میرزا کوچک خان جنگلی - کراپ‌شده

رئیس کنگره شهدای روحانی کشور، نهضت میرزا کوچک خان جنگلی را قیام ضد استکباری و ضد روسی دانست که در مقابل سلطه بیگانه اتفاق افتاد و عنوان کرد: دشمن نمی تواند ماهیت دینی نهضت میرزا کوچک را از بین ببرد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور، رئیس کنگره شهدای روحانی و طلبه کشور امروز در یادواره روحانی شهید میرزا کوچک خان جنگلی و 150 شهید روحانی و طلبه استان گیلان که در مسجد سلیمانداراب رشت برگزار شد، با بیان اینکه روحانیت در همه عرصه های حضور موثر و بی بدیل داشته است، اظهار کرد: روحانیت همواره موجب ایستادگی ملت در برابر استکبار و استعمار شده است.

وی روحانیت را پایه ثابت نهضت های اسلامی دانست و افزود: مراجع عظام و روحانیون حافظ اسلام و تشیع هستند و نقش آنان در نهضت مشروطه، تحریم تنباکو، ملی شدن صنعت نفت و... سبب جلوگیری از تسلط مستمر طاغوت بر مردم شده است.

وی شهدای بزرگی همچون شهید غفاری، شهید سعیدی، شهید حقانی، شهید قدوسی و شهید بهشتی به تبعیت از حضرت امام و پیشاپیش و دوشادوش مردم هستی خودشان را نثار کردند. شهدای محراب نیز در راه اسلام و انقلاب جانفشانی کردند و عمامه سفیدشان، کفن تنشان شد.

حجت الاسلام ذوالنور ادامه داد: نمی توان قیامی را پیدا کرد با روح و اهداف اسلام، اما روحانیت حضور کمرنگ در آن داشته باشد. دشمن همواره سعی کرده نهضت ها را در مسیر انحراف قرار دهند و آنها را مصادره کند و ماهیت اسلامیشان را بزداید و رنگ و لعاب التقاطی و لیبرالیستی به آنها ببخشد، اما خون شهدای حاضر در آن قیام و نهضت اجازه نداده که مخالفین و معاندین به اهداف شومشان دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه گیلان قهرمان سرزمین رشادت هاست، گفت: نزدیک به یک قرن پیش نهضت جنگل در گیلان اتفاق افتاد. اگرچه امروز دستان ناپاک و قلم های آلوده سعی می کنند بر اسلامیت قیام میرزا کوچک خان جنگلی، این سردار رشید اسلام و روحانیت و ملی و منطقه ای خط بکشند و آن را مخدوش کنند، اما اسلام خواهی میرزا، تعبد او نسبت به شرع و دین مقدس اسلام، تقوا و انصاف میرزا و پافشاریش بر حلال و حرام الهی دشمن را ناکام گذاشته است.

رئیس کنگره شهدای روحانی و طلبه کشور، نهضت میرزا کوچک خان جنگلی را قیام ضد استکباری و ضد روسی دانست که در مقابل سلطه بیگانه اتفاق افتاد و عنوان کرد: دشمن نمی تواند ماهیت دینی نهضت میرزا کوچک را از بین ببرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به شباهت قیام میرزا کوچک خان و فتوای تاریخی میرزای شیرازی، خاطرنشان کرد: این دو شخصیت بزرگوار از قهرمانان جبهه اسلام و روحانیت هستند. استعمار پیر با قرارداد تنباکو به دنبال تداوم استیلای خود بر کشور بود و استقلال ما را تهدید می کرد، اما میرزای  میرزای شیرازی با فتوای تحریم تنباکو به اسلام حیات دوباره بخشید و بساط انگلیس را باطل کرد.

وی با بیان اینکه روحانیت حضور موثری در دین مداری و استقلال طلبی کشور دارند، اضافه کرد: نقش مرجعیت، محوریت و پرچمداری روحانیت در اعتقادات و باورهای مردم مشهود است لذا میرزا کوچک خان جنگلی زمانی که تسلط بیگانگان را بر کشور دید، اگرچه جایگاه مرجعیت میرزای شیرازی را نداشت، اما با تاسی از قرآن در مقابل طاغوت ایستادگی کرد.

حجت الاسلام ذوالنور، میرزا کوچک خان جنگلی را شخصیت برجسته ای دانست که نامش شهره جهان است و یادآور شد: گیلان 150 شهید تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده است و هیچ دست آلوده ای نمی تواند این افتخار را از مردم دلاور و غیور گیلان بگیرد.

وی با بیان اینکه روحانیت در دوران دفاع مقدس نقش کلان داشته است، افزود: امام خمینی(ره) در جایگاه مرجعیت این نقش را ایفا کرد.

رئیس کنگره شهدای روحانی و طلبه کشور، با اشاره به نقش پشتیبانی روحانیت در دوران دفاع مقدس، عنوان کرد: نمایندگان حضرت امام در استان ها، در ارگان ها و نهادها، ائمه جمعه در شهرها، ائمه جماعات و مبلغین روحانی با تبیین اهداف شوم دشمن و تشریح مظلومیت رزمندگام اسلام، مردم را در پشتیبانی از جنگ انگیزه می دادند و سیل خروشان مردم آماده حضور در عرصه جهاد و شهادت بودند.

وی با اشاره به رشادت های رزمندگانی گیلانی در قالب لشکر 25 کربلا، متذکر شد: نقش آیت الله احسانبخش در گسیل کمک های مردمی به جبهه جنگ بر کسی پوشیده نیست و خطبه‌ها نماز جمعه ایشان اعتماد و انگیزه مردم را تقویت می کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس