فریده شجاعی

همسر منصور پورحیدری گفت: زمانی که برای ساختن تندیس منصور خدابیامرز انتخاب شد روزهایی بود که پورحیدری برای شیمی درمانی به بیمارستان می رفت نتیجه اش هم این تندیس شد.

سرویس ورزش مشرق – پیرو تهیه و ساخت تندیسی که در شب سالگرد درگذشت منصور پورحیدری از آن رونمایی شد انتقادات زیادی از سوی پیشکسوتان فوتبال و اصحاب قلم، به ویژه خانواده آن مرحوم به راه افتاد. از این حیث که کمترین شباهتی بین تندیس ساخته شده با آن خدابیامرز پیدا نمی کردند. تندیسی که برخی آن را شبیه به "محمود دولت آبادی" دانستند. حتی "سید کاظم اولیایی" از مدیران اسبق باشگاه استقلال در مصاحبه ای گفت که این تندیس را با دولت آبادی اهدا کنند. هرچند که این نویسنده قدیمی پس از اطلاع از این موضوع در گفت و گویی اعلام کرد هرگز چنین چیزی را نمی پذیرد و البته تأکید کرد که تابه حال بیش از سه بار برای ساخت چنین تندیسی از او درخواست شده و هر بار پیشنهادها را رد کرده چون اعتقادی به مجسمه ساختن از خودش ندارد.

فریده شجاعی در گفت و گو با مشرق، در این باره که بالاخره تکیلف این مجسمه چه شد حرف زد.

متن این پرسش و پاسخ را در ادامه از نظر می گذرانید:

*ظاهرا گروه تندیس ساز اعلام کرده اند که به جای ساخت یک مجسمه جدید همان قبلی را مرمت خواهند کرد؟

- بله! یک کارهایی هم انجام شده و تصاویر جدیدی از آن تندیس را هم برای ما فرستادند.

* بهتر شده است؟

- از چیزی که شب مراسم دیدیم بهتر است ولی...

* ...ولی چه؟

- من حرفم این است که در عصر تکنولوژی با دوربین های فوق پیشرفته دیجیتال و تصویربرداری های سه بُعدی که در کار مجسمه سازی استفاده می شود این اتفاق بعید بود. البته من به هنر کار با دست عزیزانی که برای این کار تلاش کردند ارج می نهم و به هر حال تندیس را قبول می کنم.

* مجسمه تا چه اندازه شبیه منصور پورحیدری است؟

- اصلا تیپ و طرز لباس پوشاندن به آن هیچ شباهتی به منصور نداشت. حالا این جدا از شکل و قیافه اش بود!

* ظاهرا در روزهایی که منصورخان به سوی بیماری می رفت از او تصاویر سه بعدی گرفته شده است؟

- نه! اتفاقا قبل از تصویربرداری منصور چند بار هم به بیمارستان رفته و بستری شده بود. همین را می گویم که زمان مناسبی برای تصویربرداری انتخاب نشده بود. هر کسی در دورانی در اوج است. فکر می کنم مثلا اگر 10، 15 سال قبل برای این کار اقدام می شد زمان مناسب تری بود.

* یعنی در اوج؟

- بله! در سنی که مردم با دیدن مجسمه اش تا ابد او را با همان شکل به یاد داشته باشند. مثال خوبی که الان به یادم آمد علی دایی است. آقای دایی در حال حاضر از هر نظر برای کشور ایران افتخار آفریده و در دنیا هم همه او را می شناسند. به این خاطر یکی از مفاخر ایران است که از هر نظر مناسب است تا مجسمه اش ساخته شود. چرا این روزهای خوب را از دست بدهیم، بعد که سن و سال علی دایی بالا رفت آن زمان به یاد مجسمه ساختن از او بیافتیم؟ نمونه های زیادی در دنیا داریم که از فوتبالیست ها در اوج دوران فوتبالشان یا چند سال بعد مجسمه ای ساخته و در باشگاه یا تالار افتخارات فوتبال کشورشان نگهداری می کنند.

* علی دایی در مراسم سالگرد منصورخان شرکت نکرد؟

- علی دایی همان روز با من تماس گرفت و از اینکه کاری برای شان پیش آمده بود بابت نیامدن شان به مراسم با من حرف زدند ما هم پذیرفتیم و از اینکه تلفن کردند تشکر کردیم. البته خیلی های دیگر بودند که ما انتظار داشتیم آنها حتما بیایند ولی نه آمدند و نه تماسی گرفتند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    53 56
    حالا همه چی حل شده تو استقلال فقط همین تندیس مونده. فقط برای مسخره بازی خوبیم
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      45 6
      آخه عقل کل تندیس مرحوم پورحیدری چه ربطی به مشکلات تیم استقلال داره؟
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      12 4
      راست میگه دیگه آخه که چی؟ چی قراره درست بشه با این مجسمه به جز حرام کردن پول
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    53 28
    وقتی بود ونبود یک اموری هیچ اثری در حال وروز جامعه ندارد - چرا باید انگیزه کار هایی که واقعا مفید هستند مثل فعالیت قهرمانان آتش نشانی و ... آدم واقعا چندش می آید - این فوتبالیستها تعطیل کنند بروند بمنازلشان سالها نباشد فوتبال هیچ اتفاقی نمی افتد - آن وقت توقع ساختن مجسمه!! - فهمیده های آینده می پرسند مثلا آقای فلانی چه کار مثبتی انجام داده {ایشان لگد به کیلو چرم حاوی باد می زده اند} - واقعا رسانه ها فاین تذهبون کجا دارند می روند. - دراین جا است که قهرمانان واقعی { سربازان و دریادلان شیلات و خلبانان و ... همه مشاغل مفید} کم رنگ شده و موارد کاذب رونق می گیرد.
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      7 36
      متاسفم برای این طرز تفکرت
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    22 57
    حالا چه گلی به سر فوتبال زده
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    19 42
    از اون خونه و زندگیش معلومه چه بلایی بر سر بیت المال آوردن. باید ازش مجسمه طلا بسازن پولش رو هم از بیت المال بردارن
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      22 6
      آخه چرا قضاوت می کنید؟ شما از کجا میدونی خونه زندگیش از دست درازی به بیت المال بوده؟ تهمت به کسی که دستش از دنیا کوتاهه درست نیست باید اون دنیا پاسخگو باشی. ضمنا ایشون از ورزشکارهای ملی که سالها برای مملکت چه در کسوت بازیکن و چه در کسوت مربی باشگاهی و ملی افتخارآفرینی کرده و از اخلاق و شخصیت والایی هم برخوردار بوده و این کمترین کاری بوده که میشد برای تقدیر انجام داد. کاری که تو تمام دنیا برای قهرمانهاشون انجام میدن . متاسفم برای ذهنهای بسته و مریض
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      12 8
      خونه زندگیش از بیت المال آلمانیا در اومده که اونام با افتخار بهش پول دادن. دایی استوره زندست.مثلا تختی چه فرقی با دایی یا کریمی داره؟دایی کاری کرد که عزیزتر از همیشه شد.
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      17 1
      به خدا باید تک تک اون ریالهایی که فوتبالیستها دارن از بیت المال میخورن اون دنیا جواب بدن برای همینه اکثرشون فاسدن
  • ناشناس IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    24 4
    ساخت تندیس ونگهداری تندیس مشکل شرعی دارد چون نماد بت پرستی است درخانه ای که تندیس باشد فرشتگان نازل نمی شوند ودعا بالا نمی رود.چه معنی دارد که ما افراد رابت می کنیم وتندیس آنها رامی سازیم.انواع واقسام تجلیل وبزرگداشت وجود دارد حتما باید این روش غیر شرعی راانجام دهیم.اگر انبیای الهی الان زنده بودند شدیدا ازاین کار جلو گیری می کردندچون تندیس نماد شرک به خداست.
  • ايراني IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    13 29
    به نظر من كه از خيلي فوتباليست هاي ديگر بهتر است. چه از نظر اخلاقي چه از نظر سطح تحصيلات و چه از نظر افتخارات جهاني. اگر علي دايي براي كشور ديگري بود تا حالا از اون بت ساخته بودند ولي ما تا نميره حاضر نيستيم يك تنديس از اون تهيه كنيم.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    13 3
    ساختن مجسمه جاندار حرام است و همينطور گرفتن اجرت بر ساخت آن حرام است و خريد و فروش و نگهدارى آن جايز است گرچه احتياط مستحب در ترك آن است.
  • GB ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    11 9
    شما را بخدا آدم پرستی را بگذارید کنار. تختی بعد از 50 سال از مرگش هنوز در کشور اسطوره است و واقعا نیازی به مجسمه ندارد. مگر حضرت عباس مجسمه دارد؟؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      11 4
      از قیاست خنده آمد خلق را .....
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    6 5
    مردم نیازبه اشتغال دارندومعیشت فوتبال نون آب برای مردم نمی شودیکی ازعوامل فاصله طبقاتی کاذب درجامعه توجه وولخرجی درفوتبال است درجامعه اسلامی فوتبال وفوتبالیست اکیداالگونیست
  • داودی IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    9 5
    خدائی آقای گل جهان جناب آقای علی دائی پوریای ولی زمان ماست هر کس در هر لباسی در هر منصبی ودر هر شغلی به ایشان بی ادبی کند به کل ملت وطن پرست ایران توهین کرده و حسابش با ملت وطن پرست ایران است . نظر تنگ و حسود و کوته فکر و بی وطن که به محبوب قلوب ملت ایران آقای علی دائی توهین کند باید برود به درک . ما مرحوم تختی را ندیدیم ولی شنیدم مرام و مردانگی و شهامت ایشان را الان شما تختی زمان ما هستی دست علی پشت و پناهت مرد .
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      4 0
      نه خیلی فاصله داره هنوز پوریای ولی کجا و تختی کجا. سلبریتی های امروزی کجا. هه من و کمکام همین الان یهویی!!!
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    7 0
    خاک بر سرتون عقل هم خوب چیزیه
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
      5 5
      قبول دارم خاک بر سرت عقل هم خوبه
  • علی IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    17 2
    غیراز زلزله کرمانشاه علی دایی به خیلی جاها کمک میکنه خدا خیرش بده
  • AU ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    9 5
    چرا اینقدر الکی فوتبلیا و بعضی هنرمندارو بزرگ میکنین؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس