کد خبر 807097
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
درگیری شدید فلسطینیان با سربازان اسرائیلی پس از اعلام جابجایی سفارت فلسطین به قدس

کارشناس امور خاور میانه، با اشاره به حمایت ترامپ از رژیم صهیونیستی در اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت این رژیم گفت: اسراییل دارای یک طرح محرمانه برای بیت المقدس و هدفش تبدیل آن به شهر یهودی است.

به گزارش مشرق، فایق بولوت نویسنده کرد و کارشناس در امور خاور میانه در گفت وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک نظر خود را در مورد تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در خصوص به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل تشریح کرد.

وی گفت: اولا، ترامپ با برداشتن این گام می خواهد حمایت خود را از اسراییل نشان دهد. دوم، اسراییل دارای یک طرح محرمانه و هدفش تبدیل بیت المقدس به شهر یهودی است. ترامپ با گرفتن تصمیم اخیر ثابت کرده که او برای تحقق بخشیدن به این طرح دست به اقدام زده است.

در قطعنامه سال 1974 سازمان ملل متحد صریحا گفته شده که بیت المقدس شهر اعراب، یهودی ها و یا مسیحیان نیست بلکه شهری متعلق به همه ملت ها است و باید به کنترل سازمان ملل یا کمیته ای متشکل از مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در آورده شود. تصمیم ترامپ با قرار سازمان ملل متحد مغایرت دارد.

فایق بولوت در ادامه خاطرنشان کرد، این تصمیم ترامپ تحت تاثیر لابی یهودی آمریکا پذیرفته شده که در کاخ سفید و در میان مقام های این کشور به شدت فعالیت می کند. ترامپ پس از این اقدام می خواهد بیت المقدس را تصرف کند.

وی افزود: از سوی دیگر اسراییل داعا می کند که معبد سلیمان زیر مسجد الاقصی قرار دارد و در تونل های کنده شده در زیر مسجد تحقیقات انجام می دهد. اگر در نتیجه این کارها معبد سلیمان کشف شود این محل جای زیارت یهودی ها اعلام خواهد شد. اقدام ترامپ با این طرح مرتبط است.

بلوت در پایان گفت: هرطوری شده ما علیه تصمیم ترامپ و اسراییل به اعتراض خواهیم پرداخت. تصمیم آنها اشتباه است و اجرای آن باید به حال تعلیق در آورده شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز چهارنشبه (15 آذر ماه /ششم دسامبر) طی سخنانی در کاخ سفید، بیت المقدس (اورشلیم) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و به وزارت امور خارجه آمریکا دستور داد که مقدمات انتقال سفارت این کشور را از تل آویو به بیت المقدس مهیا سازد.

این اقدام برخلاف قعطنامه های سازمان ملل و نظر اکثر کشورهای دنیا از جمله متحدین آمریکا در اروپا و کشورهای عربی و اسلامی است که معتقدند این اقدام آمریکا می تواند چشم انداز حل و فصل مسالمت آمیز مسئله فلسطین و اسرائیل را تحت تاثیر قرار دهد. این تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، موجی از واکنش های منفی را در دنیا به همراه داشته است.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس