روزنامه

روزنامه اصلاح‌طلب: روحانی با این ادعا که نمی‌خواهد در رفتارهایش اعمال پوپولیستی را تکرار کند، در این پنج سال هیچگاه رئیس جمهوری نبود که در جمع مردم با آن‌ها چشم در چشم حرف بزند و مشکلاتشان را بشنود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** توهین روزنامه اصلاح طلب به رئیس جمهور: روحانی در نمایش کارهای مثبت دولت عاجز است

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «گردشگری زوری» نوشت:

«حسن روحانی پیشتر با این ادعا که نمی‌خواهد در رفتارهایش اعمال پوپولیستی احمدی نژادوار را تکرار کند، در این پنج سال هیچگاه رئیس جمهوری نبود که در جمع مردم با آن‌ها چشم در چشم حرف بزند و مشکلاتشان را بشنود. او حتی در نمایش و اطلاع رسانی راجع به کارهای مثبت دولت نیز عاجز بود. وی اکنون نشان داده که برخلاف این ناتوانی‌ها، توانایی خاصی در این دارد تا گهگداری با بکارگیری سیاست‌های نادرست و غیرکارشناسانه، خود به مخالفینش سوژه‌ای برای حمله و هجمه داده و با گل به خودی‌هایی مثل همین افزایش تعرفه سه برابری، عمده طرفداران خود که از قشر متوسط جامعه هستند را نیز برنجاند و آنها از وی رویگردان شوند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«دولت دوازدهم اکنون باید به این سؤال پاسخ دهد که آیا وضعیت مملکت آن هم با تصویب برجامی که دائم به آن می‌نازد، وخیم‌تر از دوران جنگ شده که می‌خواهد کسری بودجه‌های خود را اینگونه از دست مردم بستاند؟ و آیا این افزایش سه برابری تعرفه به معنای جلوگیری از حق آزادانه سفر برای مردم ایران نیست؟ یعنی دولت برای جذب توریست‌های خارجی به داخل و افزایش گردشگری در کشور هیچ راه دیگری به جز این به ذهنش نرسیده است؟ وضعیت به نحوی شده که بسیاری در طنزی تلخ این افزایش تعرفه را با عنوان جریمه خروج از کشور برای مردم تعبیر کرده‌اند!».

عناوین اخبار روزنامه آفتاب یزد در روز سه‌شنبه ۲۱ آذر :

این روزنامه زنجیره‌ای به ادعاهای برخی از مقامات دولتی درخصوص گشایش در پسابرجام کنایه زده است. این در حالی است که روزنامه‌های اصلاح طلب در طول مذاکرات با جنجال رسانه‌ای به بیان وعده و وعیدهای رنگارنگ پرداختند.

این جریان در کنار این وعده و وعیدها، برای تحت فشار قرار دادن نهادهای تصمیم گیر و همچنین ایجاد نگرانی در افکار عمومی، هشدارهایی نیز می‌داد. برای مثال ادعا می‌شد که هر روز تأخیر در رسیدن به توافق و اجرای آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ضرر به کشور وارد می‌کند.

گفتنی است در حالی که در لایحه بودجه سال آینده سختگیری‌هایی بر مردم در حوزه‌هایی مانند حذف یارانه‌ها، افزایش قیمت برخی حامل‌های انرژی و افزایش عوارض خروج از کشور شده است؛ بودجه جاری دولت و برخی نهادهای نورچشمی دولت افزایش یافته است.

** بدنه اجتماعی حامی دولت ریزش کرده است

روزنامه بهار در گزارشی با عنوان «دولت غیرپاسخگو» نوشت:

«کمی بیشتر از صد روز از آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی می‌گذرد و میزان نارضایتی و اعتراضات رو به افزایش است. از نارضایتی‌های اقتصادی و معیشتی اقشار ضعیف جامعه تا گلایه‌های طبقه متوسط به عنوان گروهی که اکثریت رأی دهندگان به جریان میانه‌رو در دوره‌های گوناگون انتخابات را تشکیل می‌دهند. این اعتراضات و نارضایتی‌ها هر بار و به بهانه‌ای خود را نشان می‌دهد. روزی به بهانه معرفی کابینه، روزی با موضوع نقد گزارش صد روزه رییس‌جمهور روحانی و حالا هم به بهانه و با موضوع نقد و اعتراض به بخش‌هایی از بودجه... شاید بتوان یکی از دلایل به وجود آمدن جوّی از نارضایتی در جامعه نسبت به دولت اعتدال را در ضعف ارکان دولت در موضوع «پاسخگویی» دانست... با مقایسه پاسخ‌های مقامات دولتی مانند پاسخ‌های سخنگوی دولت در نشست‌های خبری می‌توان به این نتیجه رسید که این الگوی پاسخگویی بیشتر از آنکه باعث رفع ابهام‌ها شود سبب افزایش انتقادات و ابهامات می‌شود. حال و در چنین شرایطی که شاهد گسست میان بدنه اجتماعی حامی دولت با روحانی و دولت دوازدهم هستیم چه باید کرد؟...اگر دولت اعتدال و رییس‌جمهور روحانی در پی‌ترمیم گسست ملموس رخ داده میان خود با بدنه اجتماعی همراه اوست راهی جز تغییر سیاست‌های رسانه‌ای دولت و اتخاذ سیاستی بر مبنای شفافیت وجود ندارد».

عناوین اخبار روزنامه بهار در روز سه‌شنبه ۲۱ آذر :

گفتنی است دولت در سال ۹۲ مدعی بود ویرانه‌ای با خزانه‌ای خالی تحویل گرفته و هرگاه پرسیده شد پس اثر آن تدبیرها و امیدها کجاست، می‌گفتند فعلاً مشغول آواربرداری هستیم و عمران و آبادانی بماند برای دولت بعد. حال دیگر دولت قبل همین دولت تدبیر و امید است و نمی‌توان تقصیرها را متوجه آن کرد. مردم منتظر پاسخگویی هستند.

روزنامه زنجیره‌ای قانون -آبان ۹۶- در گزارشی نوشته بود: «عملکرد حسن روحانی در دور دوم ریاست جمهوری‌اش رویه تامل‌برانگیزی به خود گرفته است. برخلاف ابراز نظرهای پرامید و درباغ سبز نشان‌دادن ایشان و اطرافیان‌شان به ویژه محمدباقرنوبخت، سخنگوی دولت، بازخوردها از عملکرد روحانی وتیمش در اذهان، بسیار متفاوت ومتناقض است و زنگ ناامیدی از دولت این بار زودتر و پرطنین‌تر از همیشه به صدا درآمده است».

در حال حاضر، تعلیق و انتظاری که بیش از ۴ سال است به جان فعالان اقتصادی و تولید کنندگان و مدیران ما افتاده، مجال حرکت و خلاقیت را از آنان گرفته و به رکود سنگین در عرصه کسب و کار و ریل گذاری مدیریتی انجامیده است. متاسفانه دولت همچنان به برجام چشم دوخته است. غرب مایل است همین معطلی و فشلی تداوم یابد؛ بنابراین تا «حفظ برجام به هر قیمت» ترک نشود و اختیار و اراده خود را احیا نکنیم، رونق و گشایشی در کار نخواهد بود.

** باید دستاوردهای سفر جانسون را امیدوارکننده جلوه دهیم!

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:

«انگلیس یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 بوده و هست. پس از شکل‌گیری برجام، این کشور به شکل کامل از آن حمایت کرده است. حتی پس از حضور ترامپ و مخالفت‌های او با برجام، این کشور اروپایی همراه دو کشور دیگر یعنی فرانسه و آلمان بر حفظ و ادامه آن تاکید کرده‌اند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«ایران به این نکته اشراف داشته است که نوع برخورد و تاکید بر مواضع مشترک از دو جنبه مهم است. اول اینکه دستاوردهای چنین سفری را بالا برده و دیدار طرف انگلیسی از تهران را امیدوارکننده جلوه دهد و از سویی باعث شود دیگر وزرا و رهبران سیاسی اروپایی نیز به‌دنبال این سفر موفق راهی تهران شوند تا هم به گسترش روابط خود با بازیگر مهم خاورمیانه بپردازند و هم در راستای تحولات منطقه‌ای، هماهنگی‌های لازم را با کشور متعادل و آینده‌دار منطقه انجام دهند.»

عناوین اخبار روزنامه آرمان امروز در روز سه‌شنبه ۲۱ آذر :

گفتنی است وزیر امور خارجه انگلیس در حالی با ژست طلبکارانه موضوعاتی همچون پرونده زندانیان امنیتی دوتابعیتی، مسائل منطقه‌ای و مسئله برجام را در پوشه‌ای قرمز به ایران آورد که اتفاقاً باید درباره عملکرد دولت متبوعش در یکایک این موضوعات در پیشگاه ملت ایران پاسخگو باشد.

در شهریورماه سال جاری، ظریف در نشست با وزرای خارجه 1+5 به صراحت از دولت انگلیس انتقاد کرد و گفت: «هنوز نمی‌توانیم در انگلیس یک حساب بانکی باز کنیم».

جانسون پیش از سفر به تهران و برای نشان دادن مواضع طلبکارانه خود در دیدار با مقامات کشورمان، اقدامات منطقه‌ای ایران را مخرب و خطرناک توصیف کرده و مدعی شده بود: «کاری که ایران در منطقه انجام می‌دهد، مسئله کاملاً جداگانه‌ای است که من در سفر به تهران آن را مطرح خواهم کرد، یکی از چیزهایی که من خواهم گفت تأمین موشک برای حزب‌الله و کمک به حوثی‌ها برای پرتاب موشک به سمت ریاض است. این کارها باعث ایجاد هراس می‌شوند. این‌ها در بخش‌هایی از خاورمیانه وحشت ایجاد می‌کنند. این‌ها رفتارهایی مخرب و خطرناک هستند. این پیامی است که من ارسال خواهم کرد».

انگلیسی‌ها همچنین مهرماه طی بیانیه‌ای مشترک با آلمان و فرانسه به بهانه حمایت از برجام توان دفاعی کشورمان را زیر سؤال برده و اعلام کردند: «برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران که مغایر مصالح امنیتی اروپا است موجب نگرانی ما شده و آماده‌ایم در این زمینه در همکاری تنگاتنگ با آمریکا و دیگر شرکای ذی‌نفع اقدامات مناسبی را انجام دهیم».
این در حالی است که هم اینک شرکت‌های بزرگ انگلیسی مشغول کسب درآمد از کشتار مردم مظلوم یمن از طریق فروش موشک و تجهیزات نظامی به عربستان هستند. ماه گذشته ایندیپندنت گزارش داد که میزان فروش بمب‌ها و موشک‌های انگلیسی به عربستان سعودی از ابتدای جنگ یمن تقریباً 500 درصد افزایش یافته است. همچنین مؤسسه وارچایلد انگلیس اعلام کرد که بر اساس آخرین مطالعات صورت‌گرفته شرکت‌های انگلیسی از زمان حمله عربستان به یمن 6 میلیارد پوند از صادرات موشک و تجهیزات نظامی به این کشور درآمد کسب کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    7 0
    همه چیز عالیه.علی برکت الله
  • مجتبی IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    8 0
    برای من جالب است که روزنامه های اصلاح طلب ها برخلاف جهت آب حرکت می کنند؛ انگار از همه چیز عقبند!
  • کاظم غفاری IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    4 0
    این را از قبل هم می دانستیم که جانسون را می خواهید خوبه ماجرا نشان بدید! بگید انگلیسی ها آمدند و این بار نتایج و دستاوردهای زیادی را رقم زدیم! اصلاً هم خبری از مماشات در آزادی جاسوس ها نبوده!
  • حسین2 IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    3 0
    روحانی معلوم نیست می خواد طرف اصلاح طلب ها باشه... دم اصول گراها را ببینه و یا از برنامه های خودش دفاع کنه... که به هیچ کدام هم نرسیده!‌عاجز در دفاع از برنامه ها!‌ چون دچار اشتباه محاسباتی و آماری در دولت هستند و هرکس از وزرا و مدیران آمار خودش را ارائه می دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس