کد خبر 800515
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
گمرک

گمرک ایران در کانال رسمی خود کشف 1128 کانتینر قاچاق را که وزارت اطلاعات و ناظر گمرکات هرمزگان تایید کرده بودند، را در حد یک تخلف گمرکی تنزل داد.

به گزارش مشرق، پس از انتشار خبر کشف و شناسایی 1128 کانتینر قاچاق توسط وزارت اطلاعات با همکاری گمرک شهید رجایی، با واکنش‌های متفاوت و بعضا ضد و نقیض همراه شد.

گمرک ایران در اقدامی قابل تأمل و تعجب برانگیز افکار عمومی را با تردید در مورد قاچاق اخیر روبر کرد و این گونه القا شد، این کشف عظیم و تاریخی بیش از آنکه قاچاق باشد، یک تخلف گمرکی است.

کانال رسمی این ارگان دولتی اظهارات یک کارشناس را روی خروجی خود قرار داد که گفته بود: اساس کشف قاچاق 1128 کانتینر کالا از گمرک شهید رجایی اشتباه است.

در این اظهارنظر غیرشفاف که کارشناسان را به حیرت وا داشته است، عنوان شد: کشف 1128 کانتینر، کشف اسنادی بوده که به فعالیت‌های افرادی در سال 1394 و ماقبل آن بر می‌گردد و انتشار خبر کشف این کانتینرها با عنوان قاچاق اساسا اشتباه است.

این اظهارات که احتمالا از سر بی اطلاعی بوده و غیر کارشناسی تلقی می‌شود، قاچاق اخیر را در حد یک تخلف گمرکی پایین آورده و در صدد پوشاندن نقصان و خطای گمرک در این رویداد مهم بوده است.

این موضوع در حالی رخ داد که کانال رسمی گمرک در اقدامی عجولانه و خارج از چارچوب کار حرفه‌ای اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی اقدام به انتشار این اظهارات کرد که نه تنها در حمایت از گمرک بلکه عملکرد آنها را با تناقض و غیرشفافیت همراه کرد.

علاوه بر این، انتشار این اظهارات به منزله تایید و حتی اطلاع رسانی گمرک تلقی شده، بنابراین عملا این گونه برداشت می‌شود که مسئولان گمرکی با این نظر موافق هستند و قاچاق 1128 کانتنیر را رد کرده و آن را اشتباه می‌دانند و آن را فراتر از یک تخلف گمرکی نمی‌دانند.

جالب‌تر اینکه اظهارات مندرج خلاف جزئیات پرونده و در تناقض با اطلاع‌رسانی شفاف مطرح شده در رسانه‌ها از زبان مقامات و مسئولان است.

کشف اخیر محموله قاچاق، این گونه توجیه شده که: «در مورد گفته شده، کشف اسنادی بوده که در آنها جعل صورت گرفته و در واقع تخلف گمرکی نامیده می‌شود.»

دستپاچگی و رفع اتهام از گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی در خبرسازی عجولانه و نادرست و قرار دادن آن روی خروجی کانال رسمی این سازمان، امری ناصحیح و غیر حرفه‌ای تلقی می‌شود.

طبق قانون، جعل سند از مصادیق اظهار خلاف واقع بوده و قاچاق است، بنابر این مسئولان روابط عمومی به جای آنکه بی‌محابا به دنبال اطلاع‌رسانی ناقص، مبهم و غیرشفاف باشند، باید روی اصل موضوع تمرکز بیشتری داشته و اطلاع رسانی دقیق و حرفه‌ای را سرلوحه کار قرار دهند. 

بخش دیگری از این اظهارنظر، موضوع پرونده تفسیر به رأی شده است. جایی  که گفته شده اسناد خلاف واقع «گاهی» تخلف گمرکی است. 

اطلاعات کشف و شناسایی قاچاق اخیر آنچنان مستند و مستدل بوده و قصور سازمان‌های مختلف از جمله گمرک در آن مشهود است که با اقدامات ناشیانه و خبرسازی‌های متناقض و نادرست، حل نخواهد شد و این شیوه اطلاع رسانی گمرک به عنوان مدافع بیت المال که باید در صف اول مبارزه با قاچاق نقش ایفا کند به اعتماد افکار عمومی خدشه وارد خواهد کرد و به وجهه این سازمان نیز آسیب می‌رساند.

پیش‌تر وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای از این پرونده و باند قاچاق رونمایی کرده بود و ناظر گمرکات استان هرمزگان نیز 1128 کانتینر کشف را قاچاق دانسته بود.

با این حال، وزیر اقتصاد چندی پیش گفته بود، از مبادی رسمی قاچاق کالا نداریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس