کد خبر 807261
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵
علائم اختصاری شرکت‌های خودروسازی

شرکت های خودروسازی برای نسخه هایی مختلفی که به بازار عرضه می کنند گاهی در کنار نام مدل، علائم اختصاری نیز به کار می برند که خلاصه شده ی عبارات مختلفی و به نوعی شناسه آن نسخه است.

به گزارش مشرق، بدون شک تا به حال در پشت خودروهای برندهای مختلف خودروسازی حروف درشتی که در کنار هم ردیف شده اند را دیده اید. این حروف یا به عبارتی دیگر علائم اختصاری معمولا از سوی شرکت های خودروسازی برای مدل های خاص، متفاوت و نسخه های جدید از مدل هایشان در نظر گرفته شده است که معرفه‎ آن محصول باشد. از معروف ترین این علائم و عبارات می توان به GTI، Type R، ST و RS اشاره کرد.

۱) عبارات LS، RS و SS که در محصولات شورولت دیده می شود به ترتیب مخفف شده عبارات لوکس اسپورت(Luxury Sport)، اسپرت مسابقه ای(Rally Sport) و سوپر اسپرت (Super sport) است.

۲) عبارت مخفف بسیار مشهور «AMG» به برند مرسدس بنز و شرکت تابعه آن که تولید کننده خودروهای ارتقاء یافته و مجلل است، تعلق دارد. عبارت کامل آن به صورت «Aufrecht Melcher Großaspach» است.

۳) عبارت «GT-R» به برخی محصولات شرکت نیسان تعلق دارد که فوق اسپرت و دارای قابلیت های بیشتری از نسخه استاندارد هستند( Gran Turismo Racer). همین قابلیت در نسخه های شرکت پورشه با عبارت اختصاری « GTS» نمایش داده می شود.

۴)عبارت SRT مخفف عبارت « Street & Racing Technology» و به معنای مجهز به تکنولوژی ریس یا همان مسابقه و رانندگی در کوچه هاست.

۵)حرف N در محصولات هیوندای مخفف کلمه Nürburgring و در واقع معرف پرفورمنس بودن نسخه و داشتن قابلیت مانور در پیست نوربرگرینگ است.

۶) از علائمی که در پشت خودروهای فراری نوشته می شود می توان به T، M و KERS اشاره کرد که به ترتیب بیان کننده‎‎؛ مجهز به توربوشارژر(Turbocharged)، اصلاح شده (Modificato) و مجهز به سیستم ریکاوری انرژی جنبشی (Kinetic Energy Recovery System) است.

۷) شرکت فورد در برخی از مدل های خود از عبارات اختصاری همچون « ST » به معنای مجهز به تکنولوژی های اسپرت(Sport Technologies)، «RS» به معنای خودروی اسپرت مسابقه ای(Rally Sport)، « SVT» برای اطلاق خودروهای پرفورمنس و ارتقاء یافته (Special Vehicle Team) و «SHO » بیانگر عبارت خروجی قدرت سوپر (Super High Output) است.

۸) حروف اختصاری R، VTEC و Si که در محصولات شرکت هوندا به چشم می خورد به ترتیب مخفف عبارات مسابقه ای (Racing)، زمان بندی متغیر سوپاپ و کنترل بالارفتن خودکار آن (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control)


۹) «SV» در خودروهای لامبورگینی مخفف عبارت SuperVeloce و به معنی فوق سریع است.

۱۰) علائم اختصاری فولکس واگن نیز بدین شرح هستند که « GTS» مخفف عبارت Grand Touring Injection، « R» مخفف کلمه Racing (مسابقه ای)، « TDI» مخفف عبارت Turbocharged Direct Injection و به معنی سیستم توربوشارژ با تزریق مستقیم است. « TSI» نیز همان سیستم توربوشارژ با تزریق طبقه ای است.

منبع: خودروکار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس