صحن مجلس

اعتدالی‌ها و اصلاح‌طلبان مجلس امید دارند در پرونده «سپنتا نیکنام» بتوانند به تفسیر قانونی شورای نگهبان خدشه وارد کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

اظهاراتی برای تحت فشار گذاشتن نظام اسلامی

منتجب‌نیا: «حصر موسوی و کروبی» ۳ ماه دیگر و شاید زودتر تمام می‌شود!

رسول متنجب‌نیا، فعال اصلاح‌طلب و قائم مقام حزب اعتماد ملی اخیراً طی سخنانی در یک میتینگ دانشجویی در بجنورد با اعلام اینکه حصر به زودی تمام می‌شود، گفته است: با تلاش‌های مقامات و مسئولان امیدواریم تا پایان امسال حصر برطرف شود.

به گزارش فارس، او در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز با انتقاد به شعارها و عملکردهای انتخاباتی دولت تدبیر و امید گفت: اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ به شعارهای انتخاباتی روحانی رأی دادند، اما هنوز وعده‌های انتخاباتی عملی نشده است.[۱]

*چند ماه قبل و پیش از منتجب‌نیا، خانم اشرف بروجردی، دیگر فعال اصلاح‌طلب و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که توسط رئیس‌جمهور روحانی به این سمت گماشته شد؛ در یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا راجع به مسئله حصر گفته بود:

«این مباحث خاص است که باید با مذاکره‌ای که آقای روحانی شروع کرده‌اند، به سرانجام برسد. توافقی صورت گرفته که تا پایان سال  ۹۶ دامنه حصر آرام آرام کم و یا برداشته شود.»[۲]

این اظهارات در حالی است که نظام اسلامی مسئله فتنه را خط قرمز خود می‌داند و صراحتا و در جلوت اعلام کرده است که امنیت مردم را با هیچ چیز سودا نمی‌کند.

اما فتنه‌گران محصور و منزوی در کنار برخی دستگیرشدگان سال ۸۸ نیز نه تنها هنوز از رفتارهای فتنه‌بار سال ۸۸ «توبه رسمی» نکرده‌اند بلکه همچنان بر مواضع خود مبنی بر وجود تقلّب در انتخابات آن سال، آفت‌زدگی نظام اسلامی و امکان تجدید نظر در انقلاب اسلامی پافشاری دارند!

جالب آنکه حتی کسانی از اصلاح‌طلبان دستگیر نشده و اصطلاحا پاک در سال ۸۸ نیز این روزها در علن بیان می‌کنند که نسبت به نتیجه انتخابات‌ها در ایران بحث دارند...

با این شرایط قاعدتا خبر آقای منتجب‌نیا و خانم بروجردی نمی‌تواند درست انگاشته شود.

گفتنیست، برخی معتقدند این حرف‌های غلط صرفا برای تحت فشار گذاشتن مدیران ارشد نظام اظهار می‌شوند تا منجر به کوتاه آمدن آنها در مسئله خط قرمز فتنه شوند.

***

«سپنتا نیکنام» و امید اعتدالی‌های مجلس برای خدشه بر شورای نگهبان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ماده‌ای در طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها موافقت کردند که در صورت تایید آن از سوی شورای نگهبان و یا مجمع تشخیص مصلحت نظام سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد باز می‌گردد!

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها در جلسه علنی سه‌شنبه گذشته مجلس ماده ۴ این طرح را به تصویب رساندند که براساس آن این قانون از زمان برگزاری دوره پنجم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا لازم‌الاجرا است.

در ماده ۱ این طرح نمایندگان مصوب کرده بودند که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی امکان نامزدی در انتخابات شوراها را دارند.[۳]

*اگرچه شورای محترم نگهبان بعنوان مفسّر قانون اساسی، نظر تفسیری خود را در این رابطه بیان و اعمال کرده و مشخص نیست که آیا مجلس محترم می‌تواند برای مخالفت با تفاسیر شورای نگهبان هم قانون تصویب کند یا خیر؟! اما به هر روی در صورتی که مجلس این طرح را تصویب کند؛ علی‌القاعده شورای نگهبان با آن مخالفت خواهد کرد و بالنتیجه پرونده به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد.

مجددا تأکید می‌شود که نظر شورای نگهبان در قبال پرونده آقای سپنتا مطابق با تفسیر فقها و حقوقدانان این شورا از قانون اساسی بوده و عقلانی نیست که شارع اولیه؛ به مجلس شورای اسلامی این اختیار را داده باشد که هرجا با تفسیر شورای نگهبان از متن قانون مخالف بود؛ بتواند برای این مخالفت خود قانون تصویب کند و به اجرای آن امیدوار باشد. زیرا این مسئله به معنای این است که مجلس بصورت علی‌الرأس حق بازنگری در قانون اساسی را دارد!

گفتنیست، فراکسیون اعتدالیون مجلس شورای اسلامی که نمایه آنها فراکسیون امید است تاکنون غیر از جنجال‌هایی مثل «سلفی حقارت»، «تقلّا برای تصویب قانون حبس برای منتقدان دولت» و «تلاش برای تصویب طرح خروج بانوان از کشور بدون اذن ولی» فعالیت خاص دیگری در راستای منافع مردم نداشته است.

رئیس این فراکسیون نیز اعلام کرده است که در انتخابات آتی مجلس در سال ۹۸ با رئیس‌جمهور روحانی و جناح دولتی ائتلاف نخواهیم کرد.

***

حزب اصلاح‌طلبی که به‌خاطر ولایت فقیه از جریان خاص کتک خورد

 محمدصادق خرازی، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب ندای ایرانیان، در بخشی از یک مصاحبه در پاسخ به این سؤال که «آیا حزب ندا می‌خواست شکاف میان اصلاح طلبان و نیروهای انقلابی را پُر کند؟» گفته است:

«حزب ندا ۲ یا ۳ سال است که ایجاد شده. آرمان‌های حزب هم مشخص است. ما به هیچ وجه بنای بر پنهان کاری نداریم. ما با صدای بلند گفتیم که ولایت فقیه و قانون اساسی را قبول داریم. برای طرح این شعارها، کتک خوردیم؛ چوب خوردیم؛ بد و بیراه شنیدیم.»

او می‌افزاید: جالب این است همان زمان که اساسنامه حزب ندا را نوشته بودیم و دوستان‌مان در هیئت موسس ندا، تلاش عمده ای داشتند تا بتوانند این شکاف ها را پُر کنند و تعریف و گفتمانی جدی و جدید از اصلاحات نشان دهند، منکوب رفتار یاران و دوستان سابق خود شدند. وقتی خودشان رفتند کار تشکیلاتی کردند، در اساسنامه و مرامنامه کارشان از ما کمتر جلو نیامدند اما فرق ما با آن ها این بود که ما زودتر، مسائل جامعه و کشور را فهمیدیم.

خرازی سپس در جواب پرسش بعدی مبنی بر اینکه «یعنی شما زودتر از دیگران در جبهه اصلاح طلبی، متوجه تعامل با حاکمیت شدید؟» تصریح می‌کند: بله! مگر می شود در ایران کار کرد اما مشروعیت حاکمیت را قبول نداشت؟ مگر می شود کار جدی کرد اما حاکمیت را قبول نداشت؟ همه اینها به یکدیگر وابسته‌اند. مگر می‌توانیم، بگوییم که ما ولایت فقیه را قبول نداریم اما گفتمان دیگری از اسلام را قبول داریم؟ اینها پذیرفته شده نیست.[۴]

*اظهارات خرازی در حالی است که مجید فراهانی، دبیر کل سابق حزب ندا، چند ماه قبل در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری دولتی ایرنا در پاسخ به این سؤال که «وقتی حزب شما اعلام موجودیت کرد استقبالی از سوی احزاب نامدار اصلاح طلب صورت نگرفت. چرا؟» نامی از ولایت فقیه و قانون اساسی نبرده و گفته بود:

«برای برخی جریانات و احزاب قدیمی اصلاح طلب کنار آمدن با دو مساله سنگین بود یکی مبارزه با پیرسالاری و دیگری اصلاحات گام به گام و گفت و گو و تعامل با حاکمیت آنهم پس از اتفاقات سال ۸۸. هنوز جوّ کشور امنیتی بود و برخی طعم زندان را چشیده بودند. برای همین آنها اصلاح طلبی را ممکن نمی‌دانستند. توصیه‌ها هم بیشتر از اینکه جنبه اصلاح طلبی داشته باشد، حالت انقلابی‌گری داشت.»

وی می‌افزود: اولین سوء تفاهمی که برای آنها ایجاد شد این بود که اعلام موجودیت این حزب، اقدام و بازی بود که خود حاکمیت راه انداخته است تا در انتخابات مجلس همه نامزدهای آنها را تایید صلاحیت کند و به عنوان اصلاح طلب به مجلس بفرستد و مجلس را در اختیار آنها قرار دهد و بگوید اصلاح‌طلبان هنوز هم در حاکمیت هستند. اما با رد صلاحیت و قلع و قمع نامزدهای حزب ندای ایرانیان در انتخابات مجلس ۹۴ این اتهامات هویت خود را از دست داد. چرا که از بین ۱۰۰ نامزد معرفی شده حزب ندای ایرانیان ۹۹ نفر رد صلاحیت و تنها یک نفر آن هم در شهرستان خرم آباد تایید صلاحیت شد. از سویی چون اعضای این حزب اغلب از شاخه جوانان احزاب گذشته اصلاح طلب بودند احزاب شاخص اصلاح طلب درباره آنان به نوعی احساس مالکیت می کردند و فکر می کردند غارتی رخ داده و این جوانان از حزب آنها کنده شده و به حزب دیگری پیوسته‌اند.[۵]

با این همه اما نکته مسجّل آنست که اصلاح‌طلبان ستادی به هیچ وجه هیچ شخص یا حزبی که بر خلاف سیاست‌های آنها حرکت کند را قبول نخواهند کرد.

کما اینکه همین افراد چند سال قبل شخص آقای خرازی را به دلیل بیان اینکه نام اصلاح‌طلبانی که به دشمن گِرا می‌دهند را در جیب دارد؛ مورد شدیدترین هجمه‌ها قرار دارند و حتی او را متهم به قاچاق نسخ خطی کردند.

قضاوت درباره صحبت‌های خرازی را به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم...

***

۱_ http://fna.ir/a۲p۳۹x

۲_https://khabarfarsi.com/u/۴۷۱۱۲۱۰۷

۳_https://www.isna.ir/news/۹۶۰۹۲۱۱۱۳۷۵/

۴_ mshrgh.ir/۸۰۸۴۲۹

۵_mshrgh.ir/۶۹۴۹۶۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • احدی IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    87 55
    الان که جای این آقایان به اصطلاح محصور بهتر است تا اینکه بیایند و مردم حقشون را کف دستشان بگذارد. واقعاً نظام به این ها لطف کرده!
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      4 1
      میگند درد ما عوارض خروج از کشور و گرونی و چیزهای دیگه نیست ولی واقعیت اینه که دقیقا مشکلشون همونه پس چرا تا الان صداشون درنیامد . اینهمه قشرهای ضعیف جامعه مشکل دارند صدای یکیشون در نیومد ولی حالا ... چی بگم مردم ما مردم باشعوریند وبهترین قاضی .
    • علی IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      1 3
      جدی!!!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    38 22
    این حرفا رو راجع به فک حصر میزنن تا نظام رو زیر فشار تصمیمات غلط ببرن
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    33 36
    خرازی ظاهرا نمی دونه اصلاح طلبی یعنی انکار ولایت مطلقه فقیه! و این تعارض رو هم نتونسته حلش کنه.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    34 26
    بله از حصر بايد آزاد و اعدام شوند
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    31 13
    بایستی موسوی و کروبی در محاکم محاکمه شوند بعد از حصر نوبت محاکمه آنها است
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    26 21
    اصلاح طلبی یعنی اصلاح در امور مدیریت نظام
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    8 5
    تو مجمع هستند که هیچ راحت سخنرانی میکنن
  • امیر حسین IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    8 8
    منظور از نظام چیست؟
  • محمد IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    35 18
    چقدر خوب! بعد از حصر نوبت محاکمه و اعدام است.
  • RU ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    42 26
    اصلاح طلب تهوع آور
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    28 5
    رفع حصر بدون اعتراف توبه سران فتنه دو پیامد داره 1- تایید ضمنی تقلب!! چون بدون اعتراف کسی که حکمش اعدام بوده آزاد شده! 2- شکستن اقتدار نظام اسلامی و صدور پیام امنیت برای شورش گران بعدی
  • مهرداد IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    22 7
    به همین حرفها دلتون رو خوش کنید بدبخت های فتنه گر مزدور آل سعود. به داد ملت برسید به داد زلزله زده های درد مند برسید مرفیهن بی درد. شماها اصلاح طلب نیستید راحت طلبید.
  • ح سین IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    45 5
    بعدش اعدام
  • ابوالفضل IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    14 6
    سلام ان شاا.. محاکمه انقلابی منتظر سران فتنه است
  • یزدی IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
    4 0
    این فتنه گران ر ااعدام کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس