کد خبر 803319
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲
سکه نمایه

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حراج سکه به نفع دلالان تمام می‌شود و سکه‌ها به دست متقاضیان اصلی نمی‌رسد.

به گزارش مشرق، سید حسن حسینی‌ شاهرودی، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس  با اشاره به اقدام بانک کارگشایی برای حراج سکه اظهار کرد: این اقدام تنها برای مقطع زمانی کوتاهی مناسب است، البته در ابتدای این طرح که از سوی بانک کارگشایی صورت گرفته شاهد افزایش قیمت سکه بودیم و بعد از اتمام مزایده قیمت‌ها مجدد کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد باید این شیوه تغییر کند، چراکه در واقع دلالان در حراج و مزایده‌های سکه حاضر می‌شوند، زیرا متقاضیان اصلی سکه برای خرید تعداد محدودی سکه در این فرایندها حاضر نمی‌شوند.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: با عرضه سکه بسته‌ای، دلالان در حراج حاضر می‌شوند و مشخص نیست که آن‌ها سکه را به بازار و به دست متقاضیان اصلی می‌رسانند یا نه، بنابراین باید شیوه کنترل بازار سکه از سوی دولت تغییر کند.
حسینی‌شاهرودی با اشاره به روشی که در گذشته انجام می‌شد، توضیح داد: از آنجایی‌ که شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی یکی از متقاضیان خرید سکه هستند، در گذشته خرید سکه برای این شرکت‌ها با اعلام درخواست کتبی به مقام بالاتر و ذی‌صلاح صورت می‌گرفت با این کار نیاز بخش عمده‌ای از متقاضیان با قیمت اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی برآورده می‌شد.
وی تأکید کرد: بانک مرکزی با این کار می‌تواند بازار را در دست بگیرد و مانع بزرگ‌تر شدن حباب قیمت سکه شود، در حال حاضر حراج سکه به نفع دلالان تمام می‌شود و سکه به متقاضیان اصلی نمی‌رسد.
نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به عوامل تأثیرگذار بر افزایش قیمت سکه، بیان داشت: حوزه اقتصادی مانند ظروف مرتبط است که همه عوامل از جمله ارز، نظام پولی، بانکی و سود سپرده‌ها در تغییرات بازار تأثیرگذار است.
حسینی‌شاهرودی اظهار کرد: این عوامل تأثیر مستقیمی بر این دارد که مردم سرمایه خود را به کدام سمت ببرند، در کل عوامل قیمت جهانی طلا، بازار پولی، سود بانکی تأثیر بسزایی در افزایش قیمت سکه دارد که به دنبال آن شاهد تغییر در میزان بورس و سپرده‌های بانکی هستیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس