سوخو 30

مصری ها با مبلغ ۲ میلیارد دلار توانستند ۵۰ فروند جنگنده میگ ۲۹ ام ۲ خریداری کنند و ویتنامی ها با این پول ۶ زیردریایی دارای موشک های کروز کلاب با زیرساخت های لازم را خریداری کرده اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در یکی از جدیدترین توضیحات خود با اشاره به اهمیت مسئله معوقات بانکی، به پرونده بدهکاران بانک سرمایه اشاره کرد و گفت که "در این پرونده که نماد فساد اقتصادی است، پیگیری‌های زیادی انجام شده و بانک سرمایه در آبان ماه سال ۱۳۹۵ فهرست۳۱ نفره از بدهکاران خود را به دادستانی تهران اعلام نمود که در حال حاضر ۱۰ نفر از افراد مرتبط با بدهکاران این بانک در بازداشت به سر می‌برند که مجموع بدهی سی و یک نفر، ۸ هزار میلیارد تومان است".

با توجه به اینکه برخی اقشار جامعه علاقمند هستند معادل هر نوع هزینه داخلی و خارجی را به دلار محاسبه و درباره مصارف آن مبلغ، فرضیه مطرح کنند، شاید اکنون نیز برای بسیاری از مردم جالب باشد که بدانند این بدهکاری دانه درشت ها به بانک متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان، به صورت دلاری معادل چه مقدار است و البته شاید جالب باشد بدانند که برای مثال در بخش دفاعی و خریدهای نظامی با این پول چه می توان کرد؟ در بحث ارزش دلاری این رقم باید گفت با محاسبه هر دلار به میزان ۴ هزار تومان، به عدد تقریبی ۲ میلیارد دلار می رسیم. در عین حال باید توجه داشت که بخش قابل توجهی از این معوقات، مربوط به سالهایی است که رقم دلار در کشورمان، نیمی از ارزش فعلی آن بود. اما در بخش نظامی چه کارهایی می توان به این پول کرد؟

روسیه؛ از زیردریایی های ویتنامی تا میگ های مصری

در ابتدا باید گفت که در چند سال اخیر همیشه بحث خریدهای نظامی ایران خصوصا از روسیه و تا حدی چین نیز مطرح بوده و مسئولین نیز در این باره صحبت هایی را مطرح کرده اند. ماجرای خرید تانک های تی ۹۰ و جنگنده های سوخو ۳۰ از جمله شناخته شده ترین این بحث ها در سالهای اخیر بین دو طرف بوده است. در عین حال کشور روسیه و همچنین چینی ها نیز در سالهای اخیر در بازار سلاح شدیدا فعال بوده و قراردادهای زیادی را به امضاء رساندند که اعداد و ارقام مربوط به آنها بسیار جالب است.

زیردریایی کیلوی روسی از جمله محصولات موفق این کشور در بازار صادرات محصوب می شود که کشور ما نیز از جمله دارندگان ۳ فروند از مدل های اولیه این زیردریایی به حساب می آید. کشور ویتنام در سال ۲۰۰۹ میلادی قراردادی به ارزش ۲ میلیارد دلار برای خرید ۶ فروند مدل جدید زیردریایی کیلو که به اسم پروژه ۶۳۶ شناخته می شود را به همراه ساخت زیرساخت های لازم در این کشور و پشتیبانی، تسلیحات و آموزش خدمه به امضاء رساند که تحویل این شناورها به نیروی دریایی ویتنام در سال ۲۰۱۶ میلادی به پایان رسید. از جمله تسلیحات نصب شده بر روی این زیردریایی ها موشک های کروز کلاب است که در زمره پیشرفته ترین موشک های ضد شناور حال حاضر دنیا محسوب می شوند.

زیردریایی کیلو از جمله پیشرفته ترین شناورهای زیرسطحی دیزل الکتریک محسوب می شود و مشخصا سخت نخواهد بود رسیدن به این تفکر که اضافه شدن چنین توانی به کشورمان، باعث چه تغییر مشخصی از توازن قوا در منطقه خلیج فارس تا اقیانوس هند خواهد شد.

زیردریایی های کیلوی ویتنام

از دیگر مثال های جالب در این زمینه قرارداد خرید جنگنده های میگ ۲۹ ام ۲ توسط مصر است. در سال ۲۰۱۶ میلادی کشور مصر قراردادی به ارزش ۲ میلیارد دلار را با روسیه به منظور خرید ۵۰ فروند جنگنده میگ ۲۹ ام ۲ با این کشور به امضاء رساند که اخیرا تحویل این جنگنده ها به مصر نیز آغاز شده است. جنگنده ای چند منظوره با رادار پیشرفته از سری ژوک، سامانه شناسایی فروسرخ، توان حمل انواع تسلیحات هوا به هوا و هوا به سطح در اندازه ۵ و نیم تن توان انجام ماموریت های گسترده از رزم هوا به هوا تا سرکوب پدافند هوایی ، حملات ضد کشتی و حمله بر علیه اهداف زمینی را دارد.

کشور از جمله کاربران مدل اولیه میگ ۲۹ است و با کلیت این جنگنده و نحوه استفاده از آن آشنایی دارد. مشخصا اضافه شدن این تعداد از هواپیما نیز می تواند نقش بسیار مهمی در توان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. هواپیمای سوخو ۳۵ در حال حاضر پیشرفته ترین شکاری عملیاتی روسها به شمار می آید. کشور اندونزی ۱۱ فروند از این جنگنده را به بهای ۱.۵ میلیارد دلار خریده است و البته به جای پرداخت پول محصولات کشاورزی به روسیه تحویل خواهد داد. پیش از این نیز این کشور اقدام به خرید جنگنده سوخو ۳۰ و ۲۷ کرده بود که جمعا ۱۶ فروند هستند.

الجزایر از دیگر مشتریان قدیمی تسلیحات روسی است که در سالهای اخیر خصوصا خریدهای سنگینی را از این کشور انجام داده است. به دو مورد از خریدهای این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی از روسیه توجه کنید. این کشور در یک قرارداد به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار ۱۴ فروند جنگنده چند منظوره SU-۳۰MKA را خریداری کرده است و در قرارداد دیگری نیز به ارزش ۱ میلیارد دلار، ۲۰۰ دستگاه تانک تی ۹۰ را در کشور خود اسمبل می کند.

به زبان ساده اگر قرار بود این ۲ میلیارد دلار خرج ارتقاء توان دفاعی و امنیتی کشورمان شود، می توان از روسیه ۲۸ فروند جنگنده سوخو ۳۰ با نیمی از این پول خرید و با نیم دیگر تاسیسات تانک را در کشور راه اندازی کرده و ایجاد اشتغال کرد. البته فراموش نکنیم که در این میان کشور ما دارای تاسیسات اسمبل تانک روسی نیز هست و به احتمال فراوان ایران می تواند با مبلغ ۱ میلیارد دلار حجم بسیار بیشتری از تانک را از روسیه به صورت قطعات جدا تهیه کرده و در داخل کشور سر هم کند.

سوخو ۳۰ الجزایر

در بخش پدافند هوایی نیز به اعداد و ارقام جالبی می رسیم. سامانه اس ۴۰۰ روسیه در حال حاضر پیشرفته ترین سامانه دفاع هوایی برد بلند این کشور محسوب می شود. هندی ها برای خرید ۵ گردان از این سامانه اس ۴۰۰ از روسیه قراردادی به ارزش ۵ میلیارد دلار امضاء کردند که می توان آن را به حدود هر گردانی ۱ میلیارد دلار ترجمه کرد. با ۲ میلیارد دلار می توان ۲ گردان (حداقل ۸ آتش بار) از این سامانه را تهیه کرد که نقش بسیار مهمی می تواند در افزایش توان دفاع هوایی کشور داشته باشد.

سامانه پانتسیر اس ۱ روسیه که اخیرا در سوریه عملکرد درخشانی داشته است نیز از جمله اقلامی است که واقعا می توان با قیمت مناسبی تهیه کرد. هر سامانه پانتسیر در حدود ۱۵ میلیون دلار قیمت دارد. این سیستم در سوریه موفق شده است از راکت های گراد و خمپاره های ارتقاء یافته تروریستها تا پهپادهای ترکیه ای ، اسراییلی و آمریکایی را سرنگون کند. تحرک بالا ، زمان واکنش بسیار پایین و مقاومت بالا در برابر جنگ الکترونیک دشمن از جمله خاصیت های مناسب این سامانه دفاع هوایی محسوب می شود.

چین؛ از فروش زیردریایی تا تولید مشترک جنگنده

کشور چین نیز در این سالهای اخیر در بخش فروش تسلیحات فعال ظاهر شده است. این کشور اخیرا قراردادی را با کشور تایلند برای فروش زیردریایی به امضاء رسانده است. زیردریایی های تایپ ۰۳۹ که در چند مدل در ارتش چین توسعه پیدا کردند به کشور تایلند نیز صادر خواهند شد. تایلندی ها قراردادی را برای خرید ۳ فروند از این شناورها به ارزش ۳۹۰ میلیون دلار برای هر زیردریایی به امضاء رساندند.

پاکستانی ها نیز از دیگر مشتریان این زیردریایی هستند. آنها ۸ فروند از این زیردریایی را به قیمت کلی ۵ میلیارد دلار خریداری کردند که البته ۴ فروند از این زیردریایی ها نیز بر اساس همین قرارداد ۵ میلیاردی در داخل پاکستان ساخته می شود.

البته پاکستانی ها همکاری های مهم زیاد دیگری را نیز با چینی ها داشتند. در دهه ۱۹۹۰ میلادی این دو کشور با هم برای توسعه جنگنده FC-۱ چینی به توافق رسیدند که در پاکستان به اسم JF-۱۷ شناخته می شود. پاکستانی ها با پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار در آن دوران وارد برنامه ساخت این جنگنده شدند و با وارد کردن تاسیسات مربوط به مونتاژ این هواپیما در داخل پاکستان موفق شدند دانش بخش هواپیماسازی را نیز در کشور خود گسترش بدهند.

جنگنده جی اف ۱۷ پاکستانی

امروز جنگنده های جی اف ۱۷ با قیمتی بین ۲۵ تا ۳۵ میلیون دلار تبدیل به انتخابی مناسب برای کشورهایی با تهدید کمتر یا دارای نیازی به جنگنده ای در نقش مکمل شده است و در کنار ارز آوری و اشتغال زایی، دانش هوانوردی در پاکستان را نیز بهبود بخشیده است.

البته این نکته نیز باید مد نظر قرار بگیرد که قطعا در بحث خرید سامانه های پیشرفته نظامی، موضوعات بین المللی و سیاسی نیز به اندازه در اختیار داشتن منابع مالی اهمیت دارد، اما در عین حال توجه و بررسی این موضوع که فقط با معوقات کلان و دانه درشت یک بانک درجه دوم در کشور، چه کارهای بزرگ و موثری در ارتقاء توان دفاعی و در عین حال، افزایش امنیت پایدار انجام داد؛ چه برسد به آنکه این معوقات اعلام شده، با بدهی های کلان برخی افراد و شرکت ها به بانک های بزرگتر کشور جمع و سپس محاسبه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    روسیه هم بهتون فروخت ....
    • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      40 5
      نیاز به امکانات دفاعی بیشتر داریم باید این را مسئولان ما بیشتر درنظر بگیرند و این قشر تلاشگر را بیشتر مورد حمایت قرار دهند
    • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      بهتون ! حضرتعالی مال کدوم کشوری که خودتو از ما نمیدونی !
    • IQ ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      46 35
      با پول فرهنگی مظلوم میخاید اسلحه بخرید خوب بگو جه تعدادمدرسه میشه ساخت. چ تعداد یتیم میشه اموزش مجانی داد .چه تعداد باز نشسته به حقشون تو این سیستم فاسد میرسن
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      33 13
      منظور معادل سازی بود نه صرفا خرید از فلان کشور
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      19 5
      میگند درد ما عوارض خروج از کشور و گرونی و چیزهای دیگه نیست ولی واقعیت اینه که دقیقا مشکلشون همونه پس چرا تا الان صداشون درنیامد . اینهمه قشرهای ضعیف جامعه مشکل دارند صدای یکیشون در نیومد ولی حالا ... چی بگم مردم ما مردم باشعوریند وبهترین قاضی .
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      8 2
      جنابعالی حتما ازدوتابعیتیهای بظاهر مسلمانی
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    65 3
    مرگ بر بانک
    • صادق IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      33 1
      باید مشخص بشه این افراد چرا اینقدر راحت تونستن وام بگیرن؟ با چه کسانی در ارتباط بودن؟
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    50 84
    تانک کرار ساختن دیگه . T-90 دیگه چرا بخریم مشرق ؟! عاشقیا
    • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      31 6
      مشرق جان انقدر فکر خرید نباش؛خرید کم سود است فکر ساختن باشد
    • IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      8 7
      تانک را هم در کنار تکنولوژی دفاعی تان درنظر بگیرید
    • mohammad fvm IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
      5 6
      شما وقتی نظر بدی قبلش یکم مطالعه داشته باش کرار یه ارتقا باسه تی ۷۲های اس داخلیه تانک جدید نیست یعنی ما عملا تانک جدیدی دریافت نکردیم اوکی؟
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    22 84
    هنوز پول نیومده همه براش کیسه دوختن :) یکی میگه سلاح یکی میگه کانکس یکی میگه یارانه !
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      68 4
      خیلی جالبه ها... :/ اصل ماجرا یعنی گندگی این معوقات رو چه راحت کنار میذارید! و فرعیجات میپردازید!!!!! :|
  • حسن IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    47 9
    البته از یک دیدگاه دیگر باید پرسید این چه شریک استراتژیکی است که ما داریم که پیشرفته ترین اسلحه ها را به همه می فروشد اما از تحویل اسلحه های دفاعی هم به ایران خودداری می کند.
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      24 9
      مینویسم هرچند بعیده مشرق جرات انتشار پیدا کنه . رابطه ایران و روسیه همزیستی نیست بلکه انگل و میزبانه
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    33 5
    ای بابا.هزار برابر همین بدهی سالیانه داره خورده میشه همین بدهی هم پرداخت شه باز هم میره تو جیب چند نفر دیگه.مشکل این چیزا نیست مشکل جای دیگس حالا بماند که سوخو30 رو حتی نمیدن بو کنید
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      17 19
      انها تجهیزات میدادندولی نوکران وجاسوسان داخلی غرب دربرجام دست مارا از پشت بسته اند تعهددادند که8سال تحریم تجهیزاتی نظامی باشیم
    • علی IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      6 17
      نوکران و جاسوسان داخلی خیلی وقت پیش گفته بودن که تحریم کاغذ پارست و تحریم هارو بسته بودن به کمرملت
  • مهر IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    10 3
    پول بدهکاران در داخل کشور بالاخره قابل وصول است انشا الله !! پول چند میلیارد دلاری بابک جون که خارج از ایران هزینه شده وصول شود، هم به کار بودجه می آید و هم چند سلاح می شود !!!!!
  • US ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    57 0
    تازه بانک سرمایه تنها یک قلمش هست. کلا اختلاس شده یه اپیدمی.
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      26 0
      بی حیایی مسئولین رو هم بهش اضافه کن
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    40 13
    حتما این هم تقصیر آمریکاست .
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    18 7
    10 برابرشم بدیم بمون نمیدن
  • میانه رو IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    28 30
    الآن میگ29 هایی که خریدیم به جز خاک خوردن در شیلترهای نیروی هوایی چه خروجی ای "مفیدی" داره؟ آیا ایران هم باید بین این جنگ زرگری امریکا و روسیه در خاورمیانه و دوشیدن کشورهای این منطقه با خریدهای ده‌ها میلیارد دلاری ناشی از تهدیدهای خود ساخته خودشون با بالا پایین کردن بالانس توازن قوای منطقه بعد از خلع سلاح غیر متعارف این کشورها بخشی از زمین بازی تقسیم شده روسیه و امریکا و ناتو برای پر کردن خزانه های روس و امریکا و چین و اروپا بشه!؟ مهمترین مشکل کشور تولید شغل در کشور و جنگ جهانی بیکاری در ایران هست اگر قراره سلاحی هم در کشور ساخته بشه صرفا باید اولویت اون تولید شغل در ایران باشه
    • حجت IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      10 3
      محض اطلاع میگ ها می پرند
    • میانه رو IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      24 9
      اف14 ها هم می پرن! که چی؟ سوال من این هست که در زمان صلح چه خروجی ای دارن؟ خوب مشخصه تا زمانی که ایران یه قدرت موشکی باشه با توان هسته ای بلقوه ای که داریم کشوری ریسک حمله مسقتیم به ایران رو نخواهد کرد مشکل اصلی نظامی ما اقتصاد نظامی ایران هست باید بررسی بشه هدف باید تولید شغل در بخش نظامی باشه شما مقایسه کنید کارتل های نظامی در خود امریکا و جدیدا حتی چین و ترکیه رو چه سود اقتصادی و تولید شغلی دارن جنگ ما با غرب جنگ جهانی اقتصاد شده سلاح باید هدف اصلیش تولید شغل باشه..نه صرفا خرید و انبار کردن و خاک خوردن و دیگر هیچ..اصولا حضور ایران در امنیت منطقه و جهان هم باید با هدف دیپلماسی نظامی اقتصاد محور باشه نه صرفا امنیتی و نظامی
    • mohammad fvm IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
      15 1
      چهار تا مثل شما قرار داد های زمان شاه رو لغو کردن و میخواستن تامکت هارم بدن بره شما مشکلت میدونی چیه نمیدونی اگه اون چیفتن ها اف ۱۴ ها اف ۴ واف ۵ ها اگر نمیبود توجنگ چه بلایی سرما میومد با دست خالی نمیشه تو خاورمیانه دووم آورد
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
      21 1
      اگر قدرت نداشته باشی که صلحی وجود نداره . فکر میکنی دیگران چرا به ما حمله نمیکنن ؟؟؟ دلشون میسوزه ؟؟؟ قدرت بازدارندگی ما اونها رو ترسونده
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    38 65
    جمهوری اسلامی داره رکوردهاش رو جابجا میکنه 3000، 8000 خدا میدونهدرست کردن
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    32 6
    ترکیه هم در توسعه صنایع زرهی و دریایی به شدت پیشرفت کرده آمار صادرات ترکیه در صنایع نظامی به عدد 2 میلیارد دلار رسیده و تولید صد هزار شغل برای مردم ترکیه!..
  • مهدی IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    73 1
    افسردگی گرفتم فقط یه چیز میتونم بگم خدا لعنت کنه اونایی که ایران رو به نابودی کشوندن
  • US ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    40 1
    بانک سرمایه، یکیش هست. حساب کردم با کل اختلاسهای این چند سال میشد ارتش آمریکا را خرید.
  • سرباز US ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    48 4
    تا اعدامی در کار نباشه همین آش است و همین کاسه حال هی بگو فلان نمیشد بهمن نمیشد میتونسیتیم فلام کنیم و بهمن کنیم
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
      2 27
      ایران از ترس نهادهای بین المللی ، معتاد را بیمار کرد و قاچاقچیان مواد مخدر هم آسیب اجتماعی و اعدام شان نمی کنه.
  • احسان IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    29 4
    حالا پولش هم داشتيم كسي بهمون ي فشنگ هم نميده!!!
  • US ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    20 1
    عكس رو كه ديدم گفتم ايران سوخو ٣٠ خريد
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۱
    10 19
    اهن پاره برای چیه
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    25 15
    آواکس رو چرا محاسبه نکردید؟؟؟ آواکس از اوجب واجبات است... علیکم بالآواکس... در حال حاضر برای تامین چتر امنیتی بر سر کشور نیاز به آواکس داریم. والسلام
    • AU ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      17 8
      تو رو جون هرکی دوست دارید یه آدامس بخاطر این رفیقمون بخرید همیشه داره میگه ... از بیست سال پیش همش داره کامنت میزاره آدامس بخرید ...
    • حجت IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      3 1
      آدااااااااااااامس؟ نه، آدامس؟ آدامس خخخخ هک آدامس می گه آدامس هک آداااااااااااااامس؟ هک
    • mohammad fvm IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
      15 0
      آواکس وجنگنده وسامانه های پدافندی برای دفاع سه وجه اصلین که هرکدوم نباشه یه کشور تو دفاع از حریم هواییش به مشکل میخوره
  • US ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    62 0
    من از گزارش شما عایدم شد که باید اختلاس‌گرها را اعدام کرد که به منافع ملی هم جنایت و هم خیانت کرده اند
  • ناشناس IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    14 3
    با جریمه 18 میلیارد دلاری کرسنت هم میتوان 200 دکل نفتی خرید.
  • IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    11 1
    از گوشه و کنار دنیا هر روز چه خبرهایی میرسه که تمام کشورها دارن پیشرفته ترین تجهیزات نظامی برای دفاع خریداری میکنند، ایران اهمیت می دهد و این حمایت باید در عرصه دفاعی کشورمان بیشتر شود. تا این نبوغ ساخت تجهیزات نظامی با در اختیار قرار دادن بودجه و امکانات و پشتیبانی‌ها به منصه ظهور برسد
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    23 1
    تنها چیزی که برای سلامت مملکت مفید است و بقای نظام رو فولادی میکند این است که خیانتکاران و کسانی که در هر لباس و هر پوششی دارن از طریق فساد مالی زمینخواری احتکار باندبازی قاچاق نابودی جنگل و زیانهای اینچنینی هستند که مملکت را از درون متلاشی میکند و اینگونه مردم را سرد و بدبین میکنن باید سریع اعدام و با شدت برخورد بشه و این تنهاراه پایدار وخرسندی مردم
  • US ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    10 1
    کار از کار گذشته / چی میگی. پولی هم درکار نیست
  • US ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    1 3
    افرین بر همشون و همتون و هممون
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    18 0
    از کی تا حالا اسم اختلاس شده معوقه؟ شریک دزدید مگه که اینطوری تیتر میزنید؟
  • NL ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    16 0
    باغ وحشه
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    24 0
    این بود سیستم بانکداری. از جیب فقرا میریزن تو جیب ثروتمندان.
  • TR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    27 5
    چقدر سلاح بايد خريد فقط به فكر نظامي يك مقدار هم به فكر اقتصاد باشيد گراني و بيكاري كشور رو داره نابود ميكنه كاش ميگفتيد با اين پول ميشه چند تا از اين كارخانه هاي خوابيده ورشكسته را ميشه احيا كرد و چند تا شغل ايجاد ميكرد
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      2 5
      بچه جان با پول اقتصاد آباد نمیشه اون کارخانه ها به خاطر بایکوت خرید کالای ایرانی ورزشکست شده همه دارن کالاهای خارجی می خرن دولت هم با نفت در برابر کالا دخل تولید رو به صورت کامل داره میاره تا آخرین کارخانه
  • GB ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    12 54
    حالا چرا سوخو روس چرااف 16امریکا نباشد
  • AE ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    6 3
    فقط اعدام واسلام
  • 108 IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    27 0
    آنچه عایدم شد افسردگی بود. تمام
  • آوا IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    17 7
    مشرق شوروی خدا بیامرز با اون اقتصادش توی مسابقه تسلیحاتی کم آورد فروپاشید اینقدر پول خرج ارتش و کلاهک های هسته ایی شون کردند که در نهایت اقتصادشون از هم وا رفت کشورشون تجزیه شد اونوقت شما اینجا نشستی حساب کردی باپولای اختلاس شده که هزار اولویت مهم تر توی خرجش هست چقدر اسلحه میشه خرید؟
  • آریو سوئد SE ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    13 13
    از ایندیرا گاندی پرسیدند با وجود ۴۰۰ میلیون فقیر در هند چرا این همه هزینه نظام دارید. گفت اگر ما نتوانیم از خود دفاع کنیم هم مملکت از بین میرود و هم ۴۰۰ میلیون کشته میدهیم و هم پیش چشم تاریخ سرافکنده.
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
      10 8
      طرف تو سفارت در سوئد نشسته و بعد از آروغ ناهارش برای ایرانی ها افاضه می کنه
  • AU ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    35 6
    ناوگان هوایی ما به سوخو ۳۵ نیاز مبرم دارد.
  • حسن IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    10 1
    ما تحریم تسلیحاتی هستیم توسط سازمان ملل این چیزا رو نمیفروشن به ما بیخودی شانتاژ نکنید
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      7 4
      البته به لطف برخی اصلاح طلبان در داخل که تازه دنبال تمدید تحریم های تسلیحاتی و موشکی به اسم مقابله با تنش زایی هستن!!
  • ناشناس US ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    6 13
    نیازی به این آهن پاره ها نداریم الان حرف اول قدرت موشکی میزنه حالا یا تدافعی یا تهاجمی
    • mohammad fvm IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
      5 3
      نظر شما رو کا خوندم تازه فهمیدم چرا به ایران میگن جهان سوم
    • mohammad fvm IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
      7 1
      میگن بعد جنگ اف ۱۴ ها وووو چه کاری کردن برامون خب شما خودت جواب خودت رو دادی تو جنگ چه کاری باسمون کردن تو میدونی هر کدوم از اون جنگنده ها وتانک ها از چقدر خسارت مالی وجای پیشگیری کردن غیر از جنبه ی بازدارندگی شما کارییشون رو توجنگ ندیدی شمااصن میدونی جنگنده های عراقی اگر همین اف ۱۴ ها وترس از اطنا نبود چه بلاییی سر شهر های ما وزیرساخت ها ومردممون میاوردن تو هر پراز سه چهار تن بمب رو سر یه شهر ریختن میدونی سرانجامش چی میشه شما اصن وقتی یه حرفی میخوای بزنی فکرم میکنی ؟
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    14 39
    نظامی گری محکوم به شکست هست
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      6 21
      به جای منفی دادن جواب بدید هیچ جوابی ندارید که بدید اف14 ها سوخوها میگ ها بعد از جنگ تا الان جز خاک خوردن در شیلترها چه خروجی داشتن؟ حتی یک نفر تولید شغل داشتن؟؟؟؟؟؟ باز یه سلاحی که می سازیم دو نفر میرن سر کار تشکیل خانواده میدن اینها چی؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
      15 1
      با داشتن قدرت نظامی میتونی از امنیتت دفاع کنی و سرمایه گذار جذب کنی . الان آمریکا بخاطر قدرت نظامیشه که قدرت اقتصادیش رو حفظ کرده وگرنه اعراب و کشورهای دیگه بهش باج نمیدادن
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    0 2
    در این شرایط ما بزرگ مردانی چون نواب صفوی ها را میخواهیم...
  • SE ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    14 1
    خرید سلاح به چند شاخص بستگی دارد که باید به آنها فکر کرد. ۱. ضمیر تهدید: در حل حاضر ایران در شرایط تهدید بسر میبرد پس توان دفاعی بسیار مهم هست. ۲. شرایط سامانهای دفاعی: در حل حاضر بجز موشکی تمامی سامانهای هوایی‌، دریایی‌ و زمینی‌ در شرایط مطلوب از نظر کمیت و کیفیت نیستند و از این لحاظ باید سریعا تقویت بشن. ۳. سبک تقویت بنیهٔ دفاعی: الف: خرید این روش برای خرید فناوری در کوتاهترین مدت استفاده میشود. مثلا در مورد ایران این یعنی‌ خاری جنگنده نسل ۵ یا ۴++ ب: تولید مشترک این روش برای رسیدن به هم کمیت و هم کیفیت هست مثلا اگر ایران بتواند در تولید هواپیمای سوخو-۳۰ اس‌ م یا میگ-۳۵ با روس‌ها شریک بشود و یا برای تولید جنگنده نسل ۵ با چینی‌‌ها همکاری کند. پ: تولید خودی این روش برای تولید انبوه و فناوری پایینتر مورد استفاده قرار میگیره مثل جنگنده صاعقه، که البته در دراز مدت میتواند مورد ارتقاع قرار بگیرد و در هر نسل تولید شده پیشرفت نشان دهد. در مورد نیروی هوایی‌ در حل حاضر دست کم به ۳۶ فروند (۳ گردان) سوخو-۳۵ احتیاج دارد که در تهران، اصفهان و شیراز مستقر بشود. همچنین به دست کم به ۴۸ فروند (۴ گردان) سوخو-۳۰ اس‌ م احتیاج هست برای تبریز، بوشهر، بندر عباس و چاه بهار. همچنین به دست کم ۶۰ (۵ گردان) فروند میگ-۳۵ احتیاج هست برای بقیه پایگاه ها. این تزریق یکباره شدیدا مورد نیاز هست تا بدن نیروی هوایی‌ به صورت جون بگیرد. بجز این تولید انبوه مدلهای ارتقا یافته صاعقه، قاهر و آموزشی باید در برنامه باشد. بی‌ شک داشتن ۱ تا ۲ فروند اوکس سنگین و ۴ تا ۸ فروند اوکس سبک (mini awacs) باید در برنامه باشد که یا باید خریده شود و یا باید بطور مشترک تولید شود. فقط در چنین شرایطی نیروی هوایی‌ دوباره احیا خواهد شد و قابلیت بازدهی دفع تهدید پیشگیرانه خواهد داشت.
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
    57 1
    سوخو 30 فقط هدر دادن پوله و الان خاصیتی نداره و قدرت مقابله با جنگنده های امروزی رو نداره
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      48 4
      الان فقط سوخو 35 بدرد میخوره
  • NL ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    7 1
    مقاله عالی بود احسنت به نگارنده و سایت مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس