اف 22 و سوخو

سخنگوی وزارت دفاع روسیه می‌گوید یک اف 22 آمریکایی برای جنگنده‌های روسیه در آسمان سوریه مزاحمت ایجاد کرده ولی با رسیدن یک جنگنده پیشرفته سوخو 35، خلبان آمریکایی فرار را بر قرار ترجیح داده است.

به گزارش مشرق، نیروی هوایی روسیه از تکرار ایجاد مانع برای جنگنده‌های این کشور توسط جنگنده‌های آمریکایی در طی عملیات ضدداعش خبر داد.

آنطور که ژنرال «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرده، دو فروند جنگنده سوخو-25 ارتش روسیه در ادامه پاکسازی ساحل غربی فرات از وجود عناصر باقی‌مانده داعش، روز 2 آذر (23 نوامبر) عازم عملیات بمباران بوده‌اند که به ناگاه با حضور و مزاحمت‌های یک فروند جنگنده اف-22 ارتش آمریکا روبرو می‌شوند.

جنگنده آمریکایی با نزدیک شدن به جنگنده‌های آمریکایی، عملاً آنها را مجبور به کاهش شدید و ناگهانی سرعت می‌کند و حتی در چند مورد، با رها کردن گلوله‌های آتشین مخصوص گمراه کردن موشک‌های حرارتی، نبرد هوایی با جنگنده‌های روس را شبیه‌سازی می‌کند.

وزارت دفاع روسیه صراحتاً اعلام کرده که این کار اف-22 آمریکایی، در ادامه تلاش‌های واشنگتن برای جلوگیری از بمباران مواضع داعش توسط روس‌ها بوده است.

این رویارویی در نزدیکی شهر میادین در استان دیرالزور صورت گرفته است؛ همان شهری که از مقرهای اصلی داعش بود و پس از حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مواضع داعش را در آن با موشک هدف قرار داد.

وزارت دفاع آمریکا هم در پاسخ گفته که روس‌ها، قاعده مورد قبول خود برای بمباران نکردن مناطق کاهش درگیری را زیر پا می‌گذارند.

ژنرال کوناشنکوف در پاسخ به این اظهار نظر آمریکایی‌ها گفته: «بیانیه ارتش آمریکا در خصوص تعلق بخشی از آسمان سوریه به آمریکا، گیج‌کننده است. سوریه یک دولت دارای حق حاکمیت و عضو سازمان ملل است و آمریکا مالک هیچ بخشی از آسمان آن نیست.»

سخنگوی وزارت دفاع روسیه، به نحوه پایان یافتن مزاحمت‌های اف-22 آمریکایی هم اشاره کرده و گفته: «پس از ظاهر شدن یک فروند جنگنده چندمنظوره روسی اف-35 که قابلیت مانور بالایی دارد، جنگنده آمریکایی مانور خطرناک خود را متوقف کرد و با عجله راهی حریم هوایی عراق شد.»

روس‌ها در سال 2015 برای جلوگیری از برخورد ناخواسته میان جنگنده‌های خود و پرنده‌های نظامی آمریکا در آسمان سوریه، تفاهم‌نامه‌ای امضاء کردند. البته روسیه همین امسال و در جریان سقوط آخرین دژ داعش در بوکمال، از جلوگیری تعمدی جنگنده‌های داعش از بمباران داعش اظهار نارضایتی شدید کردند.

دو طرف البته مشکلات خود را در دور میز مذاکره ظاهراً حل کردند و قرار شد در یک مسیر 45 کیلومتری از رود فرات، آمریکا و روسیه تنها در یک سوی رود حضور هوایی داشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    1 0
    معلومه که طرفین همه چیز رو بهم نمیگن، حتی اگر تفاهم نامه ی عدم برخورد رو هم داشته باشند!!
  • ایرانی AE ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    48 32
    جهت اطلاع سوخو 35 اصلا در حد اف22 نیست و دلیل رفتن اف 22 عدم درگیری بود .
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      12 6
      بشنو ولی باور نکن
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      10 4
      بله بله شما درست میگی !! پس چرا موقعی که فقط دوتا سوخو 25 با مهمات پشتیبانی نزدیک نیروهای زمینی اونجا بودند اف 22 مانور می داد؟
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      19 3
      جهت اطلاع شما f22 یه پرنده پنهار کاره و از قاعده دید اول و شلیک اول پیروی میکنه ولی در صورتی که در فاصله نزدیک طبق همون اتفاقی که در اسمان سوریه افتاد شرایط پیش بره شاید مجبور بشه در برابر پرنده برتر در سرعت و مانور پذیری شکست رو قبول کنه.
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      10 12
      شما توی خط تولید سوخو 35 کار می کنی یا اف 22 ؟ تکلیف خودتو روشن کن امریکا پرست
    • علیا IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      7 3
      دقیقا هدف اف 22 وقتی یه رقیب درخورد میبینه عدم درگیریه. چون وقتی سوخو25 ها که توان دفاع هوایی از خودشون رو ندارند در میون باشه دلیلی برای ترسیدن ندارند. اما قتی سوخو 35 باشه احتمال درگیری و مغلوب شدنشون هست. حتی اگه احتمال مغلوب شدنش30 درصد باشه. درسته که اف 22 نسبت به سوخو35 دست برتر رو داره اما اگر اف 22 ترس از مغلوب شدن نداشت که میموند. همون طور که ترسی بابت مغلوب شدن در برابر سوخو25 رو نداشته.
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      33 11
      سوخو 35 روسی از فاصله 90 کیلومتری قادر است پنهانکارترین هواپیمای آمریکایی را کشف کند و رادار آن 1200 کیلومتر برد دارد یعنی 4 برابر قویترین رادار آمریکایی برد دارد در جنگ تن به تن هم کمتر از سوخو روسی است و شانسش نصف سوخو است بخاطر موتور تغییر بردار رانش قدرتمند روسی
    • امیر GB ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
      19 9
      باسلام اولا حرف شما صحیح نیست سوخو ۳۵ بر اف ۲۲ امریکا برتری دارد دوم اینکه شبیح سازی نشون داده که سوخو ۳۵ برتر از اف ۲۲ هست . جهت اطلاع
  • سیامک BE ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    26 17
    بر خلاف F-22 که خودش در تمرین ها ثابت کرده، Su-35 و خانوادش کارایی چندانی ندارند و خیلی از کارشناس ها می گن که در عمل اونقدری که تبلیغ می شه روش کارایی نداره
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      17 10
      بر خلاف Su-35 و خانواده اش که خودشون رو در تمرین ها ثابت کرده اند F-22 کارایی چندانی ندارد و خیلی از کارشناس ها می گن که در عمل اونقدری که تبلیغ می شه روش کارایی نداره... داداش جون ، طرف دیده سوخو 35 اومده در رفته ! دیگه تمرین و ... کشک
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    14 14
    از دست این روسای خالی بند
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    20 5
    F22 فقط رادارگریزه وقتی که کشف بشه دیگه su35ازش سر تره تو همه چیز یذره تحقیق کنید بعد حرف بزنید
  • عبدالله IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    33 13
    باشه بابا . اف 22 پشمه . سوخو 35 آشغال خوبه ! برای دوزار پول بیشتر هی دروغ بهم ببافین با امنیت مردم بازی کنید . اگه خدای نکرده جنگ شد همتون درمیرین آمریکا بازم بچه های ما باید برن شهید بشن .
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    32 8
    اف 22 برای جنگ دورا دور ساخته شده و در نبرد نزدیک حتی با میگ 29 هم نمی تواند روبرو شود
  • هادی IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    4 0
    سوخو ۲۵ اصلا راداری برای شناسایی اف ۲۲ ندارد و خلبان رپتور با پرتاب فلر سوخو رو از وجودش مطلع کرده در ضمن رپتور اصلا اجازه ی ورود نداشته که حالا بخواد بمونه و درگیر بشه ! با این سطح سواد نظامی پایینی که دارید حد اقل در نوشتار اندکی دقت کنید تا اف۳۵ را جنگنده ی روسی ننامید ! با تشکر از دوستانی که اربابشون روسیه هست !
  • abbas IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    2 0
    ویکی پدیا: لاکهید مارتین اِف-۲۲ رَپتور (به انگلیسی: Lockheed Martin F-22 Raptor) به معنی پرنده شکاری، جنگنده تاکتیکی نسل پنجمِ تک‌سرنشین، دوموتوره و رادارگریز ساخت شرکت‌های لاکهید و بوئینگ است که برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا توسعه داده شده‌است. جنگنده اف-۲۲، بالاتر از اف-۳۵ و سوخو-۵۷، گران‌ترین، پیشرفته‌ترین و توانمندترین جنگنده ای است که تا به امروز تولید شده است[۵][۶]. با توجه به برنامه جنگنده تاکتیکی پیشرفته نیروی هوایی آمریکا، اف-۲۲ در درجه اول به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شد، اما این جنگنده دارای قابلیت‌های هواگرد تهاجمی، جنگ الکترونیک و شنود الکترونیک نیز هست. ساخت اکثر بخش‌های بدنه، سامانه سلاح‌ها و انجام مونتاژ نهایی بر عهده پیمانکار اصلی پروژه، لاکهید مارتین بود و بوئینگ هم وظیفه ساخت بال‌ها، بدنه پشتی، بخش‌های اویونیک و سامانه آموزشی را بر عهده داشت.
  • abd IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    4 0
    ما هم پراید داریم خارجیها میبیننش از هزار کیلومتری فرار میکنن
  • علیرضا ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    0 0
    اف ۲۲ برای دفاع هوایی از خاک آمریکا ساخته شده اونوقت درسوریه چیکار میکرده. قابلیت اصلی اف ۲۲ رهگیری از راه دور. جالبه اف ۲۲. در خاک سوریه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس