عمار حکیم

«حکمت ملی» عراق جریانی جوان و تازه نفس اما ریشه دار و با قدمتی ۱۰۳ ساله است و برخی از بزرگان دین و سیاست از رویکرد سید عمار حکیم در این جریان با عنوان «صراط مبارک» یاد کرده اند.

به گزارش مشرق، براساس قانون تشکیل احزاب در عراق هر حزب یا جریانی برای ثبت رسمی فعالیت خود و حضور در انتخابات باید روندی را که پارلمان این کشور به صورت قانون مصوب کرده است، طی کند. جریان «حکمت ملی» نیز با برگزاری کنگره ای با حضور هزار و ۳۰۰ نفر به صورت رسمی و با نظارت دولت عراق در دوم دسامبر هیأت رئیسه جریان را با رای گیری انتخاب کرد و رسما وارد عرصه رقابت برای انتخابات پارلمانی عراق شد.

شرکت کنندگان در این کنگره «سید عمار حکیم» را با اکثریت آرا به عنوان رئیس حزب برگزیدند و در ادامه شیخ حمید معلای ساعدی، لیلا خفانجی، ایمن البلداوی، زهرا الصدر و ثامر الطاعی با رای اکثریت به عنوان هیأت رئیسه جریان انتخاب شدند.

همچنین سید محسن حکیم، عبد الحسین عبطان، حمید معلة الساعدی، رضا جواد تقی، رعد الحیدری، صلاح العرباوی، جواد البزونی، لیلی الخفاجی، احسان الفضلی، عزیز العگیلی، فادی الشمری، محمد جمیل المیاحی، نوفل ابو رغیف، حسن خلاطی، ، بلیغ ابو گلل، حبیب الطرفی، فالح الساری، احمد الفتلاوی، زهراء الصدر، احلام الحسینی، هدی البهادلی، سالم المسلماوی، اجراء التمیمی و هدی جلیل با رای اعضای جریان حکمت ملی به عنوان اعضای دفتر سیاسی انتخاب شدند.

از جمله نکات مورد توجه حضور طیف ها و اقشار مختلف، جوانان و بانوان در کنگره تاسیس جریان حکمت ملی عراق بود، تا جایی که یک سوم از اعضای دفتر سیاسی جریان از میان بانوان انتخاب شدند. 

شیعه، سنی، کرد، مسیحی و... از هر قومی و با هر لباسی در جریان «حکمت ملی» حضور دارند و این جریان تنها نماینده شیعه در عراق نیست بلکه به تمام مذاهب و قومیت ها فرصت حضور در این جریان داده شده است.

در عراق بیش از ۲۰۰ حزب سیاسی وجود دارد که به صورت رسمی مشغول فعالیت هستند و تشکیل حزب در این کشور روند اجرایی سختی دارد، با وجود این سختی ها استقبال از این جریان جدید و ریشه دار در عراق بسیار بیش از تصور موسسان حکمت ملی بود.

جامعه عراق از گذشته از پیچیدگی های خاصی برخوردار بوده است و اکنون با توجه به تحولات منطقه و بحران هایی که این کشور پس از سقوط صدام و در سال های اخیر در درگیری با داعش با آن دست به گریبان بوده، جامعه سیاسی عراق نیازمند تغییر و تحول است.

از طرفی با توجه به آمار جوانان در این کشور و همچنین گسترش امکانات در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی و گسترده شدن ارتباطات، جوانان عراقی سطح انتظاراتشان تغییر کرده و توقعشان از جامعه سیاسی و سیاستمداران عراق بیش از گذشته است.

حال گروه های سیاسی عراق با در نظر گرفتن این تحولات نیازمند رویکردی نوین برای جذب جوانان هستند و سید عمار حکیم این امر را به خوبی درک کرده است. وی پس از جدایی از مجلس اعلای اسلامی عراق نیز یکی از دلایل جدایی خود را اعتقاد به «جوان گرایی» عنوان کرد و امروز ۷۰ درصد از افراد حاضر در جریان حکمت ملی را جوانانی از اقشار مختلف جامعه و نخبگان جوان عراقی تشکیل می دهند. البته این سطح از حضور جوانان با حفظ شان و جایگاه پیشکسوتان این جریان همراه است.

جریان حکمت ملی هرچند جریانی تازه تاسیس است، اما همانطور که سید عمار حکیم نیز در صحبت های خود در روز کنگره تاسیس این جریان بیان کرد دارای قدمتی ۱۰۳ ساله است و تاریخ آغاز این جریان به سال  ۱۹۱۴ و زمانی که سید محسن حکیم در قیام ثورة العشرین در برابر اشغالگری انگلیسی ها در جنگ جهانی اول به پا خواست، بازمیگردد. پس حکمت ملی جریانی عمیق و ریشه دار است که با توجه به تحولات جامعه عراق و تغییر توقعات مردم و جوانان، خود را به روز کرده تا بتواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد.

اهداف و رویکرد این جریان جدید تفاوتی با رویکرد مجلس اعلای اسلامی عراق ندارد و توجه به منافع و مصلحت عراق و حفظ اصول و ارزش های دینی و اسلامی کماکان سرلوحه موسسان حکمت ملی است و همچنین اعضا و روسای این جریان ارتباط خوبی با تمام جریان های سیاسی در عراق داشته و دارند.

آنچه موجب تمایز این جریان از دیگر جریان ها و احزاب سیاسی در کشور عراق شده، توجه به جوانان و به روز بودن است. تا جایی که برخی از بزرگان دین و سیاست از رویکرد جدید سید عمار حکیم با عنوان «صراط مبارک» یاد می کنند.

از اهمیت جوان گرایی برای سید عمار حکیم همان بس که وی از سال ۲۰۱۰ تاکنون سه شنبه هر هفته جلساتی را با جوانان عراقی دارد و ساعاتی از وقت خود را در طول هفته به تربیت سیاسی جوانان اختصاص می دهد و هیچگاه با وجود مشغله های فراوان این جلسات را تعطیل نکرده است.

هر چه به اردیبهشت ماه و زمان انتخابات پارلمانی عراق نزدیک تر می شویم، رقابت میان جریان های مختلف سیاسی برای کسب کرسی های بیشتر در پارلمان این کشور افزایش می یابد. تاکنون سید عمار حکیم با درک واقعیت های جامعه عراق و نیازهای جوانان عراقی بیش از دیگر جریان ها مورد توجه اقشار و طیف های مختلف قرار گرفته است. هرچند که در عرصه سیاست هیچ چیز قابل پیش بینی نیست، اما اگر این روند ادامه یابد، می توان پیش بینی کرد که جریان حکمت ملی عراق با اقبال فراوانی در انتخابات مواجه شود.

بیش از ۵ ماه تا انتخابات پارلمانی عراق باقی مانده و این زمان فرصت مناسبی است تا دیگر جریان ها و احزاب عراقی نیز از ظرفیت های جوانان و جامعه عراق استفاده کرده و با توجه به واقعیت ها برنامه های خود را در راستای بازسازی و نوسازی عراق در دوران پساداعش تدوین کنند.

حال با وجود تحولات و بحران هایی که عراق تاکنون با آنها دست به گریبان بوده است، آنچه در کارزار انتخابات پارلمانی عراق اهمیت دارد حفظ وحدت و یکپارچگی و تصمیم گیری براساس مصلحت عراق است و کسب کرسی های مجلس توسط احزاب و جریان های مختلف سیاسی در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد. بر همین اساس ضرورت دارد تا جریان های سیاسی با رویکردی فراحزبی به دنبال ایجاد وحدت در میان مردم و سیاستمداران باشند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس