کد خبر 807245
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۰
ترامپ و تیلرسون

کاخ سفید همین چند روز قبل اعلام کرد دونالد ترامپ قصد ندارد رکس تیلرسون را از سمت وزارت خارجه آمریکا برکنار کند.

به گزارش مشرق، کاخ سفید همین چند روز قبل اعلام کرد دونالد ترامپ قصد ندارد رکس تیلرسون را از سمت وزارت خارجه آمریکا برکنار کند. این موضع‌گیری کاخ سفید پس از آن صورت گرفت که شایعات درباره برکناری قریب‌الوقوع تیلرسون توسط ترامپ تشدید شده بود. 

اختلافات تیلرسون و ترامپ در مسائل سیاست خارجی از همان ماه‌های ابتدایی شروع به کار دولت جدید آمریکا نمودار شد. اختلاف تیلرسون و ترامپ بر سر چگونگی تضعیف ایران، مقابله با کره‌شمالی، موضوع روسیه و همینطور اروپا باعث شده روابط کاخ سفید با وزارت خارجه روابط خوبی نباشد. تیرگی روابط میان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا حتی باعث شد رئیس‌جمهور بودجه این وزارتخانه را بشدت کاهش دهد.

در کنار این موضوع اهانت‌های کلامی ترامپ و تیلرسون به یکدیگر نیز صحنه‌های عجیبی از کینه‌های شخصی در این سطح از ساختار تصمیم‌گیری آمریکا را عیان کرد. از سوی دیگر به دلیل ناهماهنگی‌های تیلرسون و ترامپ، بسیاری از پست‌های کلیدی در وزارت خارجه آمریکا همچنان خالی مانده‌ و این موضوع هر از گاهی باعث ابراز گلایه و دلخوری تیلرسون می‌شود.

حالا چند روز پس از آنکه کاخ سفید گمانه‌زنی‌ها درباره برکناری تیلرسون را رد کرده، منابع خبری در آمریکا می‌گویند کاخ سفید به دنبال ایجاد تغییرات ساختاری در وزارت خارجه آمریکاست. گویا قرار است یکی از افراد معتمد و نزدیک ترامپ به عنوان دستیار تیلرسون در امور ایران منصوب شود.

گفته می‌شود یکی از وظایف این مهره ترامپ، برنامه‌ریزی برای پر کردن پست‌های خالی در وزارت خارجه با افراد و دیپلمات‌های وفادار به ترامپ است تا به مرور وزارت خارجه آمریکا همراهی بیشتری با مواضع ترامپ بویژه در قبال ایران داشته باشد. در همین راستا، یک نشریه آمریکایی گزارش داد: کاخ سفید قصد دارد یک فرد وفادار نزدیک به دونالد ترامپ را در سمت کلیدی دستیار وزیر خارجه در امور ایران و عراق منصوب کند.

به نوشته نشریه فارین‌پالیسی، ۳ مقام وزارت خارجه آمریکا گفتند که دولت ترامپ قصد دارد «اندرو ال‌پیک» افسر پیشین اطلاعات ارتش آمریکا را به عنوان دستیار وزیر خارجه در امور ایران و عراق منصوب کند که موجب خواهد شد یک حامی وفادار به رئیس‌جمهور جایگزین یک دیپلمات حرفه‌ای شود. عضو پیشین ارتش آمریکا هیچ تجربه‌ دیپلماتیک و سابقه‌ای در زمینه کارشناسی در امور ایران یا عراق ندارد اما سال‌ها در اطلاعات ارتش و سنا فعالیت داشته است.

«اندرو ال‌پیک» قرار است جایگزین «کریس بک‌مایر» شود که در حال حاضر دستیار وزیر خارجه در امور ایران است. وی پیش از این معاون هماهنگ‌کننده سیاست‌های تحریمی در وزارت خارجه و سرپرست امور ایران در شورای امنیت ملی در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما بوده است.

به نوشته فارین‌پالیسی، خبر این جایگزینی فردا دوشنبه اعلام می شود.

فارین‌پالیسی در همین راستا نوشته است در طول یک سال گذشته از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ بسیاری از پست‌های وزارت خارجه که نیازمند انتصاب ریاست‌جمهوری هستند خالی مانده‌ است. با آغاز فعالیت اندرو پیک به عنوان دستیار وزیر خارجه، انتظار می‌رود وی از موضع سختگیرانه‌تر در قبال ایران حمایت کند.

به گزارش ایسنا، نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: از زمانی که ترامپ به ریاست‌جمهوری رسیده است مقامات کاخ سفید به‌طور خصوصی نسبت به افرادی که سیاست‌های مربوط به ایران را در وزارت خارجه تدوین و اجرا می‌کنند، ابراز یأس و ناامیدی کرده‌اند. درباره توافق هسته‌ای با ایران نیز برخی مقامات شورای امنیت ملی خواستار موضعی خصمانه در قبال تهران و راه‌هایی برای کنار گذاشتن این توافق هستند .


پست‌هایی که خالی است


همزمان با انتشار خبر انتصاب اندرو ال‌پیک به عنوان دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به برخی از پست‌های کلیدی در وزارت خارجه آمریکا پرداخته و نوشت: با گذشت ۱۱ ماه از شروع به کار دولت ترامپ و ۱۰ ماه پس از آغاز دوران وزارت خارجه رکس تیلرسون، برخی از پست‌های مهم وزارت خارجه آمریکا همچنان خالی است.


به گزارش میزان، سی‌ان‌ان در این‌باره گزارش داده است: در حال حاضر سفارت آمریکا در ده‌ها کشور بویژه متحدان کلیدی آمریکا مانند ژاپن، کره‌جنوبی و عربستان سعودی سفیر تأیید شده از سوی مجلس سنا ندارد. این شبکه خبری در ادامه می‌نویسد: در میان این پست‌های خالی در وزارت خارجه ۳۰ پست وجود دارد که هنوز برای آنها گزینه‌ای اعلام نشده و ۱۱ پست نیز وجود دارد که گزینه‌های انتخاب شده برای آنها در انتظار تأیید هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: علاوه بر این دونالد ترامپ هنوز افرادی را برای برخی از سمت‌های بسیار مهم در نهادهای بین‌المللی انتخاب نکرده و بر بسیاری از امور در دفاتر بین‌المللی و منطقه‌ای تاکنون نظارت نکرده است.

سی‌ان‌ان می‌نویسد: در حالی که تنش دولت ترامپ با کره‌شمالی به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است وی نه‌تنها یک سفیر دائمی در کره‌جنوبی انتخاب نکرده بلکه معاون دبیرکل دائمی برای کنترل تسلیحات و امور امنیتی بین‌المللی و همچنین معاون وزیر خارجه در امور شرق آسیا و اقیانوس آرام را نیز تاکنون مشخص نکرده است.

این شبکه خبری در ادامه افزود: اگرچه مقامات ارشد اجرایی در حال حاضر در این سمت‌ها قرار دارند اما حضور آنها دائمی نبوده و محدودیت‌هایی  دارد؛ بر اساس قانون فدرال این مقامات ارشد تنها ۳۰۰ روز می‌توانند در این سمت‌ها باقی بمانند و این در حالی است که در حال حاضر حدود ۳۲۰ روز از دولت ترامپ می‌گذرد.


همچنان نیکی و مایک


اگرچه تغییر و تحولات در وزارت خارجه آمریکا از آن حکایت دارد که رئیس‌جمهور این کشور به دنبال همراه کردن ساختار تصمیم‌سازی این وزارتخانه با سیاست‌های خارجی خود است اما به اعتقاد کارشناسان گزینه تغییر رکس تیلرسون تنها گزینه واقعی پیش‌روی دونالد ترامپ برای همراه کردن وزارت خارجه با خود است.  نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل که نقش ویژه‌ای در جریان همراه‌سازی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مطالبه آمریکا برای بازرسی از مراکز نظامی ایران داشته است، یکی از گزینه‌هایی است که گفته می‌شود نظر ترامپ برای جانشینی تیلرسون روی او است. هیلی که هندی‌الاصل است نظر مساعد اکثریت حزب جمهوری‌خواه در کنگره را نیز با خود دارد.

حتی برخی گمانه‌ها از احتمال کاندیداتوری او در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا حکایت دارد. از دیگر گزینه‌های مطرح برای جایگزینی تیلرسون، مایک پمپئو رئیس سیا است. پمپئو که از حمایت‌های ویژه‌ای در کنگره برخوردار است اخیرا در جریان استراتژی ترامپ برای عدم تعهد به برجام و متهم کردن ایران به عدم پایبندی به برجام، همراهی چشمگیری با کاخ سفید داشته است.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس