پاسپورت ایرانی

دولت در لایحه بودجه، «عوارض خروج از کشور» را افزایش داد؛ دست کم به اندازه یک شب اقامت در یک هتل.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

بغضی که برای «عبور اصلاح‌طلبان از روحانی» شکست!

الیاس حضرتی، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم، مدیر مسئول روزنامه اعتماد و نماینده فعلی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به تازگی در یک توییت نوشت:

«آن طرفی‌ها که هر روز برای خاتمی بحران ایجاد می‌کردند، عده‌ای هم این طرف تحملشان لبریز شده بود و می‌گفتند باید از خاتمی عبور کنیم. خب عبور کردیم نتیجه‌اش چه شد؟ نتیجه‌اش شد احمدی‌نژاد»!

*توییت کنایه‌آمیز حضرتی به ماجرای مهم «عبور اصلاح‌طلبان از روحانی» مربوط است که به تازگی شاهد تصاعد دود از آتشفشان آن هستیم.

مقوله‌ای که از یکسال قبل مورد رصد برخی محافل تحلیلی قرار گرفته بود و آنها کراراً در رسانه‌ها هشدار دادند که چپ‌ها خواب‌های شومی را برای رئیس‌جمهور روحانی دیده‌اند و در صورت رأی‌آوری او، تبدیل به منتقدان شماره یک روحانی خواهند شد.

تحلیل‌ها می‌گفت که اصلاح‌طلبان قصد دارند تمام گذشته مشترک خود با روحانی را پاک کنند و در نظرگاه مردم تبدیل به منتقدانی شوند که از روز اول هم با رئیس‌جمهور نبوده‌اند و هیچ موافقتی هم با کارهای او و از جمله «برجام» نداشته‌اند.

اکنون آن روز رسیده است و اگرچه کسانی از خواص و رسانه‌های کشور هنوز متوجه این ماجرا نشده‌اند اما حقیقت این است که آش قضیه آنقدر شور شده است که الیاس حضرتی نیز مجبور است در یک توییت کنایه آمیز، سران ستاد جریان سیاسی خاص را درباره پروژه عبور از روحانی و طلاق سیاسی از او ملامت کند!

قابل توجه آنکه بهزاد نبوی، از چهره‌های ستادی جریان خاص نیز به تازگی منکر وجود هرگونه ائتلاف و توافقی میان اصلاح‌طلبان و روحانی شد![1]

رخدادی که در کنار آن می‌توان به اعلام رمضان‌زاده مبنی بر اینکه «من منتقد روحانی بوده‌ام»![2] اعلام مرتضی حاجی و دیگران مبنی بر اینکه «مسئولیت عملکرد روحانی با اصلاح‌طلبان نیست»[3] و اشاره‌های اصلاح‌طلبان به بی‌دستاوردی برجام[4] نیز اشاره کرد.

گفتنیست، در کنار توییت کنایه‌آمیز حضرتی درباره پروژه عبور از روحانی، روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز در شماره یکشنبه گذشته خود از تیتر اول «مردم از امید عبور خواهند کرد؟» استفاده کرده است.

تیتری که اگرچه در متن گزارش آن به احتمال گذار مردم از «فراکسیون امید» به دلیل عملکرد آن صحبت شده است اما حذف کلمه فراکسیون از تیتر اصلی، برای تداعی شدن دولت و شخص رئیس‌جمهور روحانی در ذهن مخاطبان صورت گرفته است.

جالب آنکه شرق در روتیتر خود نیز عبارت «ابراز نگرانی اصلاح‌طلبان از معطل ماندن مطالبات» را به کار برده و این در حالیست که نه رئیس‌جمهور روحانی و نه فراکسیون امید نسبت به دوران پیشاانتخابات خود هیچ تغییری نکرده‌اند و مسئله مطالبات فی‌الواقع یک بهانه برای عبور از روحانی است.

لازم به ذکر است که پروژه عبور از روحانی در میان اصلاح‌طلبان، مخالفان دیگری غیر از حضرتی هم دارد.[5] اما به نظر می‌رسد صدای آنها در هژمونی ستاد جریان سیاسی خاص گم شود و جریان چپ صراحتا پا به عرصه عبور از روحانی و فرار از پذیرش مسئولیت عملکرد او بگذارد.

گزاره‌ای که محافل تحلیلی معتقدند دشوار است و تنها در صورت فراموشکاری مردم و تکرار رخدادهای شبیه به صدر اسلام رخ خواهد داد.

***

افزایش 3 برابری عوارض خروج از کشور؛ به اندازه یک شب اقامت در یک هتل

بر اساس لایحه بودجه 97 که روز یکشنبه گذشته توسط رئیس‌جمهور روحانی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد؛ عوارض خروج از کشور، با پیشنهاد دولت از 75 هزار تومان به 220 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش تسنیم، این مبلغ در سفر دوم به خارج از کشور 50 درصد بیشتر می‌شود و برای بار سوم و سفرهای بیشتر نیز این مبلغ به 100 افزایش پیدا می‌کند.[6]

*میزان افزایش عوارض خروج از کشور فی‌الواقع به اندازه یک شب اقامت در یک هتل در ایران و کشورهای اطراف است.

گفتنیست، یکی از شعارهای رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات سال 92، بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی بود...

***

علت ترورهای منافقین به روایت عباس عبدی؛ به دلیل دعوا در زندان شاه بود

جماران گزارش داد: عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب و از چهره‌های امنیتی این جریان در دهه شصت به تازگی طی یک سخنرانی با موضوع بررسی خاستگاه جنبش دانشجویی در ایران گفته است:

«متاسفانه بخش عمده‌ای از کشتارهایی که پس از انقلاب صورت گرفت مربوط به اختلاف‌هایی بود که افراد در زندان‌های پیش از انقلاب با یکدیگر داشتند زیرا معترضان که قصد مقابله با شاه را داشتند در فضای کوچک زندان تبدیل به مخالفان یکدیگر می‌شدند و باهم اختلاف پیدا می‌کردند. زمانی هم که انقلاب شد تمامی دعواهای درون زندان خود را به بیرون کشاندند.»[7]

*ما فرض می‌گیریم که منظور آقای عبدی از «کشتارهای پس از انقلاب» ترورهایی بوده است که با عاملیت سازمان مجاهدین خلق در صدر انقلاب صورت گرفت!

این گزاره هم بر اساس اسناد تاریخی گزاره درستی است که معاریفی از انقلابیون در زندان‌های رژیم ستمشاهی با برخی دیگر از زندانیان، اختلافات گسترده‌ای یافته بودند و حتی مثلا مذهبیون رأی به نجاست مارکسیست‌ها داده بودند و مرحوم هاشمی هم جزو علمایی بوده است که بر این فتوا تأیید داشته است.

اما نکته‌ای که به نظر می‌رسد در صحبت‌های عبدی به طرزی خواسته یا نخواسته سعی شده فرو کاهیده شود؛ تقلیل دادن ترورهای خائنانه مسئولان کشور و حدود 20 هزار نفر از مردم مظلوم ایران توسط منافقین به دعواهای سیاسی پیشاانقلاب بوده است!

آقای عبدی حکما می‌دانسته کثیری از منافقان پراگماتیستی که دست به ترور رهبر انقلاب، شهید مطهری، شهید بهشتی، 72 تن و غیره زدند اساساً در زندان‌های رژیم ستمشاهی نبوده‌اند و سنشان کمتر از میزانی بوده که بتوانند خود را طرف اختلاف با این مسئولین بدانند.

از طرفی اعترافات گروه‌های عملیاتی منافقین نشان می‌دهد که نتیجه‌گیری این افراد برای حذف فیزیکی سران نظام؛ منبعث از التقاط فکری و همسویی خواسته یا ناخواسته آنها با دشمنان خارجی نظام در پساانقلاب بوده است نه به دلیل اختلاف این افراد با انقلابیون در زندان‌های رژیم شاه!

در بحث مردم نیز ناگفته پیداست که عمده شهدای ترور در ایران مردم عادی بوده‌اند که هیچ سمت اجرایی نداشته‌اند. پاسدارانی که در خانه‌های خود سلّاخی شدند، پیشه‌وران و کارگرانی که مورد ترورهای کور قرار گرفتند، مردمی که در بمب‌گزاری‌ها به شهادت رسیدند و شهدای محراب در شهرستان‌ها چه گناهی کرده بودند و یا چه اختلافی با سران منافقین در زندان‌های رژیم شاه داشتند که به خاک و خون کشیده شدند؟!

***

1_mshrgh.ir/790499

2_mshrgh.ir/807156

3_mshrgh.ir/764960

4_mshrgh.ir/792122

5_mshrgh.ir/792842

6_http://tn.ai/1596954

7_https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-808902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    20 4
    به نظر خوانندگان محترم این افراد تهوع آوران اصلاح طلب هستند یا اصلاح طلبان تهوع آور؟!
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
      12 6
      به جای توهین و ناسزا گفتن بهتره فقط انتقاد کنیم . این رو همیشه رهبر معظم انقلاب گوشزد می کنند .
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    12 3
    حضرتی روزی که از مجلس ششم استعفا کرد باید می دانست که در فضای سیاست ایران به یک مهره سوخته تبدیل خواهد شد.
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
      2 4
      برای همینم هست که الان نمایندس مجدد
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
      8 2
      نماینده شدن دوبارش رو شورای نگهبان باید جواب بده!
  • موسوی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    13 1
    از مسئولین امدادرسانی به زلزله زدگان سرپل ذهاب تقاضا داریم که تهدید را تبدیل به فرصت کنند وبا ایجاد شهرکهای دام درکنارروستا به دامداری رونق دهند واشتغال ایجاد کنند .این کارهم مشکل خروج دام از روستا را حل می کند وهم اشتغال وهم مردم را به خود کفائی نزدیک می کند به جای دادن وام نقدی به روستائیان گوسفند واگذار کنید وگوسفندهارا علامت گذاری وبیمه کنید
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    8 1
    بزرگشون نکنید به سایتاشون و کامنتای مردم نگاه کنید خودشون هم نا امیدند چون فهمیدند مردم هم قصد دارند از روحانی و اصلاحات با هم عبور کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس