هدفمندی یارانه‌ها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: وزارت نفت به قانون برای واریز کردن درآمد هدفمندی به خزانه تمکین نمی‌کند و آن را در حساب یکی از بانک‌ها واریز کرده و از این محل سود دریافت می‌کند.

به گزارش مشرق، هادی قوامی در مورد منابع و مصارف، هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: طبق گزارش ارائه شده، درآمدهایی که باید از محل هدفمندی یارانه‌ها به خزانه واریز می‌شود، با ابهام مواجه است. شرکت نفت و گاز باید این درآمد را طبق اصل 53 قانون اساسی به خزانه واریز می‌کرد که این کار صورت نگرفته است. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد: بر اساس مکانیزم تخصیص اعتبار پس از واریز درآمد به خزانه هزینه به آنها اختصاص داده می‌شد، بنابراین همه درآمدهای هدفمندی باید متمرکز و مصارف آنها نیز مشخص باشد. 

وی با اشاره به اینکه درآمدهای شرکت ملی نفت و گاز به خزانه واریز نشده و در حساب یکی از بانک‌ها رفته و از این محل سود دریافت می‌شود. 

قوامی با بیان اینکه در صورت عدم تمکین وزارت نفت و مسئولان دولت، قطعاً در رابطه با هدفمندی یارانه تصمیم قاطع تری در بودجه 97 خواهیم گرفت، تصریح کرد: متأسفانه هدفمندی یارانه، همان مسیر غلط دولت دهم را ادامه می‌دهد. قرار بود 20 درصد از منابع هدفمندی به دولت اختصاص یابد، اما اکنون 20 درصد از بودجه جاری نیز برای مصارف هدفمندی استفاده می‌شود و این موضوع منجر به تحت تأثیر قرار گرفتن طرح‌های عمرانی شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: 320 هزار میلیارد تومان صرف پرداخت‌ یارانه‌های نقدی خانوار در هدفمندی شده و همه آن از بین رفته است، در صورتی که باید این منابع به سرمایه و توسعه راه‌ها و زیرساخت‌ها تبدیل شود. 

این نماینده مجلس، تأکید کرد: اگر دولت به قانون تمکین نکند، ناچاریم سال آینده به گونه‌ای قانون را تصویب کنیم که وزارت نفت درآمدهای ناشی از هدفمندی را به خزانه واریز کند و اکنون وزارت اقتصاد با واریز آن با خزانه موافق است. 

قوامی با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی تصریح کرد: متأسفانه آنچه پرداخت می‌شود، مربوط به سود اوراق مشارکت سال‌های قبل است و بیشتر هزینه انتقالی بوده که به جاری‌ها پرداخت می‌شود و در 6 ماه اول امسال بالای 92 درصد از منابع صرف هزینه‌های جاری در بودجه شده است، اگر همین رویه ادامه یابد، سال 97 باید 110 درصد از منابع را به جاری اختصاص یافت و حتی باید برای آن استقراض کرد، بنابراین اقتصاد کشور نیاز به جراحی دارد. 

وی افزود: 16 هزار میلیارد تومان تنخواه از خزانه و از سود بانک‌ها برای مصارف بودجه در 6 ماه امسال برداشته شده است که 6 هزار میلیارد تومان سهم سود بانک‌ها و 10 هزار میلیارد تومان تنخواه است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس