کد خبر 805233
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
لوازم آرایشی

بازار داغ مصرف لوازم بهداشتی و آرایشی، باعث شده محصولات تقلبی و قاچاق در پوشش «برند»های معتبر، خریداران بیشتری داشته باشد.

به گزارش مشرق، مشکلات پیش روی واردکنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی که در داخل تولید نمی شوند و یا اینکه نیاز داخلی را تامین نمی کنند، باعث شده تا افراد سودجو از این موقعیت سوءاستفاده کرده و بازار لوازم بهداشتی و آرایشی را تحت سیطره خود در آورند، به گونه ای که در حال حاضر سهم لوازم آرایشی تقلبی و قاچاق در کشور، بیشتر از محصولات استاندارد و برند است و این وضعیت در خصوص لوازم بهداشتی پر مصرف مثل مسواک و خمیردندان نیز، رو به افزایش است.

کیفیت فدای قیمت می شود

دکتر مصطفی اسماعیلی رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، با بیان این مطلب که در مصرف لوازم آرایشی باید بسیار حساس باشیم، اظهار داشت: لوازم آرایشی و بهداشتی در بازار در انواع مختلف وجود دارد و متأسفانه اکثر شهروندان در خرید لوازم آرایشی به دنبال قیمت مناسب هستند نه کیفیت، که این موضوع یکی از اشتباهات در خرید لوازم آرایشی است.

وی با بیان اینکه لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی و بدون مجوز های بهداشتی که در بازار وجود دارد اکثر با قیمت های بسیار پایین به فروش می رسد، گفت: حساسیت پوستی، ریزش شدید مو، صدمات کبدی، آکنه و جوش سرسیاه و ایجاد لکه های پوستی از مهم ترین عوارض استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی است.

۵۰ درصد بازار آرایشی و بهداشتی کشور قاچاق است

در همین حال، دکتر رسول دیناروند رئیس سابق سازمان غذا و دارو، عنوان داشته بود که بیش از ۵۰ درصد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی کشور در اختیار محصولات تقلبی و قاچاق است.

وی با طرح این موضوع که گاهی اوقات علت بروز قاچاق و تقلب ناشی از ضعف دسترسی مردم به کالاهای اصیل و مجاز است و گاهی اوقات ناشی از مسائل مالی و اقتصادی است، گفت: زیان های قاچاق کالاهای سلامت نسبت به سایر کالاها بیشتر است و زیان در این حوزه فقط اقتصادی نیست بلکه آسیب کالاهای قاچاق در این حوزه که عمدتا تقلبی هم هستند به سلامت مردم از زیان های اقتصادی آنها کمتر نیست. متأسفانه شبکه های مویرگی توزیع کالاهای قاچاق در کشور وجود دارد که از طریق کشورهای دیگر به طرق مختلف به کشورمان ارسال می شود که باید با مسئله برخورد شود.

اشد مجازات برای سازندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی تقلبی

دکتر شهریار اسلامی تبار مدیرکل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که اشد مجازات در انتظار سازندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی تقلبی است، گفت: قانون درباره فراورده ها و مواد آرایشی و بهداشتی، رعایت ضوابط یا فرمول ثبت شده را الزام کرده است تا در فراورده های مذکور برای مثال رنگ، اسانس و سایر مواد اضافی غیرمجاز بکار برده نشود که اگر تخطی از ضوابط  موجب بیماری مصرف کننده یا آسیبی گردد که معالجه آن کمتر از یک ماه باشد، مجازات مرتکب شونده آن ۶ ماه تا دو سال حبس تادیبی خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر مدت معالجه ای که در پی آسیب  و بیماری ناشی از تخلف بوجود آمده بیشتر از یک ماه باشد افزود: این مجازات می تواند مشمول یک تا سه سال حبس تادیبی گردد.

اسلامی تبار به مجازات مواد بهداشتی یا آرایشی که موجب نقص زیبایی یا کراهت منظر شود نیز تصریح کرد: مجازات با توجه به میزان نقص یا کراهت یک تا سه سال حبس تادیبی است که اگر این فرآورده ها موجبات نقص یکی از اعضای مصرف کننده شوند نیز بین سه تا ۱۰ سال مجازات حبس آن هم با اعمال شاقه در انتظار فرد خاطی خواهد بود.

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو به تولید کنندگان محصولات زیر پله ای و غیر مجاز بویژه آنهایی که ناآگاهانه و سهوی قدم در این راه گذارده اند، هشدار داد: اگر مواد آرایشی و بهداشتی ساخته شده به دلیل عدم رعایت ضوابط تولید منجر به مرگ مصرف کننده ای شود نباید تردید داشته باشند که اشد مجازات و حتی اعدام سرنوشتی است که برای آنان رقم خواهد خورد.

مضرات استفاده زیاد از لوازم آرایشی

بررسی های میدانی از سطح فروشگاه های بهداشتی و آرایشی، حاکی از این است که استفاده از رژ لب در بین خانم ها افزایش یافته است. این در حالی است که این فرآورده آرایشی مواد مضر زیادی همچون فلزات سمی سنگین سرب، کادمیوم، جیوه و آنتیموان در خود دارد.

وقتی رژ لب برای ساعت های طولانی روی لب باقی می ماند ممکن است به طور ناخواسته و در اثر خوردن یا آشامیدن مواد غذایی، بلعیده شود که نتیجه آن تماس بدن با مواد سمی است. عناصر مذکور به  عنوان مواد اولیه رژ لب ها، موم، روغن، الکل و رنگ است که از آلاینده های معمول زیست محیطی هستند. این مواد مضر در محصولات آرایشی وجود دارد و به مرور زمان در بدن تجمع و باعث بروز مسمومیت می شود.

گرچه سرب جزء سازنده رژ لب نیست اما آن با هدف تثبیت کنندگی رنگ، تولید رنگ قرمز در ترکیباتش استفاده می شود. این در حالی است که متاسفانه قوانین مربوط به محصولات آرایشی حد مجاز معینی از غلظت فلزات سمی را به عنوان ناخالصی در محصولات آرایشی ارائه نداده است.

استفاده بیش از حد این مواد می تواند موجب بروز انواع سرطان ها در اثر تجمع زیاد این فلزات در بدن شود. سرب می تواند از طریق مادر و از راه جفت وارد بدن جنین شود و اثراتی مانند مرگ جنین و زایمان نارس را به همراه بیاورد.

بازار لوازم بهداشتی قاچاق هم داغ شده است

در همین حال، همخوانی نداشتن میزان تولید محصولات بهداشتی همچون خمیر دندان و مسواک در کشور و نیاز به استفاده از این قبیل لوازم بهداشتی در زندگی روزانه مردم، باعث شده تا قاچاق این نوع محصولات بهداشتی نیز افزایش یابد و شاهد مسواک هایی باشیم که به اسم برندهای معتبر خارجی به فروش می رسد. این در حالی است که واردکنندگان لوازم بهداشتی و آرایشی، از موانع پیش رو برای واردات قانونی این قبیل محصولات که در ارتباط مستقیم با سلامت مردم هستند، گلایه دارند.

حمید مقیمی نایب رئیس اول انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، با عنوان این مطلب که محصولات بهداشتی همچون مسواک و خمیردندان در سبد کالای مردم قرار دارد، گفت: با توجه به اینکه تولید این دو قلم محصول بهداشتی در کشور، بسیار کمتر از نیاز مصرفی است، باعث خواهد شد در صورت نبود کالای با کیفیت و مرغوب بهداشتی در بازار، مردم به سراغ کالاهای بی کیفیت بروند.

وی با اشاره به بسته شدن سامانه ثبت سفارش و دپو شدن کالاهای وارداتی در گمرک، اظهارداشت: این وضعیت، هزینه تمام شده این کالاها را افزایش می دهد و باعث دلسردی و عدم اطمینان واردکنندگان رسمی خواهد شد.

به گفته مقیمی، سهم تولید داخل مسواک از بازار مورد نیاز کشور در حدود ۱۰ درصد است و آنچه به عنوان خمیر دندان تخصصی وارد می شود، مشابه داخلی ندارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس