کد خبر 801329
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
وزیر اقتصاد

بازتاب گسترده شناسایی و کشف ۱۱۲۸ کانتینر کالای قاچاق در روزهای اخیر باعث شد، رئیس کل گمرک و وزیر اقتصاد با نامه نگاری‌های جداگانه به رئیس‌جمهور ماجرا و اقدامات انجام شده را تشریح کنند.

به گزارش مشرق، در پی انتشار ابعاد گسترده قاچاق 1128 کانتینر کالا از گمرک شهید رجایی، اخبار و شنیده‌ها حکایت از آن دارد، رئیس گمرک ایران در نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد نسبت به آنچه در رسانه مطرح شد، واکنش نشان داد.

براین اساس، بازتاب گسترده و ابهامات این قاچاق عظیم که در سال‌های 94 و 95 با وجود سامانه جامع گمرکی و اتصال دستگاه‌های هم‌جوار در پنجره واحد تجارت فرامرزی کشف شد، رئیس‌کل گمرک را مجبور به ارائه توضیحاتی به وزیر اقتصاد در رابطه با این پرونده کرد.

همچنین ابعاد جزئیات این رخداد مهم به‌گونه‌ای بود که در پی این نامه‌نگاری، متعاقبا وزیر اقتصاد نیز در نامه‌ای رئیس‌جمهور ابعاد جزئیات این واقعه را تشریح کرده است.در بخشی از این نامه عنوان شده است: آنچه در رسانه‌ها مطرح شده، قلب واقعت بوده و از سال 94 گمرک پس از ارجاع پرونده به بررسی موضوع پرداخته است.

همچنین در این نامه بیان شده که قاچاق یادشده مربوط به سال 94 است و تنها چند کانتینر در همان سال بررسی و به‌عنوان تخلف گمرکی مشمول ماده 113 قانون امور گمرکی شده است. البته در این نامه‌نگاری‌ها از معایب و روزنه‌ها و خلاء‌های موجود که منجر به رسوخ کالای قاچاق به داخل کشور شده صحبتی نشده است.

پیشتر رسانه‌ها به ابعاد جزئیات این قاچاق پرداخته و گفته شد، این پرونده مربوط به برادران (ح) بوده و حتی چند کارمند دولتی نیز در این رابطه مورد پیگیرد قضایی و بازجویی قرار گرفته‌اند.ناظر گمرکات هرمزگان نیز بیان کرده بود، گمرک برای متهمان بالغ بر 117 میلیارد تومان اعلام جرم شده است.

نکته مغفول در قاچاق‌ اخیر این است که چرا گمرک به‌عنوان متولی و بهره‌بردار سامانه جامع گمرک و سیستم هوشمند در طول این سال‌ها کاشف قاچاق نبوده و دستکاری‌های نظارتی و اطلاعاتی با رصد و رهگیری قاچاق مطرح هستند و گمرک صرفاً به بررسی پرونده می‌پردازد. بنابراین علل این موضوع برای متولیان باید حائز اهمیت باشد.

علاوه‌بر اینکه چرا با وجود اشراف اطلاعاتی و استفاده از سامانه اجازه ورود این حجم کانتینر قاچاق به داخل کشور داده شده و معلوم نیست، چه میزان قاچاق همچنان به کشور وارد می‌شود که قابل‌شناسایی و کشف نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس