سرپل ذهاب یک روز پس از زلزله

مخلص کلام اینکه شهر و روستاهای ما در مهرماه ۱۳۵۹ با شهرها و روستاهای سرپل‌ذهاب و قصرشیرین خواهرخوانده شده و فرزندانش تا ابدالادهر با هم برادرند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، علی‌رستمی از رزمندگان و نویسندگان دفاع مقدس و از اهالی اسدآباد همدان در مطلبی نوشت:
کرمانشاه، کرند، پاتاق، دالاهو، سرپل‌ذهاب، پادگان ابوذر، قلعه‌شاهین، سراب‌گرم، رودخانه الوند، قصرشیرین، قراویز، بازی‌دراز و... کلیدواژه‌های تکراری تاریخ دفاع مقدس ملت قهرمان ایران در برابر قدرت‌های بزرگ جهانی است که در سطر به سطر کتاب‌ها و دقیقه به دقیقه فیلم‌های ما از استان کرمانشاه، استان زخمی کرمانشاه برای نسل‌های آینده مضبوط است.
وجب به وجب این سرزمین زخمی، آغشته به خون جوانانی است که تا سرحد جان برای حفظ آن با دشمن جنگیدند.
در صخره‌ها و کوه‌ها و تپه‌های این سرزمین پناه گرفته و مترصد جنبیدن دشمن متجاوز بودند و خانه به خانه‌های آن برای مجاهدین و مدافعین آشناست و خیابان‌ها وکوچه‌هایش محل ایاب و ذهاب ناب‌ترین مخلوقات خداست و فضای شهر عطرآگین مناجات عارفانی است که تمام کوی و برزن آن را همانند آرامگاه احمدابن اسحاق برای کشور مقدس کرده است.
این خطۀ پاک که در ادبیات پایداری از آن به عنوان «جبهۀ‌میانی» یاد می‌شود، نسبت به جبهه‌های دیگر تا چندین سال قبل از جهاتی مغفول مانده بود. به گونه‌ای که حتی در حرکت راهیان نور، به جز رزمندگان استان‌های همدان و کرمانشاه کسی بدان توجهی نمی‌کرد.


در چند سال اخیر به همت تاریخ‌نگارانی چون شهید حسین همدانی نگاه‌های بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران معطوف به ثبت حماسه‌های این خطۀ پاک شد و تا حد زیادی غبار فراموشی از جنگ‌های نابرابر فرزندان ایران در معرکه‌های نبرد و خانقاه‌های حقیقی همچون بازی‌دراز و قراویز و پادگان ابوذر و مطلع‌الفجر و... زدوده شد.
فراموش نکنیم استان همدان و به‌خصوص شهر اسدآباد در سال‌های اول جنگ، پررنگ‌ترین حضور را در این سرزمین زخمی داشت و خون سرخِ بهترین فرزندانش بر سنگ‌فرش خیابان‌ها و دامنه کوه‌ها و دشت آن نقش بست و نام زیبای این مناطق بر سنگ مزار جوانان ما حک شد!
نام سرپل‌ذهاب موقعی در شهر ما «اسدآباد» زمزمه شد که اولین پیکر به خون آغشته از جبهۀ جنگ، شهید علی‌رضا اختری بر دوش شهر تا دروازه بهشت تشییع شد و بعد از آن شهید سیدناصر موسوی و بعد شهدای بمباران پادگان ابوذر و.... باز فراموش نمی‌کنیم که در آخرین ساعات جنگ، تلألو خون پاک آخرین شهدای شهر ما در همین منطقه خورشید را شرمندۀ درخشش خویش کرد.
عملیات مرصاد، نماد مقاومت شهدای شهر اسدآباد در این سرزمین زخمی است و نام این سرزمین زینت‌بخش سنگ مزار شهیدانی همچون لطیفی، بنیاسی، مظفری، غلامی و... است.
مخلص کلام اینکه شهر و روستاهای ما در مهرماه ۱۳۵۹ با شهرها و روستاهای سرپل‌ذهاب و قصرشیرین خواهرخوانده شده و فرزندانش تا ابدالادهر با هم برادرند.

باز هم می‌سازمت وطن!

دومین روز سوگ زلزلۀ غرب
۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۶
علی‌رستمی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس