میثم مطیعی

استاد دانشگاه امام صادق علیه اسلام و مداح اهل بیت، از ترجمه و تحقیق کتاب مقتل علامه قزوینی خبر داد.

سرویس فرهنگ مشرق - به دنبال مطرح شدن اخباری مبنی بر اینکه دکتر میثم مطیعی به دنبال ترجمه مقتلی درباره حوادث شهادت امام حسین علیه السلام هستند، بر آن شدیم که صحت و سقم این مطلب را از وی جویا شویم.

میثم مطیعی در این گفتگو بیان داشت که ترجمه کتاب ۴ جلدی «الامام الحسین و اصحابه» اثر گرانقدر مرحوم علامه شیخ فضل‌علی قزوینی را آغاز کرده است.

آنچه در ادامه می‌آید، حاصل گفتگوی خبرنگار مشرق با ایشان است.

** جناب آقای مطیعی برخی شنیده‌ها از فعالیت علمی شما در باب ترویج فرهنگ عاشورا حکایت دارد، ظاهراً کتاب جدیدی را در دست انتشار دارید. آیا این خبر صحت دارد؟

بله. سالهاست بسیاری از مؤمنان و ارادتمندان به خاندان اهل بیت علیهم السلام بعد از مجالس عزاداری و در مناسبت‌های مختلف در مورد مقتلی که به آن مراجعه کنند و از آن بهره ببرند، از من سؤال کرده و می‌کنند.

الحمدلله مورخان و علمای شیعه در این باره زحمات بسیاری کشیده‌اند و مقاتل و آثار علمی در این باره کم نیست. البته هنوز هم احساس می‌شود ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد و شایسته است کار علمی در این باره تداوم داشته باشد.

** پژوهش و تحقیقی که شما در حال انجام آن هستید درباره کدام کتاب از علمای شیعه است؟

حقیر به همراه آقای دکتر سید مجتبی عزیزی (که از اعضاء هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و از دوستان فاضل و محقق من هستند)، چندین سال است جلسات منظم مباحثه علمی داریم، بعد از مشورت‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که کتاب خوب و تحقیقی علامه شیخ فضل‌علی قزوینی را که عنوان اصلی آن «الامام الحسین علیه السلام و اصحابه» است، ترجمه و تحقیق کنیم و در حاشیه‌ی آن اگر مطلبی برای عموم مخاطبان لازم است، به صورت پاورقی‌ به آن اشاره نماییم.

علامه شیخ فضل‌علی قزوینی، متولد سال ۱۲۹۰ قمری و متوفای ۱۳۶۷ قمری از عالمان معروف قم و نجف اشرف بوده که از محضر اساتیدی، از جمله حاج میرزا حبیب‌الله رشتی، سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، مرحوم آخوند خراسانی و ... بهره برده است.

البته کتاب علامه قزوینی قدری تفصیلی است و چاپ عربی آن در چهار مجلد منتشر شده است. الحمدلله به توفیق الهی و با عنایت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، مدتی است کار ترجمه و تحقیق شروع شده و بخش‌هایی از کتاب ترجمه شده است. در همین‌جا از همه عزیزان التماس دعای خیر دارم که این توفیق ادامه یابد و گامی در خدمت به فرهنگ حسینی برداشته باشیم.

** کتاب فوق چه بخش‌هایی دارد و حائز چه ویژگی‌هایی است که به دنبال ترجمه آن هستید؟

کتاب «الامام الحسین و اصحابه» در ۴ مجلد و سه بخش نگاشته شده است که محتوای بخش‌های مختلف آن به شرح زیر است:

بخش اول: مردان حاضر در کربلا از اصحاب امام حسین علیه السلام.

بخش دوم: مقتل حضرت سیدالشهداء علیه السلام.

بخش سوم: زنان اهل‌بیت و سایر زنانی که در واقعه کربلا حضور داشتند.

در این کتاب به همه مردان و زنان از اصحاب امام حسین علیه السلام پرداخته شده است؛ چه آنان‌که شهید شدند و چه آنان‌که شهید نشدند. کتاب همچنین به مقتل شخص امام حسین علیه السلام نیز پرداخته و حوادثی که بر آن حضرت گذشت و منزل‌گاه‌هایی که در این مسیر از آن عبور کردند را بیان کرده و خطبه‌های آن حضرت از هنگام خروج از مکه تا قتلگاه که در مکان‌های مختلف ایراد شده را آورده است. همچنین برخی از حوادث مهم پس از حادثه کربلا را نیز بررسی کرده است.

از ویژگی‌های این کتاب می توانیم به دقت نظر، گستردگی و در برداشتن مطالبی است که مورخان نقل کرده‌اند و همچنین نقد بسیاری از نقل‌ها و استنتاج‌ها آن‌ها اشاره کنیم؛ مرحوم قزوینی تنها به بیان صرف وقایع اکتفا نکرده است و هر حادثه کوچک یا بزرگی را با دقت در جزئیات و حتی بررسی الفاظ و مشتقات آن بررسی کرده است.

** به نظر شما ترجمه و تحقیق این مجموعه چه زمانی به پایان می‌رسد؟

سعیمان بر این است که انشاالله تا سال آینده بتوانیم حجم قابل توجهی از ترجمه را به پایان برسانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • طلبه IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    15 1
    احسنت؛ خدا به شما و رفیقتان خیر دهد
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    3 4
    اینها کی هستند حالا مشرق/ توضیح بده
    • مشرق IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
      2 0
      بندگان خدا
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    6 0
    خدا حفظتون کنه ، باعث افتخار ما هستید
  • پرچمدار بیداری IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    7 0
    سلام. آقای مطیعی طیب الله انفسکم. خدا ان شاءالله حفظتون کنه و در این راه ثابت قدم و استوار باشید و از گزند هر جنبنده ای در امان. به دوستتان هم خداقوت عرض میکنم. ان شاءالله کهدبا مدد امام حسین(ع) و زیر نگاه محبتی حضرت زهرا(س) موفق و موید و پیروز باشید. و من الله توفیق..‌
  • GB ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    3 2
    در مقتل نویسی ها باید مواظب باشند واقعیت ها نوشته شود نه اینکه تصور و نظر این باشد که هر چه حوادث اب و تاب بیشتر داشته باشند بهتر است .
  • موحد IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    7 0
    سلام آقای مطیعی خدا قوت ماهم برای شما دعا میکنیم که به لطف خدا بتوانید کارتان را به خوبی به سرانجام برسانید ان شاالله خود مولامون اباعبدالله کمکتون کنه... شما باعث افتخار ما هستید یا علی
  • گمنام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    5 0
    خدای متعال توفیقات آقای دکتر مطیعی و همه ی خدمتگزاران به اهل بیت علیهم السلام را روز افزون فرماید...آقای مطیعی .. مولای کربلا علیه السلام ، یادتان و یارتان...
  • یه بنده خدا IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    4 0
    خدا خیرتون بده حاج میثم در پناه حق باشید ،خیلی وقت ها واقعا دوست داشتم کتابی باشه برای اینکه دقیق از وقایع عاشورا مطلع بشم.
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    7 0
    ان شاالله به لطف اباعبدالله در این راه پایدار باشید اجرتون با شاه بی سر
  • فداییه IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    2 0
    ان شاالله این کار شما هم همچون اشعار زیبا و تأثیرگذار عید فطر مفید و مثمرثمر واقع شود
  • خادم الحسین IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
    1 0
    خدا به شما خیر دهد دعا کنید که ما هم در مسیر امام حسین علیه السلام گام بر داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس