آلودگی هوا

درحالی که ابتکار در اوائل دولت یازدهم از بنزین‌های آلوده سخن می گفت و این موضوع را علت اصلی آلودگی هوای تهران سخن می‌گفت حالا پس از ۴ سال کلانتری بازهم موضوع سوخت‌های آلوده را علت آلودگی هوا می‌داند.

سرویس سیاست مشرق - بازهم هوای تهران برای گروه های حساس ناسالم گزارش شد. این درحالی است که هوای تهران به کرج و شهرهای اطراف تهران نیز سرایت کرده است. در این خصوص اگر صبح برای حضور در محل کار از خانه بیرون بزنید غبار و مه غلیظی را مشاهده می کنید که فضا شهر تهران را پر کرده است.

آلودگی هوای امروز تهران درحالی است که این آلودگی دو هفته است تداوم داشته است. در هفته‌های گذشته نیز موضوع تعطیلی مدارس تهران مطرح شد که بعد از مدتی مطرح شد دانش آموزان نیز بایستی در این هوا به مدرسه بروند تا آنان نیز در تنفس این آلودگی سهمی داشته باشند.

اگر به سابقه مدیریت آلودگی هوای تهران بپردازیم، جای پای مدیریت مدیران دولتی و اصلاح طلب را به خوبی حس می کنیم که در هر دوره هر کدام با مباحثی که عمدتا سیاسی بودند وارد کارزار مقابله با آلودگی هوای تهران شدند اما بعد از مدتی با نسخه های قابل تامل مردم را با آلودگی هوای تهران تنها گذاشتند.

معصومه ابتکار که روزگاری موضوع بنزین های آلوده را مطرح می کرد و آنرا مهمترین مسئله آلودگی هوای تهران می دانست امروز به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری کوچ کرده است.

وی ۱۲ سال ریاست سازمان محیط زیست کشور را برعهده داشته که چهار سال آن در دولت دوازدهم سپری شد و بیشترین میزان حضور در این سمت را در کارنامه کاری خود دارد اما روش هایی که برای آلودگی هوا در این سازمان در پیش گرفت بیشتر شامل نسخه های سرپایی ماسک زدن و خارج شدن از کانون آلودگی هوای تهران است. حالا پس از چهارسال مطرح شدن موضوع جنجالی بنزین های آلوده هنوز شهر تهران از آلودگی هوا رنج می برد.

درهمین رابطه، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا به منظور بررسی موضوع آلودگی هوا در صحن شورای شهر تهران حاضر شد. او در این جلسه با اشاره به اینکه مشکل اصلی تهران، آلودگی هوا است، گفت:

«ممکن است برای حل این مشکل حتی چند کارخانه هم تعطیل شود که باید همه با هم کمک کنیم تا این مشکلات حل شود اما قبول کنید اگر شما اراده کنید تا مشکلات حل شوند باید در مقابل گادفادرهایی (پدرخوانده) قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست.»

کلانتری خودروسازان و تولید کنندگان سوخت در کشور را پدرخوانده های این حوزه نامید. به نظر می رسد که وی در این راستا دنباله رو ابتکار در حوزه بنزین های آلوده است و دستکم سخنان کلانتری نشان می دهد که ابتکار در برخورد با موضوع بنزین های آلوده ناموفق بوده است یا کاملا به دروغ گفته است که مشکل بنزین آلوده حل شده و یا اینکه اظهارات ابتکار تماما سیاسی بوده است.

در این رابطه مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه توضیحاتی گفت:

علاوه بر خودروسازان، حوزه تولید سوخت نیز یکی از مشکلات مربوط به کاهش آلودگی هواست. سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه به طور شفاف عمل و با وزیر نفت نامه‌نگاری خود را آغاز کرده است و طبق این پیگیری‌ها آقای زنگنه قول داده‌ است هر پالایشگاهی که از تولید سوخت استاندارد تخطی کند، تعطیل شود.

شهرداری تهران نیز پس از حضور محمدعلی نجفی درباره آلودگی هوای تهران طرح جامعی مطرح نکرده است. نجفی بعد از چندین سال که شهردار تهران در جلسه هئیت دولت حضور نداشت، به سبب هم جناحی بودن با دولت به این جلسه راه یافت اما تا به حال در خصوص کمک های دولت به شهرداری و رفع مشکلات حمل و نقل شهری و جایگزینی اتوبوس های نو به جای اتوبوس های فرسوده که یکی از علل مهم آلودگی هوای تهران محسوب می شود کار چندانی انجام نداده است. این درحالی است که گزارش شده ۵۰ درصد از اتوبوس های تهران فرسوده و خود آلوده کننده هوا هستند.

شورای شهر تهران نیز در این راستا تنها به بررسی این موارد می پردازد و اقدام قابل توجه این شورا در این حوزه نصب تابلو نمایش میزان آلودگی هوای شهر تهران در داخل صحن شوراست.

با این اوصاف بعد از دو هفته آلودگی هوا کسی از آلودگی شهر تهران سخن نمی گوید و درحالی که همه الودگی پایتخت را به خوبی حس می کنند اما سکوت قابل تامل در این راستا حکم فرماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    5 0
    اول باید تعداد مترو و اتوس را زیاد کنند تا مردم رغبت کنند به استفاده . بعد باید طرح زوج و فرد از درب منزل اجرا شود و همزمان برویم به سمت تولید اتوبوس و تاکسی و موتور سیکلت و خودرو برقی .
    • احمد IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
      0 0
      اگر بخوایم منتظر "چیکار بکنند" بشیم، اتفاق جدیدی نمی افته. "چیکار بکنیم" مهمه و از اون مهم تر "چیکار بکنم". فکر نمی کنم هیچ کدام از ما لازم باشه بهش بگن چیکار باید بکنیم. هممون می دونیم. خوب پس از خودمون شروع کنیم.
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    17 0
    واردات بنزین بهترین سود برای اینها دار ه همه اینها نقش بازی کردنه
  • لیدی تمنا IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    2 0
    مشرق جونم میشه مثل خبرگزاری فارس و تسنیم کانال اینستاگرام بزنی خواهش میکنم تو رو خدا و از اونجا مثل کانال فتن عکس نوشته های اخبار سیاسی و غیره را بذاری تو رو خدا خواهش میکنم
  • لیدی تمنا IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    28 0
    ابتکار(( بانوی ریزگردها)) ناکارآمد ترین مدیریست که تا کنون دیدم او مقصر آلودگی هوای تهران است اصلاحات همیشه عادت دارد ناکارآمدی های خود تقصیر دیگران بیندازد برای مثال همین ناکارآمدی ابتکار را تقصیر قالیباف انداختند
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
    4 0
    هر پالایشگاهی که از تولید سوخت استاندارد تخطی کند، تعطیل شود!! خوش بحال وارد کننده ها! خیر. مشکل از دو برابر شدن تعداد خودروها از سالهای 84 تا 92 است. اگر راست می گویید خودروها را درست کنید.
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
    2 0
    هوای تبریز افتضاح شده داریم خفه میشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس