواسته شده به دلیل فعال بودن گسل هوشیاری خود را در ساعت پیش رو حفظ کنند و در ساختمانهای مقاوم حضور داشته باشند.

درب مساجد و سالن های ورزشی به روی مردم باز شد

سالنها و مساجد مقاوم نیز برای اسکان موقت مردم در صورت نیاز در نظر گرفته شده اند و از مردم خواسته شده آرامش خود را حفظ کنند. گفته می شود درب این مکانها امشب به روی مردم کرمان باز است.

در شهر راور نیز که به کانون زمین لرزه نزدیک است مردم خواستار اسکان موقت هستند بسیاری از ساختمان های این شهر محروم نیز قدیمی است.

مردم کرمان، راور و زرند نگران تکرار زمین لرزه های شدید شهر هست و در خصوص آینده دل نگرانی هستند.

با این وجود گفته می شود دستگاههای امدادی در کرمان در آماده باش قرار دارند، روابط عمومی هلال احمر کرمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به زلزله اخیر در کرمانشاه و کمک هلال احمر کرمان به زلزله زدگان آن منطقه، آیا انبارهای هلال احمر کرمان خالی نشده، اعلام کرد که وسایلی که نیاز بود از سایر استان ها به کرمان ارسال شده و انبارهای هلال احمر پر است.

۸۶ هزار خانه غیرمقاوم در شهر کرمان

استاندار کرمان نیز در جلسه ستاد بحران گفت که در شهر کرمان ۸۶ هزار خانه غیرمقاوم وجود دارد اما استاندار نگفت برای مقاوم سازی این خانه ها مردم چه باید انجام دهند.

همچنین وعده داده شده که ساختمانهای عمومی غیر مقاوم تا یک ماه آینده شناسایی خواهد شد.

طبق آخرین آمار هنوز ۱۳ نفر از مصدومان زمین لرزه امروز در بیمارستان بستری هستند.

تعداد کل مصدومان گزارش شده ۳۰ نفر بوده است که ۱۳ نفر تحت نظارت و بستری قرار گرفتند، تمامی مصدومان به دلیل آسیب های غیر مستقیم ناشی از ترس و فرار دچار جراحت شده اند.

روابط عمومی اداره کل کار و امور اجتماعی استان کرمان نیز اعلام کرد معادن منطقه هجدک فردا تعطیل نیست. کارگران باید در محل کار حاضر شوند اما وارد معدن نخواهند شد. پیش از این در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان اعلام شده بود معادن منطقه هجدک فردا تعطیل هستند. 

توصیه به مردم؛ فرار نکنید پناه بگیرید

اما به مردم توصیه شده است در زمان بروز زمین لرزه فرار نکنند بلکه سعی کنند پناه بگیرند.

ازجمله مکان‌های امن برای پناهگیری، زیر یک میز چوبی یا فلزی محکم و مقاوم است.

در گوشه دیوارهای میانی که از مقاومت خوبی برخوردارند، به طور ایستاده پناه بگیرید و با باز کردن دو دست محکم به دیوار بچسبید.

اگر کنار ستون یا در راهرویی کم‌عرض بودید، بنشینید و با دو دست از سر و گردن خود محافظت کنید.

اگر در راه پله بودید، هرگز به سمت بالا یا پایین حرکت نکنید. بلکه در سمت مقابل نرده‌ها و کنار دیوار بنشینید و از سر و گردنتان محافظت کنید.

اگر هنگام وقوع زلزله روی تختخواب بودید و تختتان کنار دیوار بود، همانجا بمانید و با استفاده از بالش و پتو از سر و صورت و گردن خود محافظت کنید، اما اگر تختخواب در وسط اتاق بود، به محض اولین لرزه خود را روی زمین انداخته و کنار تخت پناه بگیرید.

در صورتی که در مکان‌های باز با زمین لرزه مواجه شدید، از دیوارهای بلند و شیشه‌های ساختمان و تیرهای برق و تابلوهای تبلیغاتی فاصله بگیرید و روی زمین بنشینید و برای جلوگیری از پرتاب شدن زمین را با دست‌هایتان بگیرید.

اگر در حال رانندگی متوجه وقوع زمین لرزه شدید، هرگز تلاشی برای ادامه رانندگی نکنید و خودرو را به سمت راست خیابان هدایت کرده و متوقف کنید و سمت چپ خیابان را برای تردد خودروهای آتش‌نشانی و امدادی باز کنید و برای اطلاع از اخبار رادیو را روشن کنید.

لازم است بدانید اغلب ساختمان‌هایی که با آجر و تیرآهن ساخته شده‌اند سقف‌هایشان هنگام لرزش زمین به صورت V شکل فرو می‌ریزد. پس زوایا و کنار دیوارها بهترین مکان و وسط اتاق بدترین مکان برای پناهگیری است.

در ساختمان‌هایی که با بتن ساخته شده‌اند، سقف‌ها به صورت کتابی روی یکدیگر فرود می‌آیند در نتیجه باید کنار اشیای مستحکم و بلند پناه بگیرید تا اجسام، ضربات وارده از ریزش مصالح سقف روی شما را بگیرند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس