کد خبر 803928
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
 اینترنت نامحدود

۳ خواسته افزایش حجم، محدود نبودن سرعت و کاهش تعرفه هر گیگابایت حجم اضافه برای بهبود تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت مطالبه می‌شود.

به گزارش مشرق، تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت نامحدود (غیر حجمی) قرار است از دهم آذرماه (امروز) اجرایی شود و قرار است شرکت‌های اینترنتی جداول تعرفه‌های جدید خود را طبق الگوی مصوب اعلام کنند.

با اجرای این تعرفه ها از این پس دستورالعمل مصوب جلسه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنای تعرفه‌گذاری اینترنت ثابت در کشور خواهد بود.

تعرفه‌های جدید با نظرات متناقضی درباره ارزان تر یا گران تر بودن نسبت به گذشته مواجه هستند.

یک روز مانده به اجرای تعرفه‌های جدید اینترنت، وزیر ارتباطات در واکنش به اعتراض ها به گران شدن اینترنت، از بررسی و اصلاح احتمالی جداول تعرفه‌های جدید شرکت‌های اینترنتی خبر داد و گفت: «اگر جداول منتشر شده توسط شرکتی بخواهد هزینه های مشترک نهایی را افزایش دهد و باعث گران شدن سرویس های ثابت شده باشد، از طرف رگولاتوری مردود شناخته خواهد شد و موضوع پیگیری و اصلاح خواهد شد. جداول منتشر شده در حال بررسی است و تا صبح یکشنبه موارد مردودی احتمالی اعلام خواهند شد.»

نخستین اشکال در برخی جداول تعرفه‌های جدید در موضوع سقف مصرف منصفانه است. 

در جداول تعرفه‌های جدید که شرکت های اینترنتی اعلام کرده اند مفهوم سقف مصرف منصفانه با عبارت «میزان تبادل مجاز ترافیک در هر ماه» مشخص شده است.

برخی شرکت‌ها درباره میزان تبادل مجاز ترافیک در هر ماه توضیحی نداده‌اند و برخی شفاف کرده‌اند که از این میزان ترافیک، یک سوم ترافیک خارجی و دو سوم ترافیک داخلی است.

به نظر می رسد این روش برخی شرکت‌ها در تعیین میزان هر نوع از ترافیک منطبق بر مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باشد. زیرا در این مصوبه آمده بود که «آستانه استفاده منصفانه ترافیک داخل حداقل ۲ برابر آستانه استفاده منصفانه ترافیک بین الملل باید باشد.» 

با این بند از مصوبه، تصور می شد برای مثال اگر ۲ گیگ حجم خارجی تخصیص داده می شود باید ۲ برابر ۲ گیگ یعنی ۴ گیگ حجم داخلی داده شود که در مجموع آستانه مصرف منصفانه ۶ گیگ خواهد شد و در نتیجه برداشت یک سوم بودن ترافیک خارجی از مجموع سقف مصرف منصفانه‌ ایجاد شده بود.

در پی ایجاد این برداشت، اخیرا معاون وزیر ارتباطات درباره نحوه محاسبه ترافیک داخلی و بین المللی در تعرفه های اعلامی شرکت های اینترنتی تحت عنوان میزان مصرف منصفانه توضیحاتی را ارایه کرده و گفته: ترافیک داخلی، نصف ترافیک بین‌الملل لحاظ می شود.

حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی توضیح داده: «به عنوان نمونه چنانچه آستانه مصرف منصفانه ۲۰ گیگابایت اعلام شده باشد و مشترک صرفا از ترافیک داخلی استفاده کند ارایه دهنده سرویس باید در محاسبات خود ترافیک داخلی را به گونه ای محاسبه کند که مشترک بتواند حداقل ۴۰ گیگابایت استفاده کند و چنانچه مشترک صرفا ترافیک بین الملل استفاده کند میزان استفاده تا ۲۰ گیگابایت خواهد بود. چنانچه استفاده مشترک هم از ترافیک داخل و هم از ترافیک بین الملل باشد، ارایه کنندگان خدمت باید محاسبه را بر مبنای مجموع میزان مصرف داخلی و بین الملل انجام داده و در این موضوع نیز، نصف بودن میزان محاسبه مصرف داخلی را رعایت کنند که رگولاتوری بر عملکرد دارندگان پروانه نظارت می کند.»

بنابراین احتمالا برخی شرکت‌ها در سقف مصرف منصفانه تغییراتی خواهند داد.

۳ پیشنهاد آخر 

با توجه به طولانی شدن تغییر نظام تعرفه ای اینترنت ثابت که در جریان آن چندین مدل تعرفه پیشنهاد و رد شد، به نظر می رسد این بار دیگر حتی هزینه های مدیریتی اجازه کنار گذاشتن این مدل را نخواهد داد و از این رو نقدی اگر مطرح می شود در جهت بهتر کردن تعرفه‌ها است.

در نهایت ۳ پیشنهاد برای بهبود تعرفه‌ها درباره حجم، سرعت و حجم اضافه مطرح می شود. 

پیشنهاد اول درباره حجم بود. موضوع بالارفتن سقف مصرف منصفانه یا محاسبه ترافیک داخلی به میزان نصف ترافیک خارجی خواست بسیاری از کاربران در تعرفه های جدید بود که شفاف سازی مصوبه کمیسیون در این باره به نفع کاربران خواهد شد.

موضوع محدود نبودن سرعت از دیگر مطالبات جدی از تعرفه‌های جدید است که خواسته می شود مصوبه به طور شفاف دست ارائه دهندگان سرویس را در ارائه سرعت بیشتر باز بگذارد و این موضوع به بازار رقابتی سپرده شود.

آخرین پیشنهاد کاهش سقف تعرفه هر گیگابایت حجم اضافه خارجی از ۲ هزار تومان به کمتر از این عدد است و منطقی است که قیمت ترافیک اضافی نیز در بازار رقابتی تعیین می شود.

روند جهانی بازار شرکت‌های اینترنت ثابت به سمت اینترنت نامحدود است که تبعیت از این روند بقای این شرکت‌ها را تضمین می کند و در این شکی نیست.

واضح و مسلم است که پس از اجرای تعرفه‌های جدید اینترنت واکنش کاربران و بازار افزایش هیجانی میزان مصرف خواهد بود، البته به صورت مقطعی. پس از مدتی مصرف منطبق بر نیاز واقعی کاربران خواهد شد و آن زمان دیگر روزهای سخت گذشته و اوضاع برای شرکت های اینترنتی رو به بهبود خواهد بود. بنابراین مهیا کردن شرایط برای روزهای قابل پیش بینی که زیاد دور نیستند دور از ذهن نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    6 0
    الان این تعرفه های جدید نسبت به قبل ارزونتر شده اما به شرطی که برای ترافیک بین المللی باشه نه صرفا داخلی. یعنی وقتی مثلا گفته 20 گیگ، دیگه نیاد بگه فقط 7 گیگ برای بین الملله و بقیه برای داخلی.. به نظر میاد شرکت ها میخوان از ابهام موجود سو استفاده کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس