کد خبر 800062
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶

امسال و بعد از گذشت نزدیک به 2 ماه از بازگشایی مدارس، به تازگی علی اللهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش از پرداخت سرانه مدارس در آذرماه خبر داده است.

به گزارش مشرق،‌ سرانه مدارس از آن دست مسائلی است که در چند سال گذشته عدم تخصیص به‌موقع آن مشکلی بر مشکلات اولیای مدارس اضافه کرده است.

سرانه‌ای که به نسبت بودجه آموزش و پرورش، سالانه کمی بر میزان آن به ازای هر دانش‌آموز اضافه می‌شود اما باز هم جوابگوی هزینه‌های جاری مدارس نیست. مسئله‌ای که به اعتقاد برخی کارشناسان بودجه‌ای دلیل آن عدم بهینه‌سازی هزینه‌ها در آموزش و پرورش است. 

امسال و بعد از گذشت نزدیک به 2 ماه از بازگشایی مدارس و بعد از پیگیری‌ رسانه‌ها درباره زمان پرداخت سرانه مدارس، به تازگی علی اللهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش از پرداخت سرانه مدارس خبر داده است.

به گفته وی پرداخت سرانه 114 میلیارد تومانی مدارس از ابتدای آذر ماه آغاز می‌شود که با توجه به تعداد دانش‌آموزان به ازای هریک از آنها با توجه به استان و منطقه آموزش و پرورش بین 10 تا 30 هزار تومان است و اولویت توزیع سرانه هم از مدارس مناطق محروم خواهد بود.

 همین میزان، برای بسیاری از مدارس حتی در استان تهران هم بسیار ناچیز است، مدارسی که در طول سال باید میلیون‌ها تومان بابت قبض برق، گاز و آب پرداخت کنند و برای تهیه گچ مدرسه هم دستشان جلوی خانواده‌ها دراز است و اگر مشارکت برخی خیران نباشد دخل و خرجشان به هیچ نحو باهم جور در نمی‌آید!

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان، سال 94 در حالی که سرانه مدارس این استان به ازای هر دانش‌آموز 25 هزار تومان بوده است، آن را ناچیز می‌داند؛ آیا امسال با توجه به افزایش هزینه‌ها بودجه تعیین شده کافی است؟ چه زمانی قرار است با برنامه‌ریزی دقیق کارشناسانه، مشکل سرانه مدارس حل شود و معضلی به نام سرانه پایین وجود نداشته باشد؟

به نظر می رسد این مسئله آنقدرها هم بغرنج نیست؛ سال 92 طرح «اقتصاد آموزش و پرورش بدون تکیه بر منابع دولتی» در وزارت آموزش و پرورش تهیه شد و تمام راه‌هایی که برای رسیدن به راهبرد حل مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش وجود داشت در آن پیش‌بینی شد به نظر می‌رسد این طرح با کمی اصلاح می‌تواند بسیاری از مشکلات این وزارتخانه را حل کند و با کم کردن هزینه‌های اضافی راه را برای افزایش سرانه مدارس، تخصیص به‌موقع و مدیریت درست مصرف آن فراهم کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس