ائتلاف بزرگ در آلمان

حزب سوسیال دموکرات آلمان در آستانه شروع مذاکرات با اتحادیه احزاب متحد مسیحی جهت تشکیل دولت آینده، شایستگی مرکل برای تداوم رهبری در آلمان را زیر سوال برده و سیاست های اروپایی حزبش را رد کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از نشریه "دی سایت"، احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات بعد از میانجی گری های رئیس جمهور کشورشان بالاخره تصمیم گرفته اند هفته آینده مذاکرات درباره تشکیل دولت آینده در این کشور موسوم به ائتلاف بزرگ را در پیش گیرند.

بعد از موافقت کنگره حزب سوسیال دموکرات برای انجام مذاکرات باز با احزاب متحد مسیحی برای تشکیل ائتلاف بزرگ در این کشور، حالا سران احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات می خواهند چهارشنبه آینده برای دستیابی به اشتراکاتی در این راستا با هم مذاکره کنند. البته این شروع مذاکرات رسمی نخواهد بود و انتظار می رود که طرف های مذاکره کننده روی یک جدول زمانی برای دیدارهای آینده با هم توافق کنند.

هیات رئیسه حزب سوسیال دموکرات می خواهد در ۱۵ دسامبر در این باره مشورت کند که آیا مذاکرات مقدماتی رسمی برای تشکیل ائتلاف بزرگ با اتحادیه احزاب متحد مسیحی را از اوایل ژانویه آغاز کند.  

 حالا در چنین شرایطی که به نظر می رسد تشکیل ائتلاف بزرگ تنها راه مناسب برون رفت آلمان از بحران سیاسی است  حزب سوسیال دموکرات آلمان درباره شایستگی رهبری آنگلا مرکل ابراز تردید کرده است.

معاون رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان با اشاره به این مسئله آرزوی روی کار آمدن رهبری قدرتمندتر برای آلمان را کرده و در این باره ابراز تردید کرده است که آیا اوضاع با رهبری مرکل همچنان پیش برود.

حزب سوسیال دموکرات روز پنج شنبه در یک کنگره در برلین بعد از بحث های طولانی با اکثریت قریب به اتفاق به انجام مذاکرات باز با اتحادیه احزاب متحد مسیحی رای مثبت داد. با این وجود سه نتیجه هنوز محتمل است شروع مجدد مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف بزرگ، تحمل یک دولت حداقلی و انتخابات مجدد. مارتین شولتز که در این کنگره بار دیگر به عنوان رئیس حزب سوسیال دموکرات انتخاب شد تاکید کرد که هیچ روند خودکار و قابل پیش بینی برای تشکیل مجدد ائتلاف بزرگ وجود ندارد.

حالا این پرسش مطرح است که آیا حزب سوسیال دموکرات که چندی پیش اعلام کرده بود دیگر نمی خواهد در دولت آینده مشارکت کند و می خواهد به اپوزیسیون وارد شود برای مشارکت در دولت آینده به رهبری مرکل رضایت می دهد یا با شرط کناره گیری وی وارد این مذاکرات می شود؟

 بهر حال اتحادیه احزاب متحد مسیحی نیز از این تصمیم حزب سوسیال دموکرات برای شروع کذاکرات باز استقبال کرده و دبیر کل حزب سوسیال مسیحی نیز در این باره گفت: این مذاکرات سختی خواهد بود، اما واضح است که آلمان به یک دولت پایدار نیاز دارد.

مارتین شولتز، رئیس حزب سوسیال دموکرات همچنین یک چشم انداز را برای اتحادیه اروپا ترسیم کرده و تاکید کرد که می خواهد تا سال ۲۰۲۵ اتحادیه اروپا را به یک ایالات متحده اروپا با یک معاهده قانون اساسی مشترک تبدیل کند .وی تاکید کرد افرادی که با این معاهده قانون اساسی مشترک موافقت نکنند باید به صورت خودکار این اتحادیه را ترک کنند. وی سیاست های حزب دموکرات مسیحی در قبال اروپا را رد کرده و گفت: حزب سوسیال دموکرات باید به عنوان یک نیروی سیاسی نشان بدهد که شایستگی این را دارد که زندگی انسان ها را در جهت بهتر تغییر دهد. بسیاری از این اهداف در پارلمان آلمان یا دفتر صدر اعظم قابل تحقق نیست. بنابراین ما باید اروپا را تقویت کنیم.

البته آنگلا مرکل، رئیس حزب دموکرات مسیحی با طرح های حزب سوسیال دموکرات درباره اروپا موافق نیست.

مرکل درخواست شولتز برای تشکیل ایالات متحده اروپا را رد کرده است. وی در این باره اظهار داشته است که یک همکاری بسیار تنگاتنگ تر در سیاست توسعه، آموزش، تحقیق و سیاست دفاعی و خارجی ضرورت دارد. وی با این توضیح طرح حزب سوسیال دموکرات برای تشکیل ایالات متحده اروپا را رد کرد.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف بزرگ در آلمان به موفقیت خواهد انجامید و یا گذر زمان اختلافات بیشتری را بین طرف ها نشان داده و بحران سیاسی در این کشور باز هم به درازا خواهد کشید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس