کد خبر 80450
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۰۱:۰۴

طي اين مدت در مجموع بيش از 41 ميليارد تومان انواع پرايد از کشور صادر شده که با تقسيم اين عدد بر تعداد پرايدهاي صادراتي رقم پنج ميليون و 200 هزار تومان براي هر دستگاه پرايد صادراتي به دست مي‌آيد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، اين روزها بحث تفاوت قيمت محصولات داخلي و صادراتي خودروسازان کشورمان به يک سوژه داغ تبديل شده و حرف و حديثهاي زيادي را به همراه داشته است. از يک سو عنوان مي‌شود که خودروهاي صادراتي کيفيت و امکانات بالاتري نسبت به محصولات داخلي داشته و از سوي ديگر بحث ارزانتر بودن قيمت خودروهاي صادراتي در کشورهاي ديگر مطرح است.

موضوع آنجا داغ‌تر شد که گمرک اعلام کرد در هفت ماهه امسال بيش از 7 هزار و 900 دستگاه انواع پرايد صادر شده است. همين آمار نشان مي داد که طي اين مدت در مجموع بيش از 41 ميليارد تومان انواع پرايد از کشور صادر شده که با تقسيم اين عدد بر تعداد پرايدهاي صادراتي رقم پنج ميليون و 200 هزار تومان براي هر دستگاه پرايد صادراتي به دست مي‌آيد. همين موضوع به تنهايي کافي بود تا سيل انتقادات به سمت شرکت سايپا روانه شود. البته بلافاصله روابط عمومي اين گروه اعلام کرد که قيمت خودروهاي صادراتي سايپا از قيمت نمونه‌هاي داخلي بالاتر است، ولي کمتر کسي حاضر به پذيرش آن بود.

خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براي اطلاع از کم و کيف اين موضوع به سراغ محسن جوان - معاون صادرات و امور بين الملل گروه خودروسازي سايپا، رفت و با وي به گفت وگو نشست.

وي درباره قيمت محصولات صادراتي سايپا و دليل اختلاف قيمت آن با محصولات داخلي گفت: قيمت انواع پرايد صادراتي سايپا با آپشن‌هاي (امکانات) کمتر از نمونه‌اي داخلي گران‌تر است. به عنوان مثال خودرو صبا 2010 در عراق با استانداردها و آپشن هاي كمتر از ايران از قبيل ترمز ABS، داشپور جديد و تقويت بدنه به قيمت هفت هزار و 300 دلار فروخته مي‌شود؛ يعني حدود هشت ميليون و 50 هزار تومان كه همين خودرو در ايران به قيمت هفت ميليون و 500 تا هفت ميليون و 800 هزار تومان به دست مصرف‌كننده مي‌رسد.

وي توضيح داد: خودروهاي صادراتي ما بيمه شخص ثالث، آپشن‌هاي اضافي و ماليات بر ارزش افزوده ندارند كه همين موارد حداقل 1.5 ميليون تومان به سود ما تمام مي‌شود.

او در ادامه گفت: براي خودرو صبا 2011 هر مصرف‌كننده عراقي هشت ميليون و 80 هزار دينار عراقي مي‌پردازد که بالغ بر 9 ميليون تومان مي‌شود؛ با اين توضيح که 1.5 ميليون تومان که در بالا به آن اشاره شد، براي ما ارزان تر تمام مي‌شود.

جوان به وضعيت خودروهاي صادراتي سايپا به سوريه اشاره کرد و گفت: در سوريه 60 هزار دستگاه فروخته ايم. در آنجا چون استانداردهاي خودرو خيلي سخت‌گيرانه نيست و قيمت بنزين هم بالاست (ليتري حدود هزار تومان)، خودرو صبا با موتور هزار و 100 سي.سي كاربراتوري بدون كولر، ترمز ABS ، فرمان هيدروليك و بيمه شخص ثالث به قيمت هشت هزار دلار فروخته مي‌شود كه با احتساب شماره‌گذاري و ساير موارد براي مصرف‌كننده سوري حدود 9 هزار دلار تمام مي‌شود.

او خاطرنشان کرد: اين در حالي است که در اين کشورها رقابت هم بالاست و همه خودروسازان هم حضور دارند.

وي در پاسخ به اين که پس دليل رويکرد مردم اين کشورها به خريد محصولات سايپا چيست؟ گفت: خودروي ارزان قيمت با مصرف سوخت کم و همين طور هزينه تعمير ونگهداري پايين از مهمترين عوامل رويكرد مردم اين كشورها به محصولات سايپاست.

جوان توضيخ داد: به عنوان نمونه ريو 2011 شرکت کيا با تمامي امكاناتش حداكثر شش ميليون تومان از صباي سايپا گران‌تر است، ولي هزينه نگهداري و تعميرات و همين طور قيمت قطعات آن بالاست و اين مهمترين مزيت محصولات ما در خارج از كشور و به ويژه در حوزه حمل و نقل است.

وي در ادامه به خودرو سايپا 131 اشاره کرد و گفت: اين خودرو در سوريه بالغ بر 10 ميليون و 500 هزار تومان فروخته مي‌شود. اين در حالي است که در سودان با توجه به شرايط آنجا 16 هزار دلار قيمت گذاري شده كه نزديك به 20 ميليون تومان مي‌شود. در ونزوئلا نيز سايپا 141 و سايپا 132 قيمتي بالغ بر 16 هزار دلار دارند و در مصر خودرو 132 قديمي سايپا هشت هزار و 500 دلار عرضه مي‌شود. همين طور در الجزاير قيمت بسته به مدل سايپا 132 يا سايپا 141 بين هشت تا 9 هزار دلار است.

معاون صادرات سايپا درباره دليل اعلام گمرک که باعث به وجود آمدن اين شائبه شد، توضيح داد: گمرك و سازمان توسعه تجارت براي پرداخت جوايز به صادركنندگان فرمول مشخصي دارند و براي اين كه جلوي بالا اعلام شدن قيمت محصولات از سوي صادركنندگان را بگيرند تا رقم جايزه صادراتي بالا نرود، كميته‌اي متشكل از نمايندگان وزارت بازرگاني، سازمان توسعه تجارت، گمرك و همين طور وزارت امور اقتصادي و دارايي قيمت‌ كالاها را ارزيابي و قيمت‌هاي مصوب و پايه تعيين مي‌كنند. به همين ترتيب بر مبناي قيمت پايه، قيمت خودروها در گمرك تعيين مي شود. بنابراين قيمت پنج هزار و 200 دلار به دست آمده براي پرايد نيز مصوب همين كميته است و نمي‌تواند واقعي باشد.

وي افزود: در واقع گمرك براساس اين قيمت‌هاي مصوب، قيمت‌ کالاها را به سازمان توسعه تجارت اعلام مي‌كند و آن سازمان هم بر اساس آن سه درصد جايزه صادراتي مي‌دهد. اين در حالي است که جايزه صادراتي سايپا از سال 1384 تا 1389 قريب به 16 ميليارد تومان شده كه هموز به اين خودروساز پرداخت نشده است.

جوان درباره وضعيت سايت‌هاي توليدي سايپا در کشورهاي ديگر و چگونگي تامين قطعه براي آن ها نيز به ايسنا توضيح داد: در كشورهايي كه سايت توليدي داريم، قطعات در حال حاضر از ايران به آنجا ارسال مي‌شود. البته براي اين کشورها برنامه خودكفايي داريم و مانند غربي‌ها رفتار نمي‌كنيم، بلكه علاوه بر كالا تكنولوژي هم به كشورهاي طرف قراردادمان مي‌دهيم تا بتوانيم رابطه پايدار با آن‌ها براي ادامه كار داشته باشيم.

وي درباره اوضاع فروش محصولا سايپا در سوريه گفت: فروش نسبت به ماههاي ژانويه و فوريه بهتر شده است.

معاوت صادرات سايپا در پايان تاکيد کرد: همه بايد بدانند که مصرف‌كنندگان ايراني ارزان‌ترين و با امکانات ترين خودروهاي سايپا را سوار مي‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    ما که راضی نیستیم از اینکه سایپا 3 میلیون پول مردم رو میخوره!
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    آقا اصلا اینایی که شما میگید درست... چطوره وقتی یه خودرو از اون ور میاد ایران کلی بهش گمرک و خیلی چیزای دیگه میخوره که قیمتاشون توایران به چند برابر میرسه اونوقت یه خودروی ایرانی تو خارج بلر فرض بحث شما اینم یه تومن بالا و پایینه دیگه برا این چه توجیهی دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    دروغگو دشمن خداست!
  • سعید ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    هر قطعه از خودرو پراید من مشکل پیدکرد رفتم بخرم فقط چینی بود پس کجای این خودرو بجز بدنه اش محصول سایپاست
  • خشن ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    0 0
    یک نقطه ضعف قسمت نظرسنجی شما این هست که هر شخصی می تواند بیش از یکبارر نظر بدهد
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    0 0
    محدودیت اصلا خوب نیست!
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    0 0
    یعنی عراقی ها انقدر احمقن که به پراید 8 هزار دلار بدن ولی به انواع تویوتا 7 هزار دلار ندن؟
  • علی ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    0 0
    اگر دو ریال به اسلام اعتقاد داشتند میدونستند این کارشون یعنی گناه و آتش جهنم.
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    0 0
    خلايق هر چه لايق
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    0 0
    ببخشید آقای جوان در مورد فهم مردم چی فکر کردن ؟
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    0 0
    نوش جونش خودرو سازه ..بخور بخوره اینم روش
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    0 0
    بابا پراید هم شد ماشین ..دو میلیون میخرن خدا بده برکت ...
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    0 0
    ایه قران:کشته باد دروغگویان
  • اندکی درنگ ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    0 0
    راستی عزیزان!هیچ فکرکردین قراره تا کی رنگ!بشیم ودروغ بشنویم؟!!!!
  • sami ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    0 0
    واقعا شرم آوره تا کی میخواهید اینهمه دروغ تحویل مردم بدهید؟! من خودم چند روز پیش عراق بودم. تا وقتی تویوتا کورولا 2011 به قیمت 12 هزار دلار اونهم با 50% پیش پرداخت و اقساط 5 ساله هست کی میره پراید و روا میخره؟ آیا شما بودید میخریدید؟ تو یه بنگاه ته سالنی که پر بود از شورلت و فورد و تویوتا و هیوندای یه پراید دیدم.!!!! از تعجب داشتم شاخ در می آوردم...به فروشنده گفتم قیمتش چنده؟ با ناراحتی گفت:"هزار دلار!!!!!! شهرهای جنوبی عراق هم پر بود ار روا!!! آیا بنظر شما تو اون هوای گرم کسی میره روا رو به قیمت مثلا 8 هزار دلار بخره؟ در حالی که قیمت هیوندای آزرا 2011 جدید 20 هزار دلاره؟!!! خودتون قضاوت کنید
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    0 0
    باز هم دروغ تا کی می خوای درغ بگید اخه خسته نشدید
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    0 0
    ایشون فکر کردن که همه مثل خودشون .... آره !!
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    به نظر من بايد پرايدو تو عراق يا كشور ديگه اشانتيون بدن چون مانند اساب بازيه چون زياد فشار بدي ميريزه زمين واقعا كه اون توليد خارجي اينم توليد داخلي........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس